55 درصد سالمندان فاقد عایدی هستند، فقر در سالمندان دو برابر سنین دیگر است

به گزارش فروش برتر، رئیس انجمن سالمند شناسی گفت:متاسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده های سنی است و این مقدار فقر در زنان سالمند بیشتر است.

55 درصد سالمندان فاقد عایدی هستند، فقر در سالمندان دو برابر سنین دیگر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، در آستانه روز جهانی سالمندان سید حامد برکاتی، مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با پدیده ای روبرو هستیم که خیلی نگران کننده است و این بحث زنانه شدن سالمندی است و به ازای هر 100 خانم سالمند 90 مرد به سالمندی رسیده اند.

وی ادامه داد: سالمند خانم شغل، مسکن و عایدی کمتری خواهند داشت و نیازمند حمایت بیشتر از سوی نهاد های حمایتی دارند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه نمود: در دوران کرونا بیشترین گروهی که پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند سالمندان بوده اند. سال جاری هم انجام می گردد و در حال ورود واکسن آنفلوآنزا هستیم که چند گروه در اولویت هستند که شامل حِرف پزشکی، سالمندان و مادران بار دار هستند.

برکاتی یادآور شد: بسیاری از کشور های جهان بدون واکسیناسیون اقدام به بازگشایی مدارس و آمدن دانش آموزان به مدارس کردند؛ مثل ترکیه که از 15 شهرویر بازگشایی کرد. آن ها نظام مراقبت را اجرا کردند. ما هم نظام مراقبت را نوشته ایم و در مورد واکسیناسیون دانش آموزان، واکسیناسیون نوجوانان بالای 15 سال در مراکز واکسیناسیون آغاز شده است و ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته بعد ا برای زیر 15 سال انجام خواهد شد. بیشترین موضوع مهم در مدارس رعایت پروتکل های بهداشتی است و در بحث بازگشایی مدارس توجه و مراقبت از مدرسه به خانه مورد توجه است و رانندگان سرویس ها واکسینه شده و خواهند شد.

احمد دلبری، رئیس انجمن سالمند شناسی با بیان اینکه موضوع سالمندی در جهان به اسم انقلاب خاموش یاد می گردد، گفت: متاسفانه از آنجایی که بخش زیادی سالمندان دیده نمی شوند مسائل آن ها در صدر اولویت دولت های گذشته نبوده است.

وی ادامه داد: در 2018 برای اولین بار جمعیت 65 ساله و بالاتر بیشتر از بچه ها زیر 5 سال بود. مسائل حوزه سالمندی چندین برابر جوانان است. در جهان در طی 50 ساله گذشته شاهد افزایش جمعیت سالمندان بتنی بوده است و در کشور های پیشرفته مدت زمان افزایش جمعیت سالمندان بیش از صد سال طول کشیده، اما در ایران 20 سال بوده است.

رئیس انجمن سالمند شناسی اضافه نمود: در 1335، 2 میلیون و 400 سالمندان داشتیم، اما در 1435 به 33 میلیون و 400 هزار می رسد.

دلبری اعلام کرد: در سال 85، 600 هزارنفر افراد بالای 80 سال داشتیم، اما این عدد در 1400 بیش از 3.5 میلیون می رسد. در مورد تجرد قطعی الان بیش از 80 هزار سالمند در تجرد قطعی داریم، اما در 1430 به بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر می رسد.

وی با اشاره به اینکه سالمندان فعلی ما به طور میانگین 5.5 فرزند به جهان آورده اند، گفت: جمعیت سالمند شهر نشین ما در حال افزایش است. تقریبا 45 درصد سالمندان مستمری بگیر هستند و 55 درصد عایدی و مستمری لازم را ندارند.

رئیس انجمن سالمند شناسی گفت: بر اساس سازمان آمار چیزی حدود 94 درصد سالمندان بیمه پایه داشته اند و فقط 31 درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی دارند و 88 درصد سالمندان روستایی بیمه تکمیلی ندارند.

وی بیان داشت: متاسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده های سنی است و این مقدار فقر در زنان سالمند بیشتر است و در زنان سالمند مقدار فقر 40 درصد است. بعلاوه در 37 درصد از سالمندان آسیب پذیر از فقر رنج می برند و در سیستان و بلوچستان این مقدار 70 درصد است.

دلبری اعلام کرد: در مالکیت مسکن در سالمندی در سال 85، 90 درصد سالمندان ما مسکن شخصی داشتند، اما در 95 این مقدار به 82 درصد رسیده است. در سال 85، 32 درصد باسواد بودند، اما در سال 95 این مقدار به 46 درصد رسیده است.

رئیس انجمن سالمند شناسی با بیان اینکه 24 درصد سالمدان ما سواد هدایت و بالاتر را دارند، گفت: این مقدار در نروژ، آلمان و چک 100 درصد بوده است.

وی توضیح داد: در سال 85، 24 درصد سالمندان شاغل بودند، اما در سال 95، به 18 درصد رسید. در طی سنوات گذشته اتفاقات خوبی در حوزه سالمندی داشتیم، اما در حوزه نیروی متخصص در بخش سالمندی عقب ماندگی 50 ساله داریم.

دلبری تاکید نمود: در مورد واکسیناسیون علی رغم کوشش های صورت گرفته، اما یک بخشی از سالمندان مغفول مانده شدند؛ به خصوص 20 درصدی از سالمندان که در خانه روی تخت هستند.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: سالمندی جمعیت یک واقعیت جهانی است و ما با یک فاصله چند 10 ساله وارد این شرایط می شویم. اولویت ملی و جهانی توجه به سلامت و رفاه سالمندان است.

وی با بیان اینکه سالمندان در دوران کرونا بیشترین نگرانی را داشتند، گفت: بانک زمان در کشور های مختلف صورت گرفته است. در این بانک افراد در دوره جوانی و میانسالی خدمات و تخصص خود را برای سالمندان انجام می د هند و تجربه موفقی بوده است.

شتی یادآور شد: در ایران هم در سازمان تامین اجتماعی وزارت دفاع از سال گذشته آغاز شد. در کشور میانگین سن بازنشستگی 52 سال و سن سالمندی 60 سال است. در پی افزایش سن سالمندی هستیم و این سن افزایش پیدا کند و قطعا افزایش این سن بازنشستگی می تواند یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1597

به "55 درصد سالمندان فاقد عایدی هستند، فقر در سالمندان دو برابر سنین دیگر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "55 درصد سالمندان فاقد عایدی هستند، فقر در سالمندان دو برابر سنین دیگر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید