کرونا در ایران از 91 فوتی جدید تا مشکل حل نشده حمل و نقل عمومی و آخرین شرایط واکسن ایرانی

به گزارش فروش برتر، خبرگزاری خبرنگاران- در طول 24 ساعت گذشته، 91 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و هفتمین مورد کرونای جهش یافته در کشور نیز شناسایی شده است.

کرونا در ایران از 91 فوتی جدید تا مشکل حل نشده حمل و نقل عمومی و آخرین شرایط واکسن ایرانی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 392 هزار و 314 نفر رسید، گفت: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 91 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند. از دیروز تا امروز 8 بهمن 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6 هزار و 608 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 695 نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 392 هزار و 314 نفر رسید.متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 91 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 57 هزار و 651 نفر رسید.

دکتر سیما سادات لاری با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون یک میلیون و 183 هزار و 463 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، گفت: در عین حال 4024 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 9 میلیون و 70 هزار و 167 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است. بر اساس آخرین تحلیل ها، 18 شهرستان کشور در شرایط نارنجی، 154 شهرستان در شرایط زرد و 276 شهرستان در شرایط آبی قرار دارند.

سالمندان؛ آسیب پذیرترین افراد در برابر کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالمندان آسیب پذیرترین گروه در مقابل کرونا هستند، در رابطه با چگونگی محافظت از سالمندان در برابر این بیماری شرح داد و گقتک سالمندان آسیب پذیرترین گروه جامعه در برابر ابتلا به کرونا هستند. بنابراین در ایام همه گیری کرونا حتی اگر بدون علامت بیماری هستید نسبت به حفظ فاصله فیزیکی 1.5 تا 2 متر از این عزیزان اقدام کنید.لازم است به منظور حفظ سلامت اعضای سالمند خانواده از پذیرش مهمان و رفتن به مهمانی خودداری کنید و به طور مثال از روش های مجازی برای دید و بازدید این عزیزان بهره ببرید.

شناسایی هفتمین مورد کرونای جهش یافته در کشور

اما وزیر بهداشت آخرین اقدامات اجرا شده جهت خرید واکسن کرونا از منابع معتبر و واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر کشور را اظهار داشت و گفت:متاسفانه در 24 ساعت گذشته در کشورهای مختلف دنیا حدود 15 هزار 879 نفر به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند. در بین این کشورها آمریکا با چهار هزار و 45 مرگ، انگلیس با 1631 فوتی، برزیل با 1206 مورد، آلمان با 988، آفریقای جنوبی 680، مکزیک 659، اسپانیا 591، روسیه 564، ایتالیا 541، فرانسه 417 و ایران هم متاسفانه با 91 مورد مرگ و میر داشتیم که گرچه این رقم در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا رقم کمتری است، اما باز هم مایه تاسف است.

وی در رابطه با ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان نیز، گفت: امروز دیگر باید به آن واریانت اروپایی ویروس بگوییم. هفتمین مورد از ابتلا به این ویروس در کشور شناسایی شد.در واقع روز گذشته مورد هفتم در یکی از مسافرینی که از هلند به ایران آمده بود و در یکی از استان های جنوبی مستقر بود، شناسایی شد. خوشبختانه تا به امروز رد پایی از ویروس در نزدیکان این بیماران پیدا نکردیم و در جای دیگری هم از این واریانت اروپایی نداریم.

وی اضافه کرد:این ویروس علی رغم اینکه انگلیسی ها می گفتند فقط 70 درصد قدرت سرایت بیشتری دارد که ما همیشه می گفتیم این ادعا درست و عالمانه نیست، امروز اثبات شده است ویروس به مراتب مهاجم تر از آنچه که می گفتند است و به شدت بیماری زایی و مرگ و میر آن بیشتر است. این به ما نشان می دهد که مردم باید هوشیار باشند. ما نمی دانیم از کدام روزنه علی رغم تمام کوشش ها برای مهار بیماری، ویروس وارد خواهد شد. اگر دقت نکنیم و رعایت نکنیم و مسافرت ها محدود نشود ما حتما از این ویروس زیان سرشاری خواهیم دید.

تهران یکی از نگرانی های وزارت بهداشت

او گفته که یکی از نگرانی های ما در خصوص مجموعه کلانشهرها بخصوص تهران است.بر اساس گزارش همکاران من و جلسه با روسای دانشگاه های علوم پزشکی ایران،تهران و شهید بهشتی می دانیم آمار رعایت پروتکل ها در استان تهران به کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی از 81 درصد به حدود 39 درصد رسیده ایم و این زنگ خطر بزرگی است که ما در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد و من قبل از هر پیک این موضوع را به مردم عرض کردم. نسبت مستقیمی میان عدم رعایت پروتکل ها و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر است و این زنگ خطری برای آینده است و اگر خدایی ننموده به شکلی گرفتار ویروس مهاجم تر و وحشی تر شویم، این آوار بر سر ما سنگینی بیشتری خواهد نمود.

مشکل حل نشده حمل و نقل عمومی

اما به گفته وزیربهداشت در کلانشهر تهران اتوبوس داخل شهری، مترو، بازارها و مراکز خرید مراکز پرخطری هستند که قسمتی در دست مردم است و قسمتی از عهده آنان خارج است.در رابطه با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی ما باید این گرفتاری را حل می کردیم و متاسفانه تا به امروز حل نشده است. مردم در رابطه با سفرها، دورهمی،رفتن به مرکز خرید و... دقت کافی نمایند که اگر رعایت ننمایند قطعا ما گرفتاری های بزرگی در رابطه با مدیریت بیماری خواهیم داشت.

واکسن وزارت دفاع در آستانه اخذ مجوز تست انسانی

اما در میان این نگرانی ها و دغدغه ها ، دکتر مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا با اشاره مراحل اخذ مجوز و کارآزمایی بالینی واکسن های ایرانی کرونا، در عین حال از فراوری واکسنی مرتبط با وزارت دفاع با نام میلاد نورخبر داد و گفت: این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است.

او درباره آخرین خبرها درخصوص واکسن های ایرانی کرونا، گفت: واکسن کرونای بنیاد برکت و واکسن انستیتو رازی موافقت کمیته اخلاق را گرفته اند، همچنین واکسن مرتبط با وزارت دفاع در مراحل پایانی اخذ مجوز کمیته اخلاق قرار گرفته است.

مجوز ورود و کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونای انستیتو رازی صادر شده و باید زیرساخت های جذب داوطلب برای تزریق واکسن در فاز اول مطالعات بالینی را انجام دهند. بنابراین احتمالا طی دو هفته آینده در مجموع، سه شرکت که کار تحقیق انسانی واکسن را شروع نموده اند را خواهیم داشت.

واکسن کرونای وزارت دفاع در آستانه اخذ مجوز تست انسانی

قانعی درباره واکسن کرونای سوم در کشور، اضافه کرد: واکسن سوم با نام میلاد نور مرتبط با وزارت دفاع است. این واکسن هم در آخرین مراحل اخذ مجوز کمیته اخلاق است و شاید در آستانه اخذ آن است. این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است البته هنوز مجوز شروع فاز انسانی برای آن صادر نشده و اطلاعات تکمیلی در خصوص آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1235

به "کرونا در ایران از 91 فوتی جدید تا مشکل حل نشده حمل و نقل عمومی و آخرین شرایط واکسن ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در ایران از 91 فوتی جدید تا مشکل حل نشده حمل و نقل عمومی و آخرین شرایط واکسن ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید