پیش بینی اکونومیست از دنیا در سال 2020، اقتصادایران، آمریکا، سوریه و...به کجا خواهد رفت؟

به گزارش فروش برتر، خبرنگاران : براساس پیش بینی مجله اکونومیست، دنیا در سال 2020 میزبان دو دگرگونی بزرگ خواهد بود.

پیش بینی اکونومیست از دنیا در سال 2020، اقتصادایران، آمریکا، سوریه و...به کجا خواهد رفت؟

جهت دریافت مشاوره خدمات تراکت گلاسه از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران در اولین دگرگونی با دنیا کهنسال تر روبرو خواهیم شد؛ آن چنان که برای نخستین بار در دنیا افراد بالای 30 سال جمعیت بیشتری را نسبت به افراد کمتر از 30 سال تشکیل خواهند داد. در تحول دوم نیز اقتصادهایی که در دنیا سریع ترین رشد را در سال 2020 تجربه خواهند کرد، همه در آفریقا یا آسیا خواهند بود. به جز جمهوری تعاونی گویان در آمریکای جنوبی، سایر کشورهای لیست سریع ترین رشدهای دنیا، در آسیا و آفریقا قرار دارند؛ از جمله سوریه، روآندا، اتیوپی، بوتان، نپال، ساحل عاج، میانمار و هند. پیش بینی اکونومیست از اقتصاد ایران نیز خاکستری است؛ یعنی در حالی که تورم کاهش خواهد یافت، رشد فراوری ناخالص داخلی همچنان منفی خواهد بود. اما در همین سال کشورهای همسایه ایران به رشد اقتصادی خود ادامه خواهند داد. عراق با 8/ 2 درصد، عربستان با 7/ 1درصد و ترکیه با 4 درصد الگوهای تقریبا با ثبات در نرخ رشد را برای سال آینده نشان می دهند. محور دیگر این گزارش آنالیز چشم انداز اقتصادی آمریکا است.

سال 2019 در شرایطی به سرانجام رسید که دنیا پر بود از نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی. در چنین شرایطی به دست آوردن دورنمایی شفاف از آنچه طی سال پیش رو در انتظار دنیا است، برای بسیاری از افراد خواه آنها که فعال سیاسی هستند، خواه تصمیم سازان و چه همه آن هایی که برای زندگی خود تصمیم می گیرند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل هر ساله و در آستانه سال نو میلادی، پیش بینی های نشریه اکونومیست از شرایط دنیا در سال پیش رو هواداران زیادی دارد. سال جاری نیز به سنت هر ساله اکونومیست شرایط دنیا در سال 2020 را پیش بینی نموده و نوشته است که شروع یک دهه جدید دل مشغولی هایی بیش از پیش را برای دنیا به ارمغان می آورد. در این سال، بانک های دنیا به ویژه در اروپا نرخ های منفی خواهند داشت، آمریکا با رکود روبرو می گردد، اما بازارها احیا خواهند شد. عربستان سعودی میزبان اجلاس جی 20 خواهد بود و دبی امیدوار است که نمایشگاه ورلد اکسپو تاثیری دنیای و ماندگار برایش برجای گذارد. برای نخستین بار در دنیا افراد بالای 30 سال جمعیت بیشتری را نسبت به افراد کمتر از 30 ساله تشکیل خواهند داد.

سریع ترین اقتصادها

بر این اساس، اقتصادهایی که در دنیا سریع ترین رشد را در سال 2020 خواهند داشت، همه در آفریقا یا آسیا خواهند بود، به جز سرزمین کوچک جمهوری تعاونی گویان با جمعیت 780 هزار نفر در آمریکای جنوبی که به واسطه فوران نفت از مناطق فراساحلی اش، با رشد 35 درصدی فراوری ناخالص داخلی اش نسبت به سال گذشته، صندلی نخست را به خود اختصاص خواهد داد و معدن، گردشگری و ساخت و ساز مرتبط با نفت موجب رونق بیشتر آن خواهد شد.

ساخت و سازهمچنین موجب خواهد شد که سوریه با رشد اقتصادی 9/ 8 درصدی، در صندلی دومین اقتصاد دارای رشد سریع در دنیا قرار گیرد. این کشور با از سر گذراندن جنگ داخلی ویرانگر، مشغول بازسازی خواهد شد هر چند که ناآرامی ها در بعضی از مناطق مرزی ادامه خواهد داشت. مدیریت پیروز اقتصاد کلان موجب می گردد که رشد باثبات در رده بندی عوامل موثر به صندلی پایین تری تنزل کند. بنگلادش رشد اقتصادی قدرتمندی را که در سال 2004 شروع کرد و اندازه این اقتصاد را به 3 برابر افزایش داد، ادامه می دهد و نرخ 7/ 7 درصد را تجربه خواهد نمود و در صندلی سوم قرار می گیرد. رواندا با نرخ 5/ 7 درصد در صندلی چهارمین رشد اقتصادی سریع خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی در میانمار (7 درصد، صندلی هفتم) و اتیوپی (4/ 7 درصد، صندلی پنجم) با وجود افزایش، فرایند با ثبات تری را در پیش می گیرند. بوتان که شاخص خوشحالی ملی آن هم به شدت رو به افزایش است، با نرخ رشد 3/ 7 صندلی ششم را به خود اختصاص خواهد داد. نپال و ساحل عاج به ترتیب با نرخ رشد 9/ 6 درصد و 8/ 9 درصد در صندلی های هشتم و نهم قرار خواهند داشت. هندوستان اما تنها اقتصاد بزرگی خواهد بود که با نرخ رشد 7/ 6 درصد جزو 10 اقتصاد دارای سریع ترین رشد در دنیا قرار می گیرد. محرک های دولتی موجب ارتقای عملکرد اقتصادی این کشور در سال 2020 خواهد شد. چین که زمانی عضوی ثابت در این فهرست 10 تایی بود، حالا یک غول اقتصادی کندتر است اما احتمالا طی یک یا دو سال آینده رشد 6 درصدی را تجربه خواهد نمود.

ایران

اکونومیست در این پیش بینی خود آمار و ارقام اقتصادی تک تک کشورهای دنیا را نیز مورد آنالیز قرار داده است. اکونومیست در خصوص کشورمان ایران نوشت: خصومت بین ایران و آمریکا همزمان با نزدیک تر شدن انتخابات 2020 افزایش می یابد. همزمان با جلب توجهات به موضوع انتخابات 2021، حسن روحانی میانه رو تحت فشار روز افزون قرار خواهد گرفت. اقتصاد ایران بار دیگر کوچکتر خواهد شد. بر اساس این پیش بینی، رشد فراوری ناخالص داخلی ایران در سال 2020 برابر با منفی 6/ 1 درصد خواهد بود. سرانه فراوری ناخالص داخلی ایران در این سال 5600 دلار خواهد بود (18هزار و 800 دلار بر اساس معیار برابری قدرت خرید). نرخ تورم ایران در سال 2020 میلادی به 5/ 26 درصد بالغ خواهد شد. تراز بودجه منفی 2/ 5 درصد از فراوری ناخالص داخلی خواهد بود و جمعیت ایران به 84 میلیون نفر خواهد رسید.

اقتصادهای منطقه

عراق: بر این اساس عراق با رشد اقتصادی 8/ 2 درصد، نرخ تورم 3/ 1 درصدی را تجربه خواهد نمود. داعش که از این کشور عقب نشینی نموده، کوشش های خود را دوبرابر خواهد نمود تا در میان اقلیت سنی این کشور نارضایتی ایجاد کند. اعتصابات در واکنش به بیکاری و خدمات ضعیف به بی ثباتی های این کشور خواهد اضافه کرد. ائتلاف شنماینده دولت روابط خود را هم با قدرت های غربی گسترش می دهد و هم با ایران. فراوری نفت عراق افزایش خواهد یافت اما اقتصاد با نرخی بسیار پایین ترین از پتانسیل های این کشور رشد خواهد نمود. به مدد ثبات روزافزون در این کشور، نخستین سرشماری از سال 1997 تا کنون در عراق انجام خواهد شد.

عربستان سعودی: نرخ رشد اقتصادی برای عربستان 7/ 1 درصد پیش بینی شده و نرخ تورم 2 درصد. تنوع بخشی اقتصاد و نجات از اقتصاد نفتی که هدفی درازمدت برای این کشور معین شده، رو به پیشرفت است اما کند. آزادسازی های اجتماعی که به عنوان معیاری برای عملکرد محمد بن سلمان آل سعود، شاهزاده و حاکم غیررسمی سعودی تلقی می گردد، موجب رضایت مردم خواهد شد. مخالفت با فراوری نفت و قیمت های پایین سهم نفت را از رشد اقتصادی عربستان کاهش خواهد داد.

ترکیه: نرخ رشد اقتصادی ترکیه 4 درصد و نرخ تورم آن 1/ 10 درصد پیش بینی شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با فزونی انتخاباتی، اکثریت حزبش در قوه مقننه و افزایش قدرت اجرایی اش سیاست های تسهیلی بیشتری را در پیش خواهد گرفت و نرخ بهره را نیز به همین دلیل پیش خواهد برد تا بتواند آسیب های ایجاد شده بر اثر بحران ارزی سال 2018 و رکود 2019 را جبران کند. فساد و مسائل ساختاری بدون چاره اندیشی باقی خواهد ماند. تهاجم ترکیه به مناطق کرد نشین سوریه موجب تلخی روابط با آمریکا خواهد شد، آمریکایی که تغییر سیاست هایش مورد انتقاد واقع شده است.

دیگر کشورهای دنیا

آلمان: بر این اساس آلمان با رشد اقتصادی 9/ 0 درصدی نرخ تورم 5/ 1 درصدی را تجربه خواهد نمود. در سال 2021 دوره چهارم صدراعظمی آنگلا مرکل به سرانجام می رسد. آنگرت کرامپ-کارنباور، جانشین منتخب شخص مرکل، که حزب دموکرات مسیحی را رهبری خواهد نمود کوشش می نماید تا اعتبار او را که با چند گاف به خطر افتاد، ترمیم کند. حزب سوسیال دموکرات، شریک کوچک تر این حزب، ممکن است انتخابات زودهنگام برگزار کند. اقتصاد آلمان در سال 2019 دچار رکود شد اما به مدد افزایش هزینه های دولت و معافیت های اقتصادیاتی در سال 2020 به آن یاری خواهد شد.

فرانسه: فرانسه با رشد اقتصادی 3/ 1 درصدی و نرخ تورم 4/ 1 درصدی، با کوشش های مکرون برای بهبود فراوری، اشتغالزایی، سخاوتمندتر کردن نظام خدمات رفاهی و کاهش اقتصادیات ها سال 2020 را پشت سر خواهد گذاشت. کسری بودجه کمی کاهش خواهد یافت اما بالاتر از سطح 3 درصدی اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و دولت با اعتراضات جلیقه زردها روبرو خواهد بود. کاهش محدودیت های بازار کار و کاهش اقتصادیات شرکت ها موجب رونقی هر چند کوچک در اقتصاد خواهد شد. به رغم کارشکنی های ناشی از تحریم های آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی، فرانسه خدمات 5G را در سال 2020 در حوزه مخابرات گسترش خواهد داد.

روسیه: رشد اقتصادی روسیه 5/ 1 درصد و نرخ تورم آن 2/ 4 درصد پیش بینی شده است. به رغم سیاست های هوادار بازار که گهگاه در پیش گرفته می گردد، سیاست های اجتماعی و اقتصادی ولادیمیر پوتین همچنان ملی گرایانه، حمایت گرایانه و متمرکز اعمال خواهد شد. ناآرامی های روزافزون اجتماعی با فشار بر نهادها و با راهکارهای اجرایی به ویژه به شکل آنلاین سرکوب خواهد شد. با نزدیک شدن دوره نهایی پوتین به اواسطش، نااطمینانی نسبت به انتقال قدرت افزایش خواهد یافت. نرخ رشد اقتصادی در سطح کمتر از 2 درصد باقی خواهد ماند مگر آنکه قیمت نفت، بزرگ ترین صادرات روسیه، جهش یابد.

چین: رشد اقتصادی چین 1/ 6 درصد و نرخ تورم آن 1/ 3 درصد خواهد بود. جنگ تجاری این کشور با آمریکا، همچنان باقی خواهد بود و این بر مسائل دیگری که اقتصاد چین با آنها روبرو است، خواهد اضافه کرد. اما پیگیری استقلال تکنولوژیک و نفوذ دنیای کارنمودهای درازمدت تری خواهد داشت. شی جین پینگ از سناریویی که او را از برنامه های دقیق اش برای دوره 10 ساله دورکند، اجتناب خواهد نمود و این در زندگی شخصی و اجتماعی اش که دشوارتر از همواره شده، به او یاری خواهد نمود. جدایی طلبی و اعتصابات عمومی وجود خواهند داشت اما به حالت انفجاری در نمی آیند. مقامات از سیاست های پولی و اقتصادی به عنوان ضربه گیر اقتصاد استفاده خواهند کرد. این موجب ایجاد ثبات در رشدی خواهد شد که به آرامی رو به کاهش است. چین پیروز خواهد شد در دهه منتهی به سال 2020 به هدف ده ساله اش مبنی بر دو برابر کردن اندازه اقتصاد خود دست یابد.

آمریکا: رشد اقتصادی آمریکا 6/ 1 درصد و نرخ تورم آن هم 6/ 1 درصد خواهد بود. ترامپ که از فرآیند استیضاح جان سالم به در می برد، در صورتی که اقتصاد کشورش قدرتمند باقی بماند و دموکرات های اپوزیسیون نامزدی را معرفی نمایند که از جناح چپ آمریکا خیلی دور به نظر برسد، بار دیگر در انتخابات پیروز خواهد شد. ضعیف شدن اقتصاد و نوعی رکود در سال 2020 قطعی است و این بر مسائل ترامپ خواهد اضافه کرد. یک توافق نه چندان کامل با چین از حرارت جنگ تجاری خواهد کاست اما جنگ بر سر فزونی تکنولوژیک دهه های آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 478

به "پیش بینی اکونومیست از دنیا در سال 2020، اقتصادایران، آمریکا، سوریه و...به کجا خواهد رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اکونومیست از دنیا در سال 2020، اقتصادایران، آمریکا، سوریه و...به کجا خواهد رفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید