جهش بورس های جهانی

به گزارش فروش برتر، خبرنگاران- بیشتر شاخص های بورسی مهم جهان از خبر ترخیص ترامپ استقبال کردند.

جهش بورس های جهانی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایسنا از رویترز، منابع خبری از بهبود حال دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا پس از رفتن به بیمارستان خبر دادند. با این حال ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است رویدادها و گردهمایی های انتخاباتی وی به صورت فیزیکی تا زمان بهبودی وی لغو و به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تا زمانی که وی به بهبودی کامل دست پیدا کند، انجام برخی از امور اجرایی به عهده مایک پنس- معاون اول وی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تغییر خواهد کرد یا خیر اما احتمالا مناظره ها لغو خواهد شد.

آن طور که مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تایید کرده اند، مناظره برنامه ریزی شده بین مایک پنس و کامالا هریس- معاونین ترامپ و بایدن طبق برنامه ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

هر چند از سرعت اشتغال زایی در بزرگ ترین اقتصاد جهان کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارکننده است: نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا خاتمه ماه سپتامبر باز هم کاهشی شده و رقم 7.9 درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که 0.5 درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

تک رقمی ماندن نرخ بیکاری در آمریکا از آن جهت برای بازارهای اقتصادی این کشور اهمیت دارد که می تواند فشار روی دولت و کنگره را برای تامین اقتصادی مورد نیاز پرداخت بیمه های بیکاری کم کند. دولت آمریکا برای مقابله با کرونا تا به امروز چیزی حدود 3.5 تریلیون دلار هزینه کرده و مذاکرات برای اجرایی شن یک بسته حمایتی بزرگ دیگر به اعتبار حدود دو تریلیون دلار در جریان است. تامین این نقدینگی در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست های نرخ بهره ای و تورمی خود کرده است.

وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر برای رایزنی با دموکرات ها در خصوص اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید به کنگره رفت. استیون منوچین با سازنده خواندن دیدار خود با نانسی پلوسی- رئیسکنگره، گفته است که به اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید امیدوار است: می خواهم بگویم که داریم به طور جدی تلاش می کنیم تا این کار را انجام دهیم. فضای گفت و گوها عقلانی و آرام است و انتظار داریم به نقطه ای برسیم که مورد توافق هر دو طرف باشد.

یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان، میزان و چگونگی حمایت های نقدی از شهفرایندان آمریکایی است. دموکرات ها معتقدند پرداخت های نقدی از 1200 دلار در ماه باید به 1800 دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته 450 دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند. اعتبار بسته حمایتی قبلی در ماه ژوئیه به خاتمه رسیده بود.

فرایند احیای اقتصاد جهانی در سه ماهه سوم سال اگرچه خاتمه پس از ماه ها رشد منفی بسیار کم از سر گرفته شد اما آمارهای رشد کمتر از چیزی بودند که در بسیاری از موارد انتظار می رفت و این رویه در صورت تداوم بدان معنا خواهد بود که رشد اقتصادی در سه ماهه خاتمهی سال نیز کمتر از حد انتظار باشد. بازار کار و جمعیت بالای بیکاران یکی از اصلی ترین دغدغه های حال حاضر اقتصاددانان است و آن ها نگران اند بدون رونق بازار کار، احیای کامل مخارج مصرفی و از سرگیری سرمایه گذاری ها ممکن نباشد. در صورتی که جریان سرمایه های جدید در سطوح پایین فعلی باقی بمانند، مشکل نقدینگی بانک های مرکزی را وادار خواهد ساخت تا به تزریق سنگین خود به بازار ادامه دهند و این مساله دارای پیامدهایی روی حوزه تورمی و نرخ های بهره خواهد بود.

با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از آغاز موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای جهان خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت دریافت مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار گرفته است.

تا به امروز بیش از 35 میلیون و 625 هزار و 104 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 44 هزار و 507 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 214 هزار و 845 نفر، برزیل با 146 هزار و 417 نفر، هند با 103 هزار و 600 نفر، مکزیک با 79 هزار و 88 نفر و انگلیس با 42 هزار و 369 نفر بوده است.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 1.69 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 149.31 واحد بسته شد.

شاخص اس اند پی 500 با 1.73 درصد صعود تا سطح 3406.52 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با 2.25 درصد پیشروی در سطح 11 هزار و 324.18 واحدی بسته شد.

تام لی- کارشناس امور اقتصادی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: به گمانم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش های مختلفی از خود نشان خواهند داد.

بورس های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.69 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 5942.94 واحد بسته شد. شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 1.1 درصدی و ایستادن در سطح 12 هزار و 828.31 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص کک 40 بورس پاریس با صعود 0.97 درصدی در سطح 4871.84 واحد بسته شد. در مادرید شاخص ایبکس 35 1.23 درصد بالا رفت و به 6837.90 واحد رسید.

بورس های آسیایی

در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با افزایش 1.22 درصدی تا سطح 23 هزار و 312.14 واحدی بالا رفت. شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ 1.31 درصد بالا رفت و در سطح 23 هزار و 767.78 واحد بسته شد. در چین شاخص شانگهای کامپوزیت کاهش 0.1 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4587.39 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 2.59 درصد صعود و ایستادن در سطح 5941.58 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن صعودی بود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1019

به "جهش بورس های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش بورس های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید