مدیرعامل اینتل: جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال ها طول بکشد

به گزارش فروش برتر، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل روز دوشنبه و در جریان نمایشگاه Computex اعلام نمود کمبود جهانی تراشه احتمالا تا یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل اینتل: جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال ها طول بکشد

اواخر سال 2019 بود که جهان درگیر یک ویروس خطرناک با نام کرونا شد که هنوز هم نتوانست به طور کامل از شر آن خلاص گردد. بنابراین می توان تصور کرد اوایل دوران شیوع این بیماری، جهان تا چه حد خسارت دید. صنعت موبایل و کامپیوتر هم یکی از بخش هایی بود که به خاطر این بیماری به شدت متحمل خسارت های سنگین شد.

ویروس کرونا باعث شد مردم برای جلوگیری از فرایند شیوع، در خانه مانده و تمام کارها از جمله مدرسه، دانشگاه و کارهای اداره ای را در صورت امکان در خانه و از راه دور انجام دهند. همین موضوع سبب شد آن دسته از خانواده هایی که گوشی هوشمند نداشتند هم به فکر خرید یک گوشی یا تبلت بیفتند. بنابراین تقاضا افزایش یافت و شرکت ها سخت کوشش کردند تا به آن پاسخ دهند.

البته به خاطر بیماری، بسیار از شرکت های مونتاژ تعطیل شدند و تأمین کنندگان هم با مشکلاتی در تأمین قطعات روبرو شدند تا بدین ترتیب همه چیز به بدترین شکل ممکن پیش برود. در این بین کمبود تراشه هم به دلایل مختلف تأثیر منفی خود را روی صنعت گذاشت. البته سال جاری شرایط بسیار بهتر شده اما مدیرعامل اینتل، شرکتی که خود یکی از عظیم ترین سازنده های تراشه به حساب می آید، مدعی شد کمبود تراشه ممکن است تا سال های آینده ادامه پیدا کند. پاره ای از صحبت های وی به توضیح زیر است:

در ماه مارس، اینتل گفته بود 20 میلیارد دلار هزینه خواهد نمود تا 2 شرکت ساخت تراشه در ایالت آریزونا احداث کند و در آنجا از فناوری های پیشرفته تری در ساخت تراشه استفاده کند. گفته می گردد برنامه ای که اینتل دارد، ساخت تراشه های 7 نانومتری (EUV) است که قرار است آن را متئور لیک (Meteor Lake) بنامد اما فعلا حرفی از آن به میان نیامده چون اینتل هنوز نتوانسته پردازنده ای با لیتوگرافی کمتر از 14 نانومتر فراوری کند.

اینتل از این طریق می تواند با عظیم ترین فراوریکننده تراشه در جهان یعنی TSMC در تایوان و یک شرکت جاه طلب و قدرتمند دیگر یعنی سامسونگ در کره جنوبی به رقابت بپردازد. TSMC در حال حاضر به فراوری پردازنده های سری A و M اپل، سری Dimensity مدیاتک و بسیاری اقلام دیگر مشغول است. سامسونگ هم پردازنده های سری اگزینوس و اسنپدراگون را در کنار مودم های 5G برای آن ها فراوری می نماید.

از آنجایی که دو سوم تراشه های پیشرفته جهان در کشورهای آسیایی فراوری می شوند، ایالت متحده کوشش می نماید خود به یک قدرت مطلق در بخش نیمه هادی تبدیل گردد. اینتل هم با مدیریت پت گلسینگر کوشش می نماید گستره فعالیت خود را در آمریکا و اروپا گسترش دهد تا بتواند به یک منبع امن و پایدار برای جهان تبدیل گردد. TSMC هم به تازگی گفت تا دو سال آینده، 6 شرکت فراوری تراشه در آمریکا احداث خواهد نمود تا بدین ترتیب آمریکا در راستا عظیمی در این زمینه قرار داشته باشد.

هدف این است که ایالت متحده با سرمایه گذاری های هنگفتی که انجام داده، به یکی از قطب های فراوری تراشه در جهان تبدیل گردد، اما به نظر شما این کشور می تواند روزی بیشتر از کشورهای آسیایی در این زمینه پیروز عمل کند؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1471

به "مدیرعامل اینتل: جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال ها طول بکشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل اینتل: جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال ها طول بکشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید