فریاد آزادی خواهی سیاهپوستان در سالگرد قتل فلوید

به گزارش فروش برتر، بیست و پنجم مه سال گذشته ویدیویی شوکه کننده از صحنه قتل فجیع جورج فلوید امریکایی زیر فشار زانوی افسر سفیدپوست پلیس مینیاپولیس، بغض فروخورده حامیان تساوی نژادی و حقوق برابر سیاهپوستان را شکست و جنبشی به وسعت جهان برپا کرد. تحرکاتی که پس از گذشت یک سال در آستانه سالگرد قتل جورج فلوید، فعالان مدنی و سیاسی امریکا را به خیابان ها کشانده تا بار دیگر خواسته های بحق خود را در جامعه دموکرات ایالات متحده فریاد بزنند.

فریاد آزادی خواهی سیاهپوستان در سالگرد قتل فلوید

به گزارش گاردین، در آستانه یک ساله شدن این اتفاق صدها نفر از فعالان مبارزه با نژادپرستی و شهروندان امریکایی از یکشنبه در برابر دادگاهی که یک ماه قبل در مینیاپولیس، درک شووین، متهم اول پرونده این جنایت را به سه مورد قتل غیرعمد از طریق یک فعل مجرمانه (قتل درجه دوم)، قتل عمد از طریق ارتکاب یک اقدام خطرناک (قتل درجه سوم) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم متهم کرد، تجمع کردند. آنان با شعارهای بدون عدالت، صلحی هم نیست و... همچنان بازنگری در قوانین پلیس و خشونت علیه سیاهپوستان را خواستار شدند. در میان تجمع کنندگان علاوه بر خانواده فلوید، شهردار و فرماندار مینیاپولیس نیز حضور داشتند و همصدا با معترضان شده بودند. بریجیت خواهر جورج فلوید که در سالروز مرگ برادرش به همراه خانواده میهمان جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید است، به عنوان یکی از سخنرانان تجمع روز یکشنبه گفت: امسال سالی بسیار طولانی و دردناک بود. سخت تر اینکه برای من و خانواده همه چیز در یک چشم بر هم زدن تغییر کرد و هنوز هم نمی دانیم دلیل آن چه بود.

آل شارپتون، فعال ارشد حقوق مدنی امریکا نیز گفت: نباید نام جورج فلوید تنها به عنوان کسی که زانو روی گردنش بود در تاریخ ثبت شود، از او باید به عنوان نمادی یاد کرد که زنجیره خشونت، بی قانونی و نژادپرستی پلیس امریکا را در هم شکست.

گام رو به جلو اما نا کافی

آمارها نشان می دهد که دست کم 17 ایالت از جمله مینه سوتا، پس از قتل فلوید، محدودیت فشردن زانو بر گردن را برای پلیس اعمال کرده اند، این در حالی است که بنابر گزارش آسوشیتدپرس به نقل از کنفرانس ملی قانونگذاران ایالتی، پیش از این اتفاق تنها تنسی و ایلینوی از این قانون پیروی می کردند. به نوشته الجزیره، بازتاب این جنایت از بعد سیاسی نیز امریکا را تکان داد به طوری که صدای اعتراض های جنبش های سیاهپوستان، اولویت های داخلی کاخ سفید را نیز تحت الشعاع قرار داده و شرایط به گونه ای شده که جو بایدن نیز محکومیت افسر سفیدپوست پلیس در دادگاه را گامی رو به جلو برای کشورش عنوان کرده است. دولت بایدن همچنین خواستار فوریت تصویب اصلاحات قانون پلیس در کنگره تا سالگرد جورج فلوید شده است. موضوعی که کارشناسان تحقق آن را تا ضرب الاجل مشخص شده ناممکن خوانده اند.

شاید همین امر نیز سبب شده است فعالان مدنی و دیگر سیاهپوستان همچنان از دستاوردهای جنبش های یک ساله گذشته راضی نباشند. جیمز شوالز، از فعالان مینیاپولیس معتقد است: تا زمانی که ضرب و شتم یا قتل سیاهپوست های غیرمسلح از گوشه و کنار امریکا شنیده می شود، نمی توان گفت عدالتی را که شایسته آن هستیم به دست آورده ایم. ضمن اینکه همچنان مهمترین خواسته فعالان مدنی، حضور گشت های غیرمسلح و همزمان کنترل هوشمند خیابانی است چراکه بسیاری از وقایع مرگبار در همین یک سال گذشته در بازرسی های پلیس از خودروها و تعقیب و گریزها رقم خورده است.

به باور ناظران، خروش معترضان در سال گذشته در واقع تداومی بر اعتراضات سال 1992 بود. بسیاری از مبارزان آن زمان همچنان در میدان مانده اند اما جنبش سیاهان اخیر، نسلی را پرورش داده که روشی متفاوت از اسلافشان برای مواجهه با نژادپرستی اداره پلیس امریکا دارند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1432

به "فریاد آزادی خواهی سیاهپوستان در سالگرد قتل فلوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریاد آزادی خواهی سیاهپوستان در سالگرد قتل فلوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید