بایدن در آمریکای لاتین با چین در حال ظهور روبرو است

به گزارش فروش برتر، دونالد ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود با آمریکای لاتین صریح بود: با چین معامله نکنید. اما این پیغام مورد پذیرش قرار نگرفت.

بایدن در آمریکای لاتین با چین در حال ظهور روبرو است

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه آماده می گردد، پکن سلطه خود روی کشورهای زیادی در این منطقه غنی از منابع که زمانی حیاط خلوت ایالات متحده دیده می شد، گسترانده است.

آنالیز رویترز از جمله مصاحبه با مقام ها و مشاوران کنونی و سابق و همچنین تجزیه و تحلیل آمارهای تجاری نشان می دهد که در دوران ترامپ، چین، ایالات متحده را از نظر قدرت و نفوذ در بیشتر آمریکای لاتین عقب نگه داشته است.

این چالشی برای بایدن دموکرات است که به احیای نقش واشنگتن به عنوان یک رهبر جهانی پس از سال ها سیاست اول آمریکای ترامپ وعده داده و افول نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین را تهدیدی برای امنیت ملی دانسته است.

بایدن ماه مارس گفت: آنها باید متوجه باشند که بی کفایتی و غفلت ترامپ در آمریکای لاتین و کارائیب در اولین روز حضور دولت من به انتها می رسد.

تیم بایدن در مورد این مطلب اظهارنظری ننموده است. با این حال بعید به نظر می رسد که این وعده به سادگی امکانپذیر گردد.

چین از سال 2018 بر ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکای لاتین به جز مکزیک غلبه نموده است. پکن با حمایت از پروژه های انرژی، مزارع خورشیدی، سدها، بنادر، خطوط راه آهن و بزرگراه ها، وام های سرمایه گذاری و کم بهره را هم افزایش داده است.

خورخه کروگا، رئیس جمهوری سابق بولیوی اوایل سال جاری در مصاحبه ای درباره چین گفت که این کشور در کنار برزیل جزو شرکای مهم است. کروگا اضافه کرد: مردم از من می پرسند که ایالات متحده را ترجیح می دهم یا اروپا را؟ من می گویم برزیل. در صندلی دوم چطور؟ من می گویم چین. این واقعیت آمریکای جنوبی است.

مقام های این منطقه باور دارند که تغییر شرایط چین به عنوان یک شریک مالی و دیپلماتیک مهم برای بسیاری از کشورها، سخت خواهد بود. میلیاردها دلار چین برای کشورهای در حال ظهور بدهکار، خطوط حیاتی مهمی ایجاد نموده است که این احتیاج با تأثیر همه گیری ویروس کرونا بیشتر شده است.

یک مقام دولت آرژانتین به رویترز گفت: گمان می کنم چین بیش از ایالات متحده در آرژانتین منافع داشته باشد. و همین تفاوت ایجاد می نماید. ترامپ اصلا تمایلی نشان نداده است. بیایید امیدوار باشیم که بایدن اینطور نباشد.

چین اکنون شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اوروگوئه و دیگر کشورهاست. از نظر تجارت با آرژانتین از ایالات متحده پیشی می گیرد.

با توجه به تجزیه و تحلیل ارقام تجارت از پایگاه داده کام ترید سازمان ملل، در خارج از مکزیک، تجارت چین با این منطقه در سال 2018 از ایالات متحده سبقت گرفت و در سال 2019 به بیش از 223 میلیارد دلار در مقابل تجارت 198 میلیارد دلاری ایالات متحده رسید.

مارک فیراستاین، مشاور سابق باراک اوباما گفت، عدم تمایل ترامپ و خروج از بلوک تجاری شراکت ترانس پاسیفیک، خلایی ایجاد کرد که چین آن را پر کرد و به نظر می رسد بایدن آن را تغییر دهد. کاری که ترامپ انجام داد، موجب شد تا چین شریک بهتری به نظر برسد. تمام آن تغییر خواهد نمود.

تحلیلگران و مشاوران سابق می گویند، انتظار می رود کاخ سفید بایدن اولویت بیشتری برای آمریکای لاتین قائل گردد، آن هم تحت بازسازی سخت بابت پاندمی و تدوین دوباره روابط با اروپا و آسیا. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1172

به "بایدن در آمریکای لاتین با چین در حال ظهور روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن در آمریکای لاتین با چین در حال ظهور روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید