6 نشانه کمبود ویتامین D در بدن

به گزارش فروش برتر، کمبود ویتامین D می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های ضروری، انرژی، و پروتئین را در اختیار بدن قرار می دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می نماید.

6 نشانه کمبود ویتامین D در بدن

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی انسان داشته باشد. این مواد مغذی چگونگی رشد و عملکرد بدن را تنظیم می نمایند. ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت بدن انسان محسوب می گردد.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم یاری می نماید که برای تقویت رشد استخوان ها لازم است. کمبود این ویتامین می تواند بر سلامت کلی انسان تاثیرگذار باشد. سطح کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است. در ادامه با بعضی نشانه ها و علائم کمبود این ماده مغذی بیشتر آشنا می شویم.

بیمار شدن مکرر

سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری زا، مانند باکتری ها و ویروس ها، محافظت می نماید. ویتامین D با سلول های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی روبرو است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی ها، آسم، و اگزما می سازد. اینها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مسائل در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می توانند شکل بگیرند.

خستگی مداوم

خستگی می تواند بر تقریبا تمام جنبه های زندگی انسان تاثیرگذار باشد. بعضی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان را نشان می دهند. ویتامین D سطوح انرژی را افزایش می دهد و شما را برای مدت زمان طولانی تر فعال نگه می دارد. از این رو، اگر در میانه های روز با احساس خستگی شدید روبرو می شوید، آنالیز سطوح ویتامین D بدن یکی از گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

افت سلامت استخوان ها

سلامت ضعیف استخوان ها یکی دیگر از نشانه های سطوح پایین ویتامین D در بدن است. مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی شما به بدن در ساخت و حفظ استخوان ها یاری می نماید. کمبود کلسیم و ویتامین D می تواند آسیب های استخوانی را افزایش داده و موجب کمردرد گردد. ضعف سلامت استخوانی خطر شکستگی ها و آسیب دیدگی های دیگر را افزایش می دهد. از این رو، به دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای ساخت استخوان ها و عضلاتی سالم احتیاج دارید.

ریزش مو

شکستگی و ریزش مو معمولا به استرس نسبت داده می شوند. با این وجود، عوامل دیگر نیز می توانند به سلامت مو آسیب برسانند. کمبود ویتامین D یکی از آنها است که می تواند موجب ریزش موی شدید گردد. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که به واسطه ریزش شدید مو تعریف می گردد.

اگرچه داده های زیادی در این زمینه وجود ندارند، اما ممکن است ارتباطی بین آلوپسی و کمبود ویتامین D وجود داشته باشد. بعضی مطالعات نشان می دهند افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش مو با الگوی زنانه دارای سطوح پایین تر ویتامین D هستند که می تواند با ریزش موی شدید مرتبط باشد.

بهبودی کند زخم ها

بدن انسان دارای مکانیزم های خودبهبودی است که به ترمیم و بهینه سازی سلامت یاری می نمایند. اما اگر بهبودی زخم های شما به کندی صورت می گیرد، این می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و حصول اطمینان از فرایند مناسب بهبودی آسیب ایفا می نماید. سطوح ناکافی ویتامین D می تواند فرایند بهبودی را مختل نموده یا حتی به طور کامل در معرض خطر قرار دهد.

درد عضلانی شدید

تشخیص این که چه چیزی موجب درد عضلانی می گردد، سخت است، اما بعضی مطالعات نشان می دهند که این می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. کمبود این ماده مغذی می تواند موجب ضعف در عضلات شده و به دردهای عضلانی مزمن هم در بزرگسالان و هم بچه ها منجر گردد. کارشناسان شواهد قابل توجهی در این زمینه ندارند، اما به گفته آنها این شرایط به صورت خفیف شروع شده و با گذشت زمان وخیم تر می گردد. همچنین، بین درد مزمن در عضلات و سطوح پایین ویتامین D خون پیوندی وجود دارد.

سخن پایانی

برای مقابله با کمبود ویتامین D می توانید مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی مانند ماهی های سالمون، تن و ساردین، روغن جگر کاد، زرده تخم مرغ، قارچ و خوراکی های غنی شده با ویتامین D مانند شیر گاو، شیر سویا و آب پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین، قرار دریافت پوست در معرض نور خورشید می تواند به فراوری ویتامین D در بدن یاری کند. با بازگشت این ویتامین به سطوح مطلوب در بدن، علائم نیز معمولا از بین می فرایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 15 تیر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 792

به "6 نشانه کمبود ویتامین D در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه کمبود ویتامین D در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید