مواد اولیه دارویی ایرانی قیمت گذاری می شوند

به گزارش فروش برتر، رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به رونمایی از شش داروی فراوری داخلی و صرفه جویی 10 میلیون یورویی این داروها برای کشور، گفت: در حال حاضر قیمت گذاری مواد اولیه دارویی فراوری داخل در دستور کارمان قرار گرفته است.

مواد اولیه دارویی ایرانی قیمت گذاری می شوند

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا شانه ساز در مراسم رونمایی از شش داروی جدید فراوری داخلی شرکت داروسازی عبیدی، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: تحریم هایی که علیه کشورمان صورت گرفته، کوشش ها و انگیزه صنعت کاران و دست اندرکاران حوزه دارو را بیشتر نموده است. اتفاقات خوبی که امروز در شرکت داروسازی عبیدی رخ داد، نشان می دهد که در ورود مولکول ها و محصولات جدید و باکیفیت می توانیم گام برداریم. در عین حال خطوط فراوریی مان در شرکت هایی مانند عبیدی نه تنها چیزی از کمپانی های جهان کم ندارد، بلکه ما شاهدیم که واقعا شرایط GMP این شرکت ها حتی از کمپانی های اروپایی هم بهتر می گردد و قابل دفاع است. این ادعا نیست، بلکه کسانی که دیده اند می توانند این موضوع را تایید نمایند.

وی با بیان اینکه تحریم ها منجر به افزایش انگیزه میان مردم، نخبگان و صنعت گران ما شده است، اضافه کرد: مطمئنم که ما در منطقه خلیج فارس، شمال آفریقا یک مرجعیت علمی در حوزه داروسازی پیدا می کنیم و در سال های آینده شاهد افزایش معنی دار صادرات دارو خواهیم بود.

شانه سازی اضافه کرد: فکر می کنم فراوری این داروها می تواند بالای 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد. اقدامات جدید و سرمایه گذاری خوبی که صورت گرفته، بسیار خوب است؛ به طوری که اگر حساسیت ها و شیطنت های سیاسی بین المللی را کم نمایند، شرکت هایی چون عبیدی می توانند همه گواهی نامه های بین المللی را اخذ نمایند و این به معنی افزایش صادرات است.

وی درباره میزان حمایت سازمان غذا و دارو از مواد اولیه فراوری داخلی، گفت: سیاست ما این است که در حوزه تامین دچار مشکل نشویم، اما به هر حال از ماده اولیه هم حمایت می کنیم؛ به این شرط که از بُعد کمی و کیفی لطمه ای به مصرف نماینده وارد نگردد.

وی درباره وضعیت قیمت گذاری مواد اولیه دارویی فراوری داخل، گفت: قیمت گذاری مواد اولیه فراوری داخل در دستور کارمان قرار گرفته است. چند سالی بود که قیمت گذاری ماده اولیه انجام نمی شد که در حال حاضر در دستور کارمان است. یقینا اگر نظارت و سخت گیری نگردد، ممکن است هر فراورینماینده و واردنماینده ای قیمت را رعایت نکند. این نظارت چند سالی به خود فراورینمایندگان سپرده شده بود، اما الان باید قیمت گذاری در چارچوب صحیحی قرار گیرد. بنابراین برنامه ما این است که قیمت گذاری در چارچوب دقیقی انجام گردد و ماده اولیه هم قیمت گذاری گردد. در این زمینه با سندیکای ماده اولیه هم توافق نموده ایم.

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید امیر رضویان- مدیرعامل شرکت داروسازی عبیدی با بیان اینکه بیش از دو میلیون نفر در کشور در حوزه بیماری های غیرواگیر از داروهای شرکت عبیدی استفاده می نمایند، گفت: به عنوان مثال در حوزه دیابت تنها 600 هزار بیمار مصرف نماینده داروهای ما هستند.

وی با اشاره به قیمت داروهایی که امروز از آن ها رونمایی شد، گفت: قیمت این داروها در بعضی موارد یک پنجم قیمت داروی خارجی است.

رضویان با اشاره به شرایط تحریم، گفت: مواد اولیه را از کشورهای مختلف مانند هند و چین تامین می کنیم. هیچ یک از این شرکت ها تاکنون قطع همکاری ننموده اند. البته شرایط مان سخت است، اما تاکنون توانستیم کار را پیش بریم. بیشترین مشکل ما در حوزه انتقال و تخصیص ارز است. البته تاکنون توانستیم کار را مدیریت نموده و واردات را انجام دهیم، اما این محدودیت ها زمان مان را طولانی تر نموده است. در گذشته می توانستیم مواد را سه ماهه وارد کنیم، اما در حال حاضر بین هفت تا هشت ماه طول می کشد.

به گزارش خبرنگاران، در بخش دیگری از این مراسم، دکتر الهام عندلیب- مدیر ارشد امور علمی و پزشکی شرکت داروسازی عبیدی، با اشاره به رونمایی از شش داروی فراوری داخل در حوزه های ام اس، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت، گفت: بعضی از این داروها پیش از این نیز در کشور وجود داشته اند، اما ما همراه با دارو سرویس ها و خدماتی را هم برای ارزش محور کردن خدمات دارویی، به بیماران مصرف نماینده ارائه می دهیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در داروی جیوماید که برای مبتلایان به بیماری ام اس استفاده می گردد، این خدمات را قرار داده ایم. بیماران مصرف نماینده جیوماید عمدتا به دلیل عوارض آن ممکن است نخواهند از این دارو استفاده نمایند. در نتیجه ما علاوه بر فراوری این دارو، خدماتی را هم به صورت 24 ساعته در کنارش به بیماران ارائه می کنیم تا اگر بیماران مصرف نماینده این دارو مشکل یا عوارض بعد از مصرف داشتند، بتوانند به ما اطلاع دهند.

عندلیب ادامه داد: برای این اقدام کارت هایی را در اختیار پزشکان قرار داده ایم که شماره تلفنی روی آن وجود دارد و هر بیماری که برایش این دارو تجویز گردد، یکی از این کارت ها را دریافت می نماید و در صورت داشتن عوارض مصرف می تواند با ما تماس بگیرد. بعد از برقراری تماس اول و ثبت اطلاعات بیمار، مسئول حمایت از بیماران شرکت ما با بیمار ارتباط گرفته و مرتباً وضعیتش را پیگیری می نماید. در عین حال این بیماران یکسری آزمایش احتیاج دارند که ما با بعضی مراکز قراردادهایی بسته ایم و بیمارانی که این دارو را مصرف می نمایند می توانند به این مراکز مراجعه نمایند. البته در این زمینه سوبسیدهایی را در نظر گرفته ایم و بخشی از هزینه ها را تقبل می کنیم. همچنین برای بیمارانی که جیوماید را مصرف می نمایند یکسری سرویس های مشاوره ای قرار داده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 212

به "مواد اولیه دارویی ایرانی قیمت گذاری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد اولیه دارویی ایرانی قیمت گذاری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید