مصر میزبان کنفرانسی در مخالفت با شکنجه؛ حقوقدانان آن را شوخی خواندند

به گزارش فروش برتر، حقوقدانان داخلی و بین المللی، تصمیم سازمان ملل درخصوص برگزاری کنفرانس مبارزه با شکنجه در قاهره را محکوم کردند و برخی از آنها این اقدام رابه دلیل نقض های حقوق بشر از سوی مقامات مصر، مضحک خواندند.

مصر میزبان کنفرانسی در مخالفت با شکنجه؛ حقوقدانان آن را شوخی خواندند

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان حقوق بشری اروپا- مدیترانه مخالفت خود را با رد دعوت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای شرکت در کنفرانس منطقه ای درخصوص تعریف و جرم دانستن شکنجه در قوانین منطقه عربی که در تاریخ چهارم و پنجم سپتامبر در قاهره برگزار می شود، اعلام کرد.

این سازمان در نامه ای سرگشاده به میچل باچله، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت، شدیدا مخالف تصمیم برگزاری این کنفرانس با همکاری شورای ملی حقوق بشر مصر است که زیر نظر دولت این کشور فعالیت می کند که به سرکوب و شکنجه سیستماتیک از سوی نیروهای امنیتی متهم است.

در نامه این سازمان حقوقی آمده است که بازداشت شدگان و زندانیان در مصر غالباً تحت بدرفتاری قرار می گیرند که شامل شکنجه ، از جمله شوک الکتریکی، ضرب و شتم، به دار آویختن و تجاوز به عنف است.

به همین دلیل، محمد زارع، مدیر برنامه های مصر در مرکز پژوهش ها و تحقیقات حقوق بشر اعلام کرد که ممکن نیست دولت مصر به اقدامات شکنجه سیستماتیک خود ادامه دهد و میزبان کنفرانس شکنجه باشد.

به همین دلیل، جمال عید، مدیر شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر نیز اعلام کرد: ایده ای که مصر میزبان چنین کنفرانسی باشد، شوخی و مشارکت شورای ملی در این کنفرانسمضحک است.

فعالان حقوق بشر اعلام کردند که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بر کمپین سرکوب آزادی ها در مصر از زمان رسیدنش به قدرت در سال 2014 میلادی نظارت دارد.

خبرگزاری رویترز در ماه گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرد که از سال 2014 میلادی تا ماه مه 2019 دست کم 179 تن در مصر اعدام شدند که در شش سال گذشته طی این دوره زمانی تنها 10 تن اعدام شده بودند.

در ماه فوریه گذشته دفتر کمیساریای حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای 15 تن در همان ماه اعلام کرد که این اعدام ها احتمالا ناعادلانه باشند و مصر از شکنجه به عنوان اعتراف گیری استفاده می کند.

این در حالی است که مقامات محلی مصر ادعا می کنند که قاهره به قوانین پایبند است، ناقضان حقوق بشر مجازات می شوند. مصر معمولا گزارش های سازمان های حقوق بشری درخصوص شکنجه را رد می کند و این گزارش ها را فاقد اعتبار و با انگیزه های سیاسی می داند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 65

به "مصر میزبان کنفرانسی در مخالفت با شکنجه؛ حقوقدانان آن را شوخی خواندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر میزبان کنفرانسی در مخالفت با شکنجه؛ حقوقدانان آن را شوخی خواندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید