مجلس انقلابی در برابر بایدن

به گزارش فروش برتر، با رای آوری بایدن، حالا می توان ادعا کرد که همه طرح های اصلاحی مجلس در شش ماه به جامانده دولت با شکست روبرو خواهد شد؛ چرا که دولت حاضر نخواهد شد با اجرای طرح های مجلس شانس پیروزی جناح مقابل در انتخابات را تقویت کند.

مجلس انقلابی در برابر بایدن

گروه دانشگاه خبرنگاران، متین فارابی؛ قاطبه نمایندگان مجلس خوش بین بودند که می گردد با مدیران میانی دولت تعامل کرد و کارها را پیش برد. نمایندگان گمان می کردند می توانند دولت را مجبور به اجرای طرح هایی از قبیل طرح تامین کالاهای اساسی نمایند. دولت اما از ابتدا مخالفت خودش را با این طرح اعلام نموده بود.

اگر از جهت سیاسی به ماجرا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که یکی از اصلی ترین اهداف این طرح و طرح های مشابه آن کسب وجهه سیاسی-انتخاباتی برای انتخابات پیش رو بود. دولت هم طبیعتا از این مسئله غافل نبود.

با رای آوری بایدن، حالا میتوان ادعا کرد که همه طرح های اصلاحی مجلس در شش ماه به جامانده دولت با شکست روبرو خواهد شد. چرا که دولت حاضر نخواهد شد با اجرای طرح های مجلس شانس پیروزی جناح مقابل در انتخابات را تقویت کند.

از طرف دیگر مجلس شانس استیضاح روحانی پیش از انتخابات آمریکا را از دست داد. گمان می رود رئیس مجلس و مشاورانش پیروزی ترامپ را پیش بینی می کردند. لذا چنین در نظر داشتند که با ادامه ناکارآمدی های دولت و شرایط اسفبار مالی، سبد رای دولت را خالی و سبد رای خود را پر نمایند. تا نهایتا با یک مشارکت زیر پنجاه درصد و در یک انتخابات سرد پیروز بلامنازع انتخابات شوند. با این تحلیل رئیس مجلس تا کنون به عنوان اصلی ترین مخالف استیضاح رئیس جمهور در مجلس ظاهر شد و با آوردن کد های مختلف از رهبر انقلاب درصدد توقف طرح استیضاح رئیس جمهور برآمد.

اگر مجلس، دولت را پیش از انتخابات آمریکا استیضاح می کرد، می توانست امروز ابتکار عمل را در دست بگیرد ولی امروز با رای آوری بایدن در آمریکا هم در انفعال سیاسی فرو رفت و هم فرصت استیضاح را از دست داد. واضح است که امروز پس از کاهش قیمت دلار و بهبود نسبی شرایط مالی (که تا قبل از آن با اقدامات خود دولت شرایط وخیمی پیدا نموده بود) مطرح شدن طرح استیضاح دولت از طرف مجلس -آن هم پس از مخالفت های گسترده اولیه- از طرف افکار عمومی پذیرفته نخواهد شد و صرفا وجهه یک نزاع سیاسی بین جناحی پیدا خواهد نمود.

نهایتا چنین می توان گفت که دولت طرح های مصوب مجلس در 6 ماه پیش رو را با بهانه های مختلف اجرایی نخواهد نمود. چراکه این اقدام به منزله تقویت جناح رقیب در انتخابات 1400 خواهد بود. از طرف دیگر هم مجلس هیچ ابزاری برای بازخواست دولت نخواهد داشت؛ چرا که با منتفی شدن استیضاح رئیس جمهور و استیضاح وزرا (به دلیل از حد نصاب افتادن کابینه) عملا خلع سلاح شده است.

حال گوی و میدان دست روحانی است تا نقشه های خودش را برای 1400 عملی کند. شاید اگر رئیس مجلس و بعضی از نمایندگان مصالح انتخاباتی را کنار می گذاشتند، می توانستند از این دولت کار بکشند ولی پیگیری مصرانه این مصالح انتخاباتی کار مجلس را امروز بجایی رسانده است که هم شان تقنینی خود را از دست داده و هم شان نظارتی اش را. البته هنوز هم برای کنار گذاشتن مصالح انتخاباتی و پیگیری وظایف نمایندگی دیر نشده است.

متین فارابی - عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1089

به "مجلس انقلابی در برابر بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انقلابی در برابر بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید