طرح تحقیقاتی اضطراب زدایی از جامعه اجرا می گردد

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پروفسور علی گرجی رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر اضافه نمود: طرح اضطراب زدایی از جامعه در راستای احتیاج جامعه به آرامش بخشیدن اجرایی می گردد. آرامش بخشیدن به جامعه یک احتیاج جهانی است و در تمام جهان به خاطر تغییر سبک زندگی، نبود آرامش به یکی از معضلات تبدیل شده است.

طرح تحقیقاتی اضطراب زدایی از جامعه اجرا می گردد

وی با بیان اینکه نبود آرامش یکی از مشکلاتی است که پیش بینی می گردد تا سال 2030 معضل اصلی سازمان بهداشت جهانی تبدیل گردد، اعلام نمود: درصد اضطراب در بین دانشجویان کشور آلمان 50 تا 60 درصد و در بین کارمندان 40 تا 50 درصد است که این ارقام آمار بسیار بالایی است.

گرجی با اشاره به اینکه در کشور ما تحولاتی در جامعه اتفاق افتاده است و اساسا هر تغییری باعث ایجاد تنش می گردد، ادامه داد: تنش همان استرس است که اگر استرس کنترل نگردد تبدیل به اضطراب و بیماری می گردد.

رشد مصرف گرایی؛ مانع آرامش در زندگی

وی با بیان اینکه در چهل سال گذشته جنگ، مسائل اجتماعی، تحریم و تغییر نگاه نسل جدید به زندگی باعث برهم خوردن آرامش مردم شده و این تغییرات مانند هر تغییر دیگری در زندگی استرس هایی را با خود به همراه آورده است، مطرح نمود: یکی از مسائلی که متاسفانه در چهل سال گذشته و به خصوص در چند سال اخیر رشد داشته بحث مصرف گرایی است که توجه به معضلات مالی این نوع نگاه به زندگی باعث ایجاد اضطراب در جامعه شده است.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اگر به موضوع آرامش پرداخته نگردد جامعه دچار معضلات اجتماعی، بهداشتی و سلامت می گردد، ادامه داد: در این طرح دو مسئله عمده وجود دارد اول آشنایی جامعه با مسئله اضطراب و استرس است چون مردم متوجه شرایط جسمی و روحی خود نیستند می گویند حالم خوب نیست، قلبم تند می زند، در صورتی که وقتی شرح بدهیم خود فرد متوجه می گردد که این علائم استرس و اضطراب است.

وی گفت: گاهی از اوقات استرس کنترل نشده خود را به شکل بیماری بالینی نشان می دهد و قلب و معده و سایر اعضای بدن را درگیر می نماید و بیمار با شرایط ناراحتی جسمی به پزشک مراجعه می نماید دارو دریافت می نماید اما بهتر نمی گردد بعد از آنالیز معین می گردد که فرد از اضطراب رنج می برد از همین رو درگیر بیماری های جسمی می گردد.

باید روش تخلیه تنش را به مردم آموخت

گرجی با اشاره به اینکه باید روش تخلیه این تنش ها را به مردم آموزش داد تا این تنش ها تبدیل به بیماری قلبی، روحی و روانی و یا اختلال در خواب نگردد، بیان نمود: در این طرح دانشگاه علوم پزشکی مشهد میخواهد با اجرای این طرح جامعه را با راه حلهای آرامش و شاد زیستن آشنا کند که در این جهت باید به مردم آموزش داده گردد زیرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر وظیفه درمان و آموزش باید در حوزه پیشگیری از بیماری ها نیز ورود پیدا کند.

طرح اضطراب زدایی از جامعه؛ یک طرح اقتصاد مقاومتی

مدیر دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه این طرح اگر به درستی اجرا گردد سلامت جامعه تامین می گردد، گفت: در سایه اجرای این طرح بسیاری از معضلات اجتماعی مانند طلاق ، اعتیاد و خشونت کاهش می یابد و به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی در جامعه محسوب می گردد بخاطر اینکه اگر ما اضطراب را در جامعه کم کنیم تمام عوارض و هزینه های مالی بیماران صرفه جویی می گردد.

اضطراب؛ ریشه اولیه بسیاری از خشونت ها

وی با اشاره به اینکه اگر در زمینه کنترل خشونت برنامه ریزی گردد بسیاری از آمار زندانیان کم می گردد چراکه ریشه اولیه بسیاری از خشونت های جامعه اضطراب است، اعلام نمود: به همین خاطر با همکاری نهادهای مختلف همانند شهرداری، ارشاد، هنرمندان به آرامی این موضوع را باید در جامعه نهادینه کرد تا جامعه به آرامش نسبی دست یابد و امیدوارم اگر این طرح با پیروزیت در خراسان اجرا گردد بتواند به عنوان یک طرح پیروز در کل کشور اجرایی گردد.

در آستانه مهرماه؛ کنترل اضطراب کودک را به والدین بیاموزیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این طرح نحوه کنترل استرس به تمام اقشاری که با مردم در ارتباط هستند آموزش داده می گردد، گفت: به عنوان مثال اولین قسمت مسئله اضطراب جدایی بچه ها از خانواده در آستانه ورود به مدرسه است؛ این کودک پنج سال همراه مادر بوده و از او جدا نشده و نه ماه در شکم مادر بود و نزدیکترین ارتباط را با مادر داشته است؛ از بدو تکوین اولین سلول بدنش چسبیده به مادر بوده؛ الان به یک کودک می خواهید بگویید برو داخل یک جامعه دیگر، یقینا این تغییرات برای وی همراه با استرس خواهد بود.

وی اضافه کرد: والدین با شناخت این استرس ها باید محیط را برای ورود کودک به مدرسه آرام نمایند و همراه کودک باشند.

گرجی با اشاره به اینکه در این طرح به والدین و معلمین آموزش می دهند تا روز اول مدرسه ها کودک با روحیات خوبی وارد مدرسه گردد ، گفت: در برخی از موارد نیز پزشکان با شرایط استرس زا روبرو هستند که باید استرس حاکم بر این شرایط را مدیریت نمایند و به خانواده ها بیاموزند که چگونه این استرس را مدیریت نمایند.

وی گفت: به عنوان مثال فردی مبتلا به سرطان است و در چنین شرایطی خود فرد، خانواده و اطرافیان درگیر اضطراب می شوند بنابراین باید پزشک آموزش ببیند که چگونه این استرس را مدیریت کند؛ ممکن است یک بیمار سرطانی پنج سال تا 15 سال زندگی کند اما آیا یک فرد عادی اطمینان دارد که می تواند 15 سال زندگی کند بنابراین آموزش صحیح به بیمار و خانواده اش می تواند زندگی همراه با لذتی را برای فرد فراهم کند.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افراد ممکن است با بازنشستگی دچار شرایط روحی متفاوتی شوند که در این شرایط خانواده باید وی را برای کنترل این شرایط همراهی نمایند، ادامه داد: به عنوان نمونه فرد بازنشسته و نحوه ارتباط وی با محیط پیرامون متفاوت از گذشته است و همه افرادی که به نحوی با این موضوع درگیر هستند شامل این تنش جدید می شوند از همین رو باید به خانواده ها آموزش داد که چگونه با فرد بازنشسته ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه برای اثربخشی هر چه بیشتر این طرح حداقل بین نتایج 5 تا 10 سال زمان ضروری است، گفت: شاید با اجرای درست و کامل این طرح بتوان برخی از تاثیرات آن را در یکی دو سال آینده شاهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه مسائل مالی یک مسئله مهم در زندگی است که بدون توجه به مسائل مالی نمی توان زندگی راحتی داشت، تاکید نمود: یک بخش از این موضوع به مسائل مالی بستگی دارد و یک بخش نیز به سبک زندگی مرتبط است؛ بسیاری از نیازهای کاذب باید حذف گردد تا میزان تنش و اضطراب کم گردد.

وی گفت: درست است که یک درصد از افراد جامعه برای برآورده کردن نیازهای اولیه خود با مسائل مالی روبرو هستند که این موضوع باید توسط مسئولین رسیدگی گردد اما دسته دوم از افراد نیز به دلیل سبک زندگی با مسائل مالی روبرو هستند؛ بنابراین این افراد باید آموزش ببینند که چگونه می توان هزینه ها را مدیریت کرد.

ورزش؛ بهترین راه حل برای شاد زیستن

گرجی با اشاره به اینکه بهترین دارو برای شاد بودن ورزش است، مطرح نمود: ورزش کردن باعث افزایش ترشح مواد شادی دهنده در مغز می گردد؛ علاوه براین مصرف سبزی جات ومیوه جات ، کنترل وزن خواب مفید برای شادی موثر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 143

به "طرح تحقیقاتی اضطراب زدایی از جامعه اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تحقیقاتی اضطراب زدایی از جامعه اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید