خبرنگاران عطوان : آزادسازی سراقب معادلات سیاسی و نظامی را به نفع سوریه تغییر داد

به گزارش فروش برتر، تهران - خبرنگاران - عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود از آزادسازی شهر سراقب سوریه به عنوان یک تحول نظامی نام برد که تمامی معادلات سیاسی و نظامی بحران کنونی سوریه را تغییر داد.

خبرنگاران عطوان : آزادسازی سراقب معادلات سیاسی و نظامی را به نفع سوریه تغییر داد

نیروهای ارتش سوریه دیروز (دوشنبه) شهر سراقب دارای موقعیت راهبردی در شمال غرب سوریه را پس از نبردهای شدید با گروه های تروریستی و در راس آنها هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) مورد حمایت ترکیه بازپس گرفتند.

عطوان گفت : تسلط گروه های تروریستی بر این شهر فقط سه روز به طول انجامید و به عبارت دیگر ارتش سوریه در عقب راندن تروریست ها و بازگشایی دو جاده بین المللی حد فاصل میان دمشق و حلب و حلب و لاذقیه به رکورد جدیدی دست یافت. ارتش سوریه توانست با حمایت روسیه از تمامی شهرها و شهرک ها و روستاهای آزاد شده ظرف چند هفته اخیر در مساحتی بالغ بر 600 کیلومتر مربع محافظت به عمل آورد.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب از رسیدن هزار تن از رزمندگان حزب الله به سراقب و مشارکت فوری آنها در نبردها به عنوان عامل برهم خوردن معادلات و تحقق یافتن این پیروزی نام برد همچنانکه در سال 2015 با حضور و نقش تاثیرگذار خود توانستند منطقه القصیر واقع در غرب سوریه در نزدیکی مرزهای لبنان را آزاد کنند.

سردبیر رأی الیوم معتقد است که نبرد نیروهای حزب الله فقط در منطقه سراقب منحصر نخواهد ماند زیرا گزارش ها حکایت از آن دارد که نبرد بعدی حزب الله با نیروهای ترکیه در کنار گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره خواهد بود.

عطوان از بازپس گیری شهر راهبردی سراقب به عنوان اولین شکست نظامی و سیاسی عملیات سپر بهار ترکیه نام برده و گفت: ارتش سوریه در واقع با آزادسازی سراقب به اولتیماتوم اردوغان به کشورشان پاسخ قاطع و شوک برانگیزی دادند.

بر اساس این گزارش، تمامی دستاوردهای ارتش ترکیه ظرف چند روز اخیر در مقایسه با اهمیت آزادسازی سراقب و شکست ترکیه و تروریست ها در این شهر بسیار اندک است زیرا این پیروزی به طور بی سابقه ای روحیه ارتش سوریه و همپیمانانش را به اوج خود رساند.

عطوان تاکید کرد: با توجه به موضع سرسختانه روسیه در حمایت از سوریه و یاری رسانی حزب الله و ایران و مشارکت فوری رزمندگان حزب الله در میدان های نبرد بعید به نظر می رسد عملیات نظامی سپر بهار ترکیه بتواند به اهداف خود تحقق ببخشد.

سردبیر رای الیوم بار دیگر از طرح پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر بررسی بحران ادلب در نشست سه جانبه رهبران سوریه ، ترکیه و ایران به عنوان جلیقه نجات برای همگان یاد کرد.

عطوان به اردوغان پیشنهاد داد تا به منظور کاهش تلفات جانی و مادی طرف های درگیر در سوریه به طرح پیشنهادی رئیس جمهور ایران هر چه زودتر پاسخ دهد و اگر از نشست یاد شده خوشش نمی آید می تواند آن را به یک نشست چهار جانبه با مشارکت پوتین در مسکو تبدیل کند.

سرمقاله نویس رأی الیوم در سرانجام تاکید کرد: اردوغان باید به این واقعیت اذعان کند که نمی تواند به طور همزمان از گروه های تروریستی حمایت به عمل آورد و در عین حال همپیمان روسیه باقی بماند و در عین حال نمی تواند همزمان با آمریکا و روسیه همپیمان شود مگر آنکه معجزه ای تحقق یابد و به هر حال ما هم اکنون در دوران معجزه ها بسر نمی بریم .

1487

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 629

به "خبرنگاران عطوان : آزادسازی سراقب معادلات سیاسی و نظامی را به نفع سوریه تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عطوان : آزادسازی سراقب معادلات سیاسی و نظامی را به نفع سوریه تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید