تأکید گورباچف بر نقش کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

به گزارش فروش برتر، میخائیل گورباچف با اشاره به اینکه اگر از سمت ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی کناره گیری نمی کرد، جنگ داخلی و عواقب غیرقابل پیش بینی بعید نبود، گفت: رهبران کشورهای غربی نمی توانستند خوشحالی خود از فروپاشی را پنهان نمایند.

تأکید گورباچف بر نقش کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل گورباچف نخستین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس به مناسبت سی امین سالگرد برکناری خود از این سمت، اظهار داشت که باقی ماندنش در پست ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی از راه زور، می توانست باعث جنگ داخلی و عواقب غیرقابل پیش بینی گردد. وی گفت: این روزها یادآور روزهای سیاهی برای اتحاد و روسیه و برای خود من است، اگرچه این مسئله باعث نشد تا خود را ببازم. من سند برکناری از سمت ریاست جمهوری را امضاء کردم و فکر می کنم که حق نداشتم تصمیمی غیر از این بگیرم.

گورباچف ادامه داد که او به دو علت نتوانست از گزینه نظامی استفاده کند: نخست آنکه خود چنین اقدامی را جایز نمی دانست و دوماً، برای اینکه چنین تصمیم گیری می توانست جنگ داخلی در کشور را در پی داشته و عواقب غیرقابل پیش بینی به همراه بیاورد. وی در عین حال با این نظریه مخالفت کرد که اگر او از سمت ریاست جمهوری کناره گیری نمی کرد، امکان نجات اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت.

میخائیل گورباچف معتقد است که اتحاد جماهیر شوروی سابق را حتی پس از کودتای ماه آگوست سال 1991 می شد با یاری تشکیل اتحادیه ای از کشورهای مستقل نجات داد، ولی مقامات شوروی از گستردگی بیش از حد مسائل مربوط به روابط بین قومیتی در این کشور دیگر خسته شده بودند.

این سیاستمدار حرفه ای روس بعلاوه به نقش رهبران کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره و تأکید کرد: رهبران کشورهای غربی پس از این رویداد، نمی توانستند خوشحالی خود از این فروپاشی را پنهان نمایند.

وی به نقش کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده آمریکا در این رویداد اشاره نموده و یادآور شد: حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بعضی رهبران غربی با تماشا مسائل موجود در کشور ما، دستان خود را بهم می مالیدند (احساس رضایت می کردند). در کابینه رئیس جمهور جورج بوش پدر، جناحی به سرکردگی دیک چنی وزیر دفاع وقت آمریکا وجود داشت. آنها می گفتند: گورباچف یک کمونیست اصلاح نشدنی است و باید کنار رود و ما می توانیم روی بوریس یلتسین حساب کنیم.

میخائیل گورباچف بعلاوه در تفسیر روابط کنونی بین مسکو و واشنگتن، یادآور شد که نظریه توسعه ناتو به سمت شرق و فراموش کردن اصول مربوط به امنیت جمعی، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عرصه سیاسی آمریکا راه پیدا کرد، همانطور که در آن موقع ایده سلطه جهانی به سر آمریکایی ها رخنه کرد. به گفته وی، واشنگتن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، خود را پیروز جنگ سرد تلقی کرد و دقیقاً از همانجا نظریه توسعه ناتو شکل گرفت.

این سیاستمدار ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رایزنی های روسیه و آمریکا، همه کشورهای اروپایی بتوانند خود را در امنیت احساس نمایند. وی اضافه کرد: روسیه و آمریکا با همکاری با یکدیگر توانستند خود را از رویارویی و یک مسابقه هسته ای بیرون بکشند و بوجود آمدن یک امپراتوری نو هیچ برنده ای نخواهد داشت.

گفتنی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چند هفته قبل در سخنرانی اعتراف کرد که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای او یک حادثه تأسف بار بود و به عقیده وی، اکثریت شهروندان اتحاد جماهیر شوروی، دقیقاً چنین احساسی را تجربه نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1724

به "تأکید گورباچف بر نقش کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید گورباچف بر نقش کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید