برای داشتن یک غذای سالم از چه روغنی استفاده کنیم؟

به گزارش فروش برتر، همواره در رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو تبلیغات بسیاری در خصوص انواع روغن ساخته می گردد که اغلب آنها هم این ادعا را دارند که برترین روغن خوراکی برای پخت و پز هستند، کمترین کلسترول را به شما می رسانند و سلامتتان را تضمین می نمایند. ولی به راستی برترین روغن برای پخت و پز که بتواند کمترین ضررها را داشته باشد کدام است؟

برای داشتن یک غذای سالم از چه روغنی استفاده کنیم؟

برترین نوع روغن برای پخت و پز

حتما شما هم همواره خود را در آشپزخانه مشغول پخت و پز می کنید. وجود روغن برای پخت و پز لازم است. روغن می تواند چربی مورد احتیاج غذا را تامین کند و از چسبیدن آن به ماهیتابه جلوگیری نماید.

در حالیکه بعضی از چربی ها می توانند حرارت را تحمل کنند، بعضی اینگونه نیستند و اگر حرارت زیادی را متحمل شوند، طعم و مواد مغذی خود را در طی فرآیند پخت از دست می دهند.

روغن هایی که می توانند حرارت زیادی را تحمل کنند، برای پخت و پز بسیار عالی هستند.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید انتخاب مناسبی از روغن های پخت و پز مورد احتیاج خود داشته باشید.

روغن های مخصوص پخت و پز

روغن ها معمولا نسبت به چربی های جامد در برابر حرارت تحمل بیشتری دارند. به علاوه، پخت و پز با روغن در مقابل استفاده از کره یا سایر موارد، انتخاب بهتری برای افرادی است که می خواهند چربی های اشباع را کمتر کنند.
روغن زیتون برای آشپزی
روغن زیتون در برابر سایر روغن ها همواره برنده است و اولین صندلی را از آن خود خواهد نمود. این روغن به صورت خام و نپخته نیز طعم بسیار خوبی دارد بنابراین برای آشپزی هم برنده اصلی خواهد بود.روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع بوده و منبع عالی از مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان مفید باشد.

در مقایسه با سایر چربی ها، تحقیقات صورت گرفته پیشنهاد می نماید که روغن زیتون فوق بکر می تواند حس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند. بعضی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی می تواند ما را شادمان تر کند.

روغن زیتون فوق بکر ممکن است در دمای 325 درجه فارنهایت بسوزد اما روغن زیتون تصفیه شده می تواند تا دمای 450 درجه فارنهایت یا بالاتر را تحمل نماید.

بنابراین اگر در منزل خود روغن زیتون فوق بکر دارید بهتر است آن را برای پخت و پز سرد(مثل سالاد) کنار بگذارید و از روغن زیتون تصفیه شده برای سرخ کردن یا پختن سبزیجات استفاده نمایید.

روغن کانولا برای پخت و پز
روغن کانولا به عنوان یک روغن خوب و عالی برای پخت و پز نیز منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری همانند لینئولیک اسید (امگا 6) و آلفا لینولنیک اسید(امگا 3) است. بدن نمی تواند به تنهایی این ترکیبات را ایجاد کند بنابراین باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

در حالیکه بیشتر افراد امگا 6 مورد احتیاج خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می کنند، اما دریافت امگا 3 کافی در روز کمتر اتفاق می افتد. امگا3 از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می نماید. علاوه بر ماهی های چرب و روغن کانولا، سایر منابع امگا3 شامل کتان ،گردو و روغن کنف یا همان روغن شاهدانه است.

روغن نارگیل برای سرخ کردن
این روغن محبوب می تواند دما و حرارت زیادی را تحمل کند بنابراین می توانید به راحتی از آن برای سرخ کردن مواد غذایی مختلف بهره ببرید.

در حالیکه روغن نارگیل مقادیر زیادی اسید چرب اشباع شده دارد، مطالعات اندکی بر روی آن صورت گرفته و ترکیباتی از اسیدهای چرب در روغن نارگیل را یافته است که ممکن است نسبت کلسترول کل بدن را بهبود ببخشد.

روغن نارگیل مزایای بسیار دیگری برای سلامتی بدن دارد و می تواند ابزاری مفید برای آشپزی باشد. در خصوص بوی آن نیز نگران نباشید. روغن نارگیل بکر ممکن است بوی کمتری داشته باشد.

روغن دانه انگور در آشپزی
اگرچه بیشتر افراد انگور را به خاطر محصولاتی که از آن تهیه می گردد دوست دارند اما روغن دانه انگور برای پخت و پز قلمرو خاص خودش را دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که اسید چرب و آنتی اکسیدان های موجود در آن برای کاهش وزن موثر است.

بعلاوه این ترکیبات به کاهش تشکیل سلول های چربی تازه و التهاب یاری می نماید. بیشتر مطالعات هنوز در ابتدای کار هستند و در خصوص نحوه دقیق مصرف اطلاعاتی نمی دهند اما مطالعات و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این روغن ممکن است برای کاهش سطح فشار خون مفید باشد و ضربان قلب را نیز بهبود ببخشد.

بنابراین سعی کنید آن را به سالاد و مواد غذایی خود اضافه کنید تا سلامت بهتر و بیشتری داشته باشید.

روغن کنجد برای برای پخت و پز غذا
تمامی افرادی که فشار خون بالا دارند و از آن رنج می برند بهتر است از این روغن استفاده کنند. این روغن سرشار از اسیدهای تک و چند غیر اشباعی است و می تواند برای فشار خون بالا مفید باشد. این موضوع به خاطر وجود همین اسیدهای چرب، ویتامین E و سسامین است.

اگرچه مطالعات بیشتری احتیاج است اما محققان اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های آن را به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش کلسترول بد خون پیوند می دهند.

سایر روغنهای مناسب آشپزی
اگر در پی روغن های دیگری هستید می توانید از مواردی همانند روغن آووکادو، آفتابگردان و روغن بادام بهره ببرید. بیشتر روغن های گیاهی جایگزین، اسیدهای چرب چند غیر اشباع بالایی دارند و می توانند کلسترول خون را کاهش دهند و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کنند. این روغن ها کمی گران هستند بنابراین بهتر است به اندازه مناسب از آن ها استفاده نمایید.

نتیجه گیری

زمانی که صحبت از به کارگیری روغن های پخت و پز در رژیم غذایی روزمره به میان می آید، تحمل و مقاومت در برابر گرما بسیار مهم خواهد بود.

برای اینکه محتوای اسید چرب این روغن ها باقی بماند و از سوختگی جلوگیری گردد از بذر کتان، گردو، روغن شاهدانه و روغن زیتون با کیفیت بالا، فقط باید به عنوان چاشنی یا در سس سالاد استفاده گردد، بقیه موادی که در بالا ذکر شد برای پخت و پز عالی هستند.

اگر استفاده از این روغن ها همان چیزی نبود که در پیش بودید، می توانید به عنوان یک کرم مناسب برای دست و صورت خود از آن ها بهره ببرید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1623

به "برای داشتن یک غذای سالم از چه روغنی استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای داشتن یک غذای سالم از چه روغنی استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید