خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن

به گزارش فروش برتر، افرادی که واریس دارند باید توجه ویژه ای به داشتن یک رژیم غذایی سالم داشته باشند، به دلیل اینکه مصرف برخی مواد غذایی در هنگام واریس مضر است و علائم واریس را بدتر می کند.

خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، آیا می دانید آنچه می خورید می تواند تاثیر عمده ای در سلامت کلی رگ هایتان داشته باشد؟ اگر مشکل واریس دارید، داشتن یک رژیم غذایی سالم، عامل اصلی گردش خون مناسب در بدن است. غذاهای ناسالم نه تنها فشار بیشتری را به رگ های شما وارد می کنند بلکه می توانند منجر به افزایش وزن نیز شوند. متاسفانه اضافه وزن نیز یک عامل خطر عمده برای ایجاد و بدتر شدن بیماری واریس یا نارسایی وریدی است.

بیماری وریدی

بیماری وریدی یک بیماری اساسی است که ممکن است به ایجاد رگ های واریس منجر شود. باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن تنها عوامل خطر زا نیستند و سایر عوامل موثر در بیماری وریدی عبارتند از:

  • افزایش سن
  • جنسیت مونث
  • بارداری
  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری وریدی
  • فشار خون بالا
  • دیابت

خوردن یک رژیم غذایی سالم و کاملا مناسب نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت شناختی و عاطفی شما را نیز بهبود می بخشد.

*اگر درمورد رژیم غذایی بهتر به راهنمایی نیاز دارید می توانید به یک متخصص رژیم غذایی مراجعه کنید.

غذاهایی که برای واریس باید از مصرف آن ها اجتناب کرد

با تغییر رژیم غذایی می توانید سلامت رگ های خود را کنترل کنید پس سعی کنید مصرف غذاهای معرفی شده در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت را محدود نمایید :

- غذاهایی سرشار از سدیم :

ممکن است متوجه این موضوع شده باشید که بعد از خوردن غذاهایی سرشار از سدیم، تورم پاها و سایر علائم وریدی شما دردناک تر و بیشتر می شود. مصرف بیش از حد سدیم باعث می شود بدن آب را ذخیره کند و این فرایند اغلب منجر به افزایش حجم و فشار خون شده و در نتیجه فشار اضافی به سیستم وریدی شما وارد شده و علائم واریس را بدتر خواهد کرد. به طور کلی توصیه می شود هنگام مصرف غذا نمکدان را کنار بگذارید. به عنوان مثال غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده و حتی سس های سالاد اغلب سرشار از سدیم هستند. پنیر کاتج سرشار از سدیم است و می تواند تقریبا 40 درصد نیاز توصیه شده روزانه شما را تامین کند. هر چه موادغذایی از حالت طبیعی خود خارج شوند، معمولا سدیم بیشتری را شامل می شوند. یک روش موثر برای کاهش مصرف سدیم این است که موادغذایی طبیعی و تازه را مصرف کنید.

- غذاهایی سرشار از قند :

آیا می دانید قند های افزودنی مانند قند موجود در کلوچه ها، کیک و آب نبات ها می توانند بر سلامت رگ های شما تاثیر بگذارند؟ مشکل از این جا آغاز می شود که با مصرف موادغذایی سرشار از قند، انسولین اضافی در خون آزاد شده و منجر به بالا رفتن قند خون و آسیب به عروق می شود. به همین دلیل است که دیابتی ها در معرض خطر ابتلای بیشتری به بیماری وریدی قرار دارند. اگر به دیابت مبتلا هستید، کنترل قند خون بسیار مهم است. قند نیز همانند سدیم به طور مخفی در مواد غذایی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید مواد غذایی، برچسب های تغذیه ای را بخوانید و علاوه بر این باید میل به خوردن شیرینی را با آب نبات طبیعی یا میوه تازه سرشار از فیبر از بین ببرید.

- غذاهایی با فیبر کم :

رژیم غذایی حاوی فیبر کم، سلامت رگ ها را به خطر می اندازد و می تواند منجر به یبوست شود. فرد مبتلا به یبوست، مجبور به تحمل فشار روده ای می شود که این میتواند بواسیر را نیز به همراه داشته باشد و بیشتر بر علائم دردناک واریس تاثیر بگذارد. یک مشت بادام، توت یا دانه های انار را به عنوان میان وعده ای سرشار از فیبر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

- چربی های ناسالم :

چربی های ناسالمی مانند آن هایی که در غذاهای سرخ شده، بیکن و کره یافت می شوند، ممکن است طعم خوشمزه ای داشته باشند اما برای رگ ها فایده ای ندارند. برخلاف چربی های گیاهی مانند آووکادو و زیتون، چربی های اشباع شده ارزش غذایی کمی دارند. آن ها عملکرد هضم را مختل کرده و منجر به یبوست می شوند و علاوه بر این می توانند بر مسائل مربوط به مدیریت وزن نیز تاثیر بگذارند. گردو را به عنوان میان وعده ای خوشمزه و سیر کننده برای دریافت چربی های سالم در رژیم خود بگنجانید. همه این عوامل فشاری اضافی را روی سیستم گردش خون شما وارد می کنند بنابراین درصورت ابتلا به واریس از مصرف غذاهایی با چربی ناسالم خودداری کنید.

- کافئین :

برای بیشتر افراد نوشیدن یک لیوان قهوه صبحگاهی جزء واجبات و عادات آن ها است اما اگر مبتلا به واریس هستید، این می تواند به عروق شما فشار وارد کند. کافئین رگ های خونی را منقبض کرده و فشار خون را افزایش می دهد که ممکن است منجر به افزایش علائم و حتی بیماری ورید شود. اگر نمی توانید روز خود را بدون نوشیدنی های حاوی کافئین آغاز کنید، با پزشک عمومی یا متخصص قلب و عروق در این باره صحبت و مشورت کنید.

غذاهایی که مصرف آن ها هنگام ابتلا به واریس بلامانع است

- میوه و سبزیجات تازه :

سبزیجات سرشار از فیبر ، میوه هایی غنی از آنتی اکسیدان مانند بلوبری و توت سیاه و مرکباتی غنی از ویتامین c مصرف کنید. همچنین می توانید از ضد التهاب های طبیعی مانند آووکادو، زنجبیل و گوجه فرنگی نیز استفاده کنید . به یاد داشته باشید که ترکیبی از موادغذایی خام و پخته را در حداقل 5 وعده طی روز میل کنید. برای تنوع بیشتر می توانید از ادویه ها نیز استفاده کنید اما از افزودن نمک یا شکر خودداری کنید.

- غلات کامل :

مصرف نان، ماکارونی یا برنج را به دلیل این که باید از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید از قلم نیاندازید. به جای انتخاب غلات تصفیه شده، نان یا ماکارونی گندم سبوس دار را امتحان کنید. غلات کامل سرشار از فیبر، یک ماده غذایی خوشمزه برای هر وعده غذایی هستند.

- پروتئین های بدون چربی :

توصیه می شود که به جای مصرف گوشت قرمز، سوسیس و کالباس ؛ از پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. این موارد شامل مرغ، ماهی و سایر غذاهای دریایی، تخم مرغ و منابع پروتئینی گیاهی مانند توفو می شود.

- لبنیات کم چرب :

محصولات لبنی منبع مهمی از کلسیم و ویتامین D هستند اما نباید درمصرف آن ها زیاده روی کرد زیرا برای برخی از افراد می تواند منجر به مسائل گوارشی و یبوست شود. برای پیشگیری از این مشکل روزانه 3 وعده از لبنیات کم چربی را در کنار غذاهای غنی از فیبر بخورید.

- مغز ها و دانه ها :

آیا می دانید مغز ها و دانه ها می توانند به بهبود گردش خون کمک کنند ؟ شما می توانید آجیل های بدون نمک را میل کنید و دانه های چیا یا کتان را به رژیم خود اضافه نمایید. آن ها سرشار از مواد مغذی هستند اما کالری زیادی را نیز شامل می شوند.

- چربی های سالم :

در کنار آجیل و دانه ها می توانید از مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و ماهی سالمون لذت ببرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1168

به "خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید