اولین و بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال کره شمالی چه بود؟

به گزارش فروش برتر، طی سالیان اخیر استراتژی آمریکا برای یافتن چارچوبی معین در منطقه شرق و شمال شرق آسیا بر اقدامات تحریک آمیز علیه کره شمالی پایدار بوده است.

اولین و بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال کره شمالی چه بود؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بحران کره شمالی یکی از مهم ترین پرونده هایی است که از ابتدای روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، بیشترین انرژی را از سیاست خارجی این کشور گرفته است. کره شمالی کشوری با قابلیت فراوری تسلیحات هسته ای همیشه مورد توجه سیاستمدران کاخ سفید بوده است و استراتژی آمریکا برای یافتن چارچوبی معین در منطقه شرق و شمال شرق آسیا بر اقدامات تحریک آمیز علیه کره شمالی استواره بوده است.

آمریکایی ها در سال های اخیر به طور مکرر در نزدیکی آب های سرزمینی کره شمالی حضور نظامی داشته اند؛ این کشور هرساله با کره جنوبی و ژاپن مانورهای نظامی مشترک برگزار می نماید؛ زیردریایی ها، بمب افکن های استراتژیک و ناوهای هواپیمابر آمریکا حضوری دائمی در نزدیکی کره شمالی دارند؛ مقامات واشنگتن همیشه نسبت به احتمال حمله نظامی به کره شمالی صحبت می نمایند؛ دولت دونالد ترامپ تحریم های جدیدی به فهرست تحریم های پیشین علیه دولت پیونگ یانگ اضافه نموده است و اخیراً نیز آمریکا خاطرنشان کرد تصمیم دارد سامانه دفاع ضد موشکی تاد (THAAD) را در کره جنوبی مستقر کند.

این ها تنها فهرست بخشی از اقدامات تحریک آمیز آمریکا علیه کره شمالی است اما شاید اولین و بزرگترین اشتباهی که ایالات متحده در تحریک کره شمالی اعمال کرد و باعث شد که کره شمالی در واکنش بدان از ان پی تی، که در 12 دسامبر 1985 بدان پیوسته بود، تهدید به خروج کند، مانور نظامی 9 مارس 1993 با کره جنوبی بود که در آن 12000 نیروی نظامی آمریکا و کره جنوبی شرکت داشتند.

به دنبال این مانور بی ثمر، نه تنها کره شمالی عقب نشینی نکرد بلکه سه روز بعد تهدید به خروج از ان پی تی کرد و با این اقدام نشان داد که این کشور به جای واکنش همکاری و اطاعت به موضع دفاعی تغییر استراتژی داده است. این اقدام آمریکا در منطقه مؤید بی اعتمادی و تهدید امنیت برای کره شمالی بود. با اقدام اشتباه مانور نظامی، آمریکا برای جبران آن در 1994 نسبت به ساخت دو راکتور آب سبک با کره به توافق رسید، هرچند نتوانست نگرانی کره شمالی را نسبت به امنیت خود از نظر دور سازد. کره شمالی در صدد بود تا به امنیت بالاتری دست یابد از این رو این کشور به ادامه فعالیت های هسته ای خود مصمم بود.

محور شرارت

اشتباه دوم این کشور طرح دکترین محور شرارت و گنجاندن نام کره شمالی در آن، اتخاذ استراتژی حمله پیش دستانه، که در واقع نوعی اعلان جنگ قریب الوقوع علیه هر کشوری بود. طبق این دکترین حمله به افغانستان صورت گرفت و سرنوشت عراق و تغییر رژیم آن با حمله پیش دستانه آمریکا، کره شمالی را بیش از پیش نگران ساخت.

در سال 2002 آمریکا در حالی که با کره شمالی بر سر مساله هسته ای مذاکره می کرد، شرکت هایی که هزینه برنامه تسلیحاتی دولت کره شمالی را تامین می کردند تحریم کرد که این مسئله باعث کناره گیری کره شمالی از مذاکرات و در نهایت اقدام این در کشور در سال 2003 و خروج از ان پی تی شد. علت دیگر این خروج تحریم بر علیه کره شمالی بود که صادرات نفت به این کشور قطع شد و کره شمالی، آمریکا را متهم به تدارک حمله پیش دستانه کرد. این اقدامات درهای تبادل نظر و اعتماد را یکی پس از دیگری می بست و کره شمالی را بیشتر در حالت تدافعی قرار می داد.

نخستین آزمایش هسته ای

ترس و نگرانی از امنیت در کنار اقدامات تحریک آمیز آمریکا سبب شد تا در سال 2005 کره شمالی رسماً اعلام نماید که دارای سلاح هسته ای است و پیونگ یانگ نخستین آزمایش هسته ای اش را در 9 اکتبر 2006 و دومین آزمایش هسته ای اش را در 25 مه 2009 انجام داد. قدرت انفجار بمب آزمایش شده کره شمالی 15000 تن معادل قدرت بمب اتمی آمریکا در هیروشیمای ژاپن بود. با این آزمایش کره شمالی نهمین کشور دارای تسلیحات هسته ای بود که در سایه سیاست های ارعاب و تهدید غرب و برای تامین امنیت خود به سوی سلاح هسته ای کشیده شده بود.

انزوای سیاسی این کشور سبب شد تا این کشور به دنبال قدرت بازدارندگی هسته ای پیش رود. دولت آمریکا نیز در واکنش بدان در کوشش برای ساقط کردن دولت از درون و تمرکز قوای نظامی در اطراف مرزهای این کشور بود.

مقامات کره شمالی علت سیاست های خود را سیاست های آمریکا اعلام داشته بودند. وزارت خارجه کره شمالی اعلام داشته بود که تهدیدهای فزاینده هر روزه آمریکا در خصوص یک جنگ هسته ای و تحریم ها و فشارهای رذیلانه سبب شده است که این کشور نتواند در برابر این تحولات صرفاً نقش ناظر را بازی کند. همچنین رفتارهای بعدی کره شمالی در امنیت جویی را می توان در شروط بازگشت به ان پی تی جست که تضمین عدم اقدام نظامی آمریکا بر علیه خود از اولین شروط های آن بود. شرطی که تعهدی از سوی آمریکا به آن داده نشد.

با مجهز شدن کره شمالی به بمب هسته ای و ساخت موشک های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، توازن قوا در شرق آسیا دگرگون شد و کره جنوبی و ژاپن نیز با مخاطره حمله هسته ای در صورت هر گونه اقدام آمریکا بر علیه کره شمالی روبرو شدند. بی شک بحران کره شمالی نتیجه هراس ها و تهدیدهایی از سوی دولت آمریکا بوده است و نمی توان عملکرد امریکا را در ایجاد نا امنی در منطقه شرق آسیا نادیده انگاشت. ایالات متحده سعی نموده است تا نشان بدهد که می تواند به وسیله اعمال زور و تهدید به خواسته های خود برسد و این کوشش ها در قبال کشورهایی چون کره شمالی که به مقاومت پرداخته اند نتوانسته است پاسخ مطلوب واشنگتن را همراه داشته باشد.

تشدید تنش ها در دوران ترامپ

اکنون کره شمالی همچون چین، روسیه و آمریکا دارای سلاح هسته ای است و به نظر نمی رسد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در استفاده از سلاح هسته ای، در صورت احساس تهدید واقعی، حتی به صورت پیش دستانه از خود خویشتنداری نشان بدهد. کره شمالی یک مشکل پیچیده و چند بعدی است لذا راهکار آن نیز با پیچیدگی هایی روبرو است و موضوعی نیست که آمریکا بتواند آن را به تنهایی و یا با حمله نظامی حل نماید.

هشدار اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کره شمالی درباره روبه رو شدن با آتش و خشم و پاسخ پیونگ یانگ درباره آنالیز حمله به جزیره گوام، جزیره ای با حدود 163 هزار سکنه که حدود یک چهارم آن در اختیار پایگاه های نظامی آمریکا واقع شده است و حدود 6 هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا در این جزیره مستقر هستند، نشان از شدت دریافت تنش ها است. البته آمریکا پس از تهدیدات پیونگ یانگ مبنی بر حمله به گوام یگ گام عقب نشسته است.

مجتبی باجالان، کارشناس مسائل بین الملل

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 563

به "اولین و بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال کره شمالی چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین و بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال کره شمالی چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید