چین در هوش مصنوعی و 5G از آمریکا جلو می زند

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، این درحالی است که چین هم اکنون جایگاه آمریکا بهترین فراوری کننده فناوری های پیشرفته در دنیا را نیز به خود اختصاص داده است.

چین در هوش مصنوعی و 5G از آمریکا جلو می زند

پیش بینی مذکور از نتایج تحقیق جدیدی به نام رقابت بزرگ چین در مقابل آمریکا در قرن بیست و یکم است که هفته گذشته به وسیله دانشگاه هاروارد منتشر شد.

در بخشی از گزارشی آمده است: امروز صعود سریع چین و به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر قله های فناوری، توجه این کشور را به خود جلب نموده است. در بعضی حوزه ها چین هم اکنون در رتبه نخست قرار گرفته است. در بعضی دیگر نیز با توجه به جهت فعلی به نظر می رسد چین در دهه آینده از آمریکا جلوبزند.

بعلاوه این پژوهش هشدار می دهد احتمالاً چین جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت مالی و فناوری دنیا را از آن خود خواهد نمود.

این درحالی است که در ماه اکتبر نیز مقامات اطلاعاتی آمریکا به شرکت های فناوری بزرگ درباره همکاری با چین در حوزه های هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، علوم زیستی، نیمه رسانا و سیستم های اتوماتیک هشدار دادند.

طبق گزارش دانشگاه هاروارد، چین در زمینه هوش مصنوعی یک رقیب مهم برای آمریکا به شمار میرود. بعلاوه این پژوهش اشاره می نماید در زمینه یادگیری عمیق (مهمترین بستر هوش مصنوعی) تعداد حق امتیازات اختراعات ثبت شده چین 6 برابر آمریکا است. این ارزیابی در انستیتو هوش مصنوعی آلن صورت گرفته است.

در حوزه فناوری 5G تقریباً تمام نشانگرهای موجود از فزونی چین در این حوزه پشتیبانی می نمایند. طبق گزارش تا انتها 2020 میلادی چین 150 میلیون و آمریکا 6 میلیون کاربر 5G داشته اند. بعلاوه چین 700 هزار و آمریکا 5 هزار ایستگاه 5G داشتند.

با وجود آنکه چین در تمام این آمار برتر است اما آمریکا در حوزه تحقیقات و توسعه 5G قدرت رقابت، استانداردها و اپلیکیشن های بیشتری دارد.

در مورد رایانش کوانتومی و ارتباطات کوانتومی به طور سنتی جایگاه برتی به آمریکا تعلق دارد. اما چین در حال پیشرفت در این زمینه است و در بعضی موارد نیز حتی از آمریکا جلو زده است.

در بخش نیمه رسانا نیز پیش بینی می گردد چین به بزرگترین فراوری نماینده این کالا تبدیل گردد.

با توجه به آنکه حجم مصرف تراشه چین در سطح دنیا 3 برابر شده، تقاضای روزافزون داخلی در این کشور علاوه بر فراهم کردن شرایط بازاری مساعد، انگیزش های امنیت ملی لازم برای توسعه بخش نیمه رسانا را فراهم می نماید.

در این گزارش آمده است: این واقعیتی غیرقابل انکار است که چین پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به رهبر نیم رسانای دنیا را دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت.

گراهام آلیسون رئیس دانشکده کندی (در دانشگاه هاروارد) محقق ارشد این پژوهش است.

بعلاوه در این مطالعه رقابت بین دو کشور طی 20 سال گذشته آنالیز شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1722

به "چین در هوش مصنوعی و 5G از آمریکا جلو می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در هوش مصنوعی و 5G از آمریکا جلو می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید