چالش های فرزندخواندگی

به گزارش فروش برتر، تهران (پانا) - روان درمانگر تحلیلی معتقد است احساس از دست دادن هویت، از عمده موارد سوال برانگیز فرزندخوانده ها است، از این رو بعضی آنها با اختلالات روانشناختی، چالش های رفتاری یا احساس نداشتن تعلق روبرو خواهند شد.

چالش های فرزندخواندگی

به گزارش ایرنا، مهدی قاسمی با بیان اینکه در فرآیند فرزندخواندگی که بطور قانونی به اجرا درمی آید کودک تازه متولد شده، فرزند زوج دیگری می گردد، گفت: در این فرایند پدر و مادری که کودک را به جهان آورده، فرزند و همچنین خانواده ای که کودک را به فرزندی پذیرفته، به ترتیب سه قشری هستند که با آسیب و صدمات روحی و روانی، احساس خود بیگانگی و رضایت مندی از بابت دستیابی به فرزند روبرو می شوند.

وی ادامه داد: احساس از دست دادن هویت، از عمده موارد سوال برانگیز فرزندخوانده ها است و از این رو بعضی فرزندخوانده ها با اختلالات روانشناختی، چالش های رفتاری یا احساس نداشتن تعلق روبرو هستند که می تواند بر شرایط روانی آنها تأثیر منفی گذارد.

قاسمی توضیح داد: علی رغم روبرو شدن بعضی فرزندخوانده ها با موانع و چالش های روانشناختی با این وجود، بسیاری از این افراد خوشبخت زندگی می نمایند و عظیم می شوند، رابطه صمیمانه ای با والدین جدید خود پیدا می نمایند، احساس امنیت و توانایی بیشتری در کنترل مسایل فرزندخواندگی بدست می آورند.

این روان درمانگر تحلیلی با بیان اینکه هر کودکی حق دارد تا در یک محیط سالم رشد کند و این دقیقاً چیزی است که فرزندخواندگی بر آن تأکید دارد، گفت: کودکی که از خانواده ای با توان اقتصادی پایین به یک خانواده با درآمد و توان اقتصادی خوب به عنوان فرزندخوانده تحویل داده می گردد، زندگی پایداری را شروع می نماید و از پریشانی عاطفی و ناپایداری که با والدین قبلی خود تجربه نموده بودند آزاد و رها می شوند.

قاسمی گفت: این بچه ها با یافتن خانواده جدید مکانی نو برای زندگی خواهند داشت به تحصیلات ادامه می دهند، صاحب خانواده ای می شوند که مشتاق هستند عشق، توجه و امنیت به آنها دهند. کودکی که در مراکز پذیرش ممکن است احتیاجهای ویژه ای داشته باشد، این احتیاج توسط خانواده ای که آنها را پذیرفته برآورده می گردد. کودکی که به عنوان فرزند خوانده به خانواده ای سپرده می گردد در واقع صاحب یک ساختار خانوادگی با رشد عاطفی بهتری خواهد شد.

وی با بیان اینکه از جمله آثار مثبت فرزندخواندگی، کودکی که تک والدی بوده محتمل است صاحب والدین گردد و حتی خواهر و یا برادر هم بدست آورد که در رشد عاطفی و اجتماعی آن تاثیرگذار خواهد بود، اضافه نمود: آسیب پذیری، احساس تنهایی، رشد ناسالم و سوء مصرف، مسائل عاطفی و اجتماعی، عدم کنترل، ناامنی و دشواری در پذیرش خانواده جدید نیز از جمله آثار سوء و منفی فرآیند فرزندخواندگی می تواند برشمرد.

این متخصص زوج درمانگر گفت: از عمده موارد فرزندخواندگی می توان به زوج هایی اشاره نمود که بعد از عدم موفقیت در بارداری و یا مرگ کودک خود به دنبال پذیرفتن فرزند جدید می فرایند. بعضی آنها به علت دلایل پزشکی مثل ناباروری، اقدام به پذیرش فرزند غیرخودی می نمایند. در چنین مواردی فرزند خوانده تا حدودی غیبت فرزند خونی را جبران می نماید و از لحاط عاطفی والدین را التیام می بخشد.

وی توضیح داد: از چالش های دیگر روانشناختی در مساله فرزندخواندگی یافتن هویت در سنین بلوغ و عظیمسالی است که فرد با آگاهی از اینکه فرزند خوانده شده این موضوع موجب عدم تحرک در خانواده و بین برادر یا خواهران ناتنی خواهد شد و از بابت اینکه زندگی با این واقعیت که یک کودک فرزند خوانده است، محتمل است با دشواری همراه باشد.

قاسمی با بیان اینکه فرزند خواندگی با آوردن کودک به خانه تمام نمی گردد بلکه باید به فکر برنامه ریزی برای تحصیل و تامین احتیاجهای دیگر کودک و آینده سازی ایمن آن بود، گفت: عامل عاطفی و تامین مایحتاج فرزند خوانده دو چالش پیش روی خانواده ها و زوجین است که در صورت کم توجهی و یا عدم توجه به این موارد می تواند فرزند خوانده را و همچنین والد آن را با مشکل روبرو سازد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1103

به "چالش های فرزندخواندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های فرزندخواندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید