پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مالی مشترک با ایران

به گزارش فروش برتر، رشید مردوف در مراسم افتتاحیه همایش مالی تجار و بازرگانان ایران و ترکمنستان، گفت: مشارکت طرف ایرانی با ترکیب گسترده در این همایش نشان از علاقه مندی ایران به ترکمنستان دارد.

پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مالی مشترک با ایران

وی اضافه نمود: گفتگو برای توسعه مبادلات تجاری، جست وجو برای مسیرهای تازه همکاری و به کارگیری ظرفیت های دو کشور، اهداف برگزاری این نشست است تا فرصت های گسترده ای برای سرمایه گذاری فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه روابط تجاری ایران و ترکمنستان رشد مستمری دارد، گفت: ترکمنستان اقداماتی را برای تحقق اهداف راهبردی دو کشور انجام می دهد.

رشید مردوف ادامه داد: اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت به عمل می آوریم و در حوزه نفت و گاز و بخش های دیگر ظرفیت عظیمی در ترکمنستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های ترکمنستان ارتقای همکاری با ایران است، تاکید نمود: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخایر طبیعی گاز و نفت و غیره است که فرصت های زیادی برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم می نماید.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: این کشور اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت با ایران انجام خواهند داد.

وی با اشاره به نقش بازارچه های مرزی در رشد تجارت، بیان داشت: بازارچه های مرزی باجگیران در مرز دو کشور فعال است و ایجاد منطقه مالی مشترک در منطقه سرخس و اینچه برون را به ایران پیشنهاد می دهیم.

مردوف با بیان اینکه بخش خصوصی دو کشور در رشد مبادلات تجاری اهمیت دارد، گفت: در دوره های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب نموده ایم و این تجربه ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز به ایران و افزایش آن است.

وزیر خارجه ترکمنستان ادامه داد: امروز سوآپ گاز به کشور ثالث در حال اجرا است و ترکمنستان برای افزایش آن و توسعه بیش از پیش همکاری ها با ایران آمادگی دارد.

رشید مردوف اضافه نمود: امروز برای افزایش صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره انجام می دهیم .

رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه شرکت های ایرانی فناوری بالایی در اختیار دارند، گفت: از شرکت های ایرانی درخواست می کنم با ما همکاری نمایند.

وی با اشاره به پتانسیل ترکمنستان در حوزه گاز و پتروشیمی، تاکید نمود: تا به امروز چند میلیارد دلار در توسعه فراوری فرآورده های های نفت و گاز سرمایه گذاری شده است و پروژه هایی در این بخش برای سرمایه گذاری داریم که آماده ایم با برادران ایرانی در این بخش ها همکاری کنیم.

رشید مردوف به همکاری های برقی ایران و ترکمنستان اشاره نمود و گفت: ساخت خط انتقال برق با قدرت 400 کیلووات ساعت به وسیله شرکت ایرانی در حال مذاکره است.

وی گفت: از شرکت های ایرانی می خواهیم در احداث جاده و ورود تجهیزات و فناوری های تازه به ما یاری نمایند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: امروز انرژی های تتازهپذیر در جهان اهمیت ویژه ای دارد که می توانیم با شرکت های ایرانی همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهر تازه آرکادا بر اساس سیستم شهرسازی هوشمند و بالاترین استانداردهای بین المللی در سال 2014 ساخته شده است، گفت: فاز 2 شهر عشق آباد طراحی شده است و بخش های صنعتی آن برای حضور شرکت های ایرانی از مسائل مهم است.

رشید مردوف تاکید نمود: همکاری با شرکت های ایرانی از اهداف ترکمنستان است و در حوزه حمل و نقل و ارتباطات سال ها همکاری های داشتیم و تاکید داریم این همکاری ها ادامه داشته باشد.

وی درباره همکاری ها در بخش کشاورزی با ایران، اضافه نمود: برای کشت، افزایش بازده، اصلاح بذر و بهینه سازی مصرف برنامه داریم که در این راستا برای توسعه روابط تجاری با ایران پیشنهاد می دهیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1402 بروزرسانی: 27 آبان 1402 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 2073

به "پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مالی مشترک با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مالی مشترک با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید