ثبت 8000 شرکت ایرانی در دبی، کشور همسایه چگونه استعدادهای ایرانی را می رباید؟
به گزارش فروش برتر، دبی چطور نوآوری را به پیش می برد نام یکی از پنل های نمایشگاه اینوتکس 2024 بود که با حضور مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی و فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا برگزار گردید.
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، آغاز صحبت ها در این پنل با مازیار نوربخش بود؛ او گفت: اقتصاد دبی از مالی که به داد و ستد و بازرگانی شناخته می شد به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت نموده است. دبی هدف گذاری نموده است که از غول های اقتصاد دیجیتال باشد. این کشور سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و تا 2021 سی و چهارمین اقتصاد قدرتمند جهان بود و هدف آن دوبرابر کردن سهم اقتصاد دیجیتال خود است.
نوربخش در ادامه گفت: تجربه شخصی نشان می دهد که تمام کارها برای راه اندازی یک کسب و کار در این شهر در کمتر از یک ماه انجام می گردد؛ به گونه ای می توان گفت راه انداختن کسب و کار در این کشور بسیار ساده شده است. اعتماد به کسب و کارها و مشاوران درست و کارآفرینان مطرح آن چیزی است که دبی را دبی نموده است؛ دقیقا آن چیزی که در کشور ما باید آموزش داده گردد.
8هزار شرکت ایرانی در دبی ثبت شده است
رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در ادامه این پنل گفت: جالب است بدانید که سهم نفت از فراوری ناخالص داخلی دبی از 60 درصد از به 27 درصد رسیده است. در سال 2021 چهارمین کشور براساس قدرت خرید مردم است. رفاه اجتماعی براساس عایدی برای کارمنان این کشور بسیار مهم است و 88 درصد جمعیت آن مهاجر هستند و 5 درصد ایرانی هستند و هشت هزار شرکت ایرانی در این کشور به ثبت رسیده است.
شفاف سازی به معنای واقعی
او در ادامه و در مورد دولت دیجیتال در دبی گفت: دولت دیجیتالی که در دبی هست هر احتیاج را به وسیله پرتال هایی که وجود دارد، رفع می نماید. تمام اطلاعات در دبی بسیار شفاف است؛ حتی در مورد بازار املاک، کسب و کارها و افراد تمام اطلاعات شفاف سازی شده اند، همان شفاف سازی که ما به آن احتیاج داریم، به عبارت دیگر با یک جستجو ساده در گوگل می توانید جزئی ترین اطلاعات را در مورد دبی پیدا کنید.
فاصله ای که با چندین سال کار تحولی از بین نمی رود
نوربخش در ادامه گفت: با اینحال، دبی، بخش عظیمی از رشد خود را مرهون تحریم هایی است که ایران در سال های اخیر تجربه نموده است. چندین سال است که ما در دام تحریم ها هستیم و تصمیمات اشتباه ما بسیار در رشد و توسعه کشورهای منطقه موثر بوده است. آمارها نشان می دهند که اگر به دبی به عنوان رقیب منطقه ای نگاه کنیم ما در حال عقب افتادن از کشوری کوچکتر از استان های خود هستیم و این فاصله حتی با چند سال کار تحولی نیز از بین نمی رود.
فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، در ادامه این پنل گفت: باید گفت در مورد دبی، نوعی ری برندینگ، رخ داده است. دبی که امروز با سازه ها و برج ها شناخته میگردد، دهه ها بعد قرار است با چیز دیگری شناخته گردد.
او در ادامه گفت: در این فرایند افرادی سوار قطار تمدن می شوند وافرادی از قطار تمدن جا می مانند. پس ما باید متوجه باشیم که کشوری مثل دبی رقیب منطقه ما است.
خیلی زود دیر می گردد
فردیس در ادامه گفت: ما در حرف می گوییم که مشاورانی داریم تا از آن ها یاری بگیریم اما در عمل اعتقادی به یاری گرفتن نداریم. ما به وضوح میبینیم دبی از بیشتر نقاط جهان افراد را جذب می نماید، در گذشته افراد باید به کشورهای دورتر می رقتند و این مهاچرت به فاصله ای دور برای بسیاری از افراد دغدغه بود اما دبی امروز چنین دغدغه ای برای افراد ایجاد نمی نماید. بنابراین ما باید حواسمان جمع باشدف چرا که خیلی زود دیر می گردد و استعدادهای ما را می گیرند. این استعدادها صرفا افراد نیستند، بلکه شرکت ها و استارتاپ های بزرگی هستند که تصویری از اینده می سازند و ما تا چشم به هم بزنیم این نیروها رفتند و ما عقب افتاده ایم.
227227
-
منبع: خبرآنلاین