پشت پرده گرانی 30 میلیونی خودروی شاهین
به گزارش فروش برتر، تهران (پانا) - در پی افزایش قیمت خودروها، سایپا با درنظر گرفتن سود مشارکت برای قراردادهایی که قرار بود سود نداشته باشند، خودروی شاهین را 30 میلیون تومان گران کرد.
به گزارش تجارت نیوز، افزایش قیمت محصولات خودروسازان، هنوز هم حاشیه ساز است. در این میان، بعضی از افراد مدعی اقدامات عجیب شرکت های خودروسازی هستند.
برای مثال ثبت نام خودروی شاهین در سال 99 به وسیله شرکت خودروسازی سایپا با موعد تحویل آذر 1400 انجام شد. این ثبت نام بدون سود مشارکت در نظر گرفته شده بود.
در پی افزایش قیمت در اردیبهشت سال جاری، شورای رقابت اظهار داشت که این موضوع تنها شامل کسانی می گردد که دارای سود مشارکت هستند، اما شرکت سایپا برای کسانی که سود نداشتند نیز سود مشارکت در نظر گرفت.
در نتیجه در حالی که سایپا حدود 7 میلیون تومان سود پرداخت کرد، قیمت این خودرو را 30 میلیون تومان گران کرد.
اقدام سایپا قانونی است؟
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با تجارت نیوز شرح داد: اگر این شرکت خودروسازی قرارداد تعیین و امضا شده ای در دست مردم داشته که در آن ذکر شده باشد، قیمت ثابت و بدون سود مشارکت است، این اقدام را می توان بر خلاف قرارداد و قانون تلقی کرد. در این قرارداد بدون سود باید قیمت محصولات نیز ذکر شده باشد.
وی اضافه کرد: البته در کل، بحث قیمت گذاری دستوری خلاف قانون تفسیر قانون های کشور است. اما مجموعه شورای رقابت و مجلس ارزشی برای آزادی فردی و آزادی در کسب وکار قائل نیستند که این با قانون اساسی کشور در تناقض است.
این کارشناس اضافه کرد: قاعدتا نمی توان کسی را مجبور کرد که کالا و محصول خود را به قیمت تعیینی به فروش برساند.
زاوه ادامه داد: باید دید که قراردادهای شرکت های خودروسازی مطابق قانون قراردادهای مدنی بوده است یا خبر. سپس می توان گفت که اقدام خودروسازها در مقابل مردم مطابق قرارداد است یا نه.
قیمت گذاری دستوری قانونی نیست
او با اشاره به اینکه تورم با قیمت گذاری دستوری کنترل نمی گردد گفت: اقدامات شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری دستوری غیرقانونی است.
به گفته زاوه، میلیاردها تومان در حق همه مردم ایران در پی تصمیمات شورای رقابت اجحاف شده و این بی عدالتی است.
منبع: خبرگزاری پانا