مرگ زودرس سالانه 40 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدصادق حسنوند گفت: براساس یافته های مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران، میانگین سالانه غلظت مهمترین آلاینده هوا (PM2.5) در کشور تقریبا سه برابر مقادیر استاندارد و رهنمود موجود و شش برابر حدود رهنمود جدید سازمان جهانی بهداشت است که در تابستان 2021 منتشر می گردد. سالانه در ایران حدود چهل هزار نفر به دلیل مواجهه با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند.

مرگ زودرس سالانه 40 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

وی، درباره همکاری ایران با سازمان جهانی بهداشت در تدوین گایدلاین (رهنمود) جهانی کیفیت هوا گفت: ما سالهاست با سازمان جهانی بهداشت در مورد تدوین گایدلاین کیفیت هوا همکاری می کنیم. سازمان جهانی بهداشت مسئول این است که برای عوامل خطرزای مختلف مانند آلودگی هوا، رهنمودهایی توصیه کند.

افزایش میانگین غلظت دی اکسید گوگرد

وی در پاسخ به پرسشی درباره مطالعه ای پیرامون استفاده صنایع مختلف از مازوت در سال گذشته و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: ما آنالیز هایی بر اساس داده های آلاینده دی اکسید گوگرد در ایستگاه های پایش انجام دادیم. این آنالیز نشان داد تعداد موارد پیک ساعاتی غلظت دی اکسید گوگرد در سال 1399 نسبت به سال 98 در تهران و شهرهای دیگر کشور، افزایش چشمگیری داشته است. اما ما واقعا اطلاعات موثقی درباره این که کدام صنایع از مازوت یا سوخت با گوگرد بالا استفاده می نمایند نداریم.

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه نمود: میانگین غلظت دی اکسید گوگرد در سال 1399 نسبت به سال 1397 و 1398 در شهر تهران افزایش یافته است. البته این افزایش از لحاظ میانگین سالانه خیلی بالا نبوده است. نکته مهم این است که تعداد موارد پیک ساعاتی غلظت دی اکسید گوگرد افزایش زیادی پیدا نموده است. ما در گذشته توفیقات چشمگیری در کاهش این آلاینده داشتیم. استانداردهای یک ساعته، سه ساعته و 24 ساعته برای دی اکسید گوگرد وجود دارد. استاندارد یک ساعته آن ppb 75 است و در سال 1399 نسبت به سال قبلتر، تعداد مواردی که غلظت ساعتی SO2 بالاتر از استانداردبوده است بیشتر مشاهده شد.

حسنوند درباره تاثیر دی اکسید گوگرد بر بدن انسان گفت: دی اکسید گوگرد باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی نظیر آسم و افزایش حملات آسمی می گردد. مواجهه بلندمدت با آن باعث کاهش ظرفیت ریه در بچه ها و اختلال در سیستم تنفسی می گردد. دی اکسید گوگرد می تواند باعث فراوری ذرات ثانویه گردد. بخشی از این ذرات ثانویه ذرات معلقی هستند که بیشترین اثر را بر بدن انسان دارند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند زمانی که دی اکسید گوگرد و ذرات معلق همزمان افزایش پیدا نمایند اثرات سینرژیستی خواهند داشت. یعنی تاثیرات آن ها تشدید می گردد.

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1394

به "مرگ زودرس سالانه 40 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ زودرس سالانه 40 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید