محاسبه و استفاده از NAV هر سهم

به گزارش فروش برتر، ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ دﻗﻴـﻖ ﺧﺎﻟﺺ ارزش داراﻳﻰﻫـﺎ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى سرمایه گذاری ﻻزم اﺳﺖ ﻛﻪ ارزش روز ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬارىﻫﺎى اﻧﺠﺎم شده ﺗﻮﺳـﻂ اﻳـﻦ شرﻛﺖﻫﺎ ﻛﺸﻒ ﺷﻮد.

محاسبه و استفاده از NAV هر سهم

محاسبه NAV هر سهم

به گزارش خبرنگاران به نقل بورسینس ، شرکت های سرمایه گذاری مذکور NAV هر سهم خود را به وسیله تقسیم NAV به تعداد سهام جاری خود محاسبه می نمایند.

به عنوان نمونه در مثال فوق اگر تعداد سهام جاری شرکت 400 میلیون سهم باشد NAV هر سهم 2000 ریال محاسبه خواهد شد. با منطق پیش گفته،NAV هر سهم نیز باید روزانه محاسبه شود. بایست توجه داشت که تعداد سهام جاری چنین شرکت هایی نیز غالباً روزانه تغییر می نماید. چون سهام شرکت های سرمایه گذاری با ویژگی صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا یونیت تراست در هر زمان قابل بازخرید است.

کاربرد NAV هر سهم

مهم ترین نکته آنست که قیمت سهام صندوق های سرمایه گذاری مشترک و یونیت تراست مبتنی بر NAV هر سهم آنهاست. به عبارت دیگر قیمتی که سرمایه گذاران برای خرید سهام شرکت های مذکور می پردازند برآوردی از NAV هر سهم به علاوه حق الزحمه صندوق است. همچنین قیمتی که سرمایه گذاران در فروش هر سهم این گونه شرکت ها دریافت می نمایند معادل برآوردی از NAV هر سهم منهای حق الزحمه صندوق می باشد.

استفاده از NAV هر سهم

حال که از مفهوم NAV هر سهم تا حدودی مطلع شدیم در این بخش به این سوال پاسخ می دهیم که آیا ارزش ذاتی سهام شرکت های سرمایه گذاری ایرانی را می توان با محاسبه NAV هر سهم به دست آورد؟

پاسخ چندان دقیق نیست. ابتدا به موارد زیر توجه نمایید:

  • شرکت های سرمایه گذاری بورسی ایران از نوع سرمایه ثابت هستند. از این رو طبق عرف و مقررات غالب کشورها چنین شرکت هایی الزامی به محاسبه و ارائه NAV ندارند.
  • غالب شرکت های سرمایه گذاری بورسی کشور فعالیتی ترکیبی دارند یعنی علاوه بر مدیریت سرمایه گذاری در اوراق بهادار اقدام به کنترل و مدیریت دیگر شرکت ها (هلدینگ) نیز می نمایند. عملیات هلدینگی موجب پیچیدگی و ابهام در محاسبه NAV هر سهم می شود.
  • بیشتریت شرکت های سرمایه گذاری بورسی، دارای پرتفوی غیر بورسی نیز می باشند. قیمت گذاری شرکت های غیر بورسی که غالبا حجم بزرگی از سرمایه گذاری ها را تشکیل می دهد نیز با دشواری ها و ابهام های متعددی روبه روست، به نحوی که با اطلاعات یکسان، دو تحلیلگر اقتصادی NAV های کاملاً متفاوتی را استخراج می نمایند. فقدان گزارش EPS و نوع فعالیت چنین شرکت هایی در بعضی موارد به تنوع محاسبات دامن می زند.
  • در مفهوم محاسبه NAV هر سهم فرض بر آن بوده است که شرکت سرمایه گذاری به جز پرتفوی سرمایه گذاری خود دارایی های با اهمیتی نداشته باشد. در حالی که دارایی های بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری بورسی ما حاوی حجم بالایی از اموال و دارایی های غیر سرمایه گذاری است که محاسبه NAV هر سهم را مخدوش می سازد.
  • بعضی از شرکت های سرمایه گذاری بورسی موجود علاوه بر فعالیت های سرمایه گذاری درگیر فعالیت های تولیدی و خدماتی هستند. مسلماً محاسبه NAV هر سهم چنین شرکت هایی فاقد محتوای علمی و عملی است.
  • گزارش صورت شرایط پرتفوی سرمایه گذاری ماهانه بعضی از شرکت های سرمایه گذاری دارای رقمی بسیار بزرگ با عنوان سایر شرکت های پذیرفته شده در بورس یا خارج از بورس است. هر چند مالکیت چنین شرکت هایی کمتر از 3 یا 5 درصد است اما فقدان اطلاعات مربوطه، شفافیت محاسبه NAV هر سهم توسط تحلیلگران اقتصادی را کاهش می دهد.

به هر ترتیب مسائل و نارسایی هایی از این دست موجب جدایی NAV هر سهم مندرج در گزارش صورت شرایط پرتفوی سرمایه گذاری با قیمت سهام شرکت های سرمایه گذاری شده است.

به عنوان نمونه درحالی که NAV هر سهم پرتفوی شرکت سرمایه گذاری البرز در تاریخ 31/1/1383 معادل 2453 ریال در اطلاعیه مورخ 11/3/1383 بورس عنوان شده است، قیمت سهام شرکت در تاریخ مذکور 3654 ریال بوده است.

این تفاوت برای شرکت هایی که سرمایه گذاری های غیربورسی بیشتری دارند، مشهودتر است زیرا در اطلاعیه های صورت شرایط پرتفوی سرمایه گذاری،NAV هر سهم بر مبنای ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس برای هر سهم محاسبه می شود.

از این رو سرمایه گذاران غالباً ناچار به دخیل نمودن حدس و گمان های خود برای محاسبه NAV هر سهم جهت برآورد تقریبی قیمت سهام شرکت های مذکور هستند. مسائل و دشواری های محاسبه NAV هر سهم موجب شده است که بعضی از سرمایه گذاران، شرکت های سرمایه گذاری را نیز بر مبنای EPS آنها قیمت گذاری نمایند.

نحوه محاسبه NAV در خصوص شرکت های سرمایه گذاری

ارزش خالص دارایی ها یا NAV مطابق تعریف عبارت از خالص ارزش دارایی های یک شرکت و به عبارت دیگر، ارزش کل دارایی های شرکت پس از کسر بدهی ها می باشد.

از نظر حسابداری، کشف NAV آسان است، زیرا حقوق صاحبان سهام بر حسب خالص دارایی های شرکت اندازه گیری می شود. در ترازنامه شرکتها این مسأله قابل مشاهده است. نمونه ای از ترازنامه یک شرکت در شکل 1 نشان داده شده است.

بیشتر کارشناسان بر این عقیده هستند که هرگاه p/nav کمتر از 70 درصد باشد زمان مناسب تری برای خرید سهام مورد نظر است البته تنها به این عدد نمی توان اکتفا کرد ولی هر چه این عدد کوچکتر باشد می توان آن سهام را برای خرید آنالیز کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1063

به "محاسبه و استفاده از NAV هر سهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه و استفاده از NAV هر سهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید