ماموریت های برنده و بازنده در بودجه پیشنهادی ناسا در سال 2021

به گزارش فروش برتر، چندی پیش دولت آمریکا درخواست بودجه ناسا برای سال 2021 را منتشر کرد. بودجه ای که توجه اصلی آن به ماموریت های سرنشین دار است.

ماموریت های برنده و بازنده در بودجه پیشنهادی ناسا در سال 2021

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ناسا در سال های پیش رو ماموریت های مهمی را در دستور کار دارد. از برنامه آرتمیس که با هدف بازگشت انسان به ماه طراحی شده تا مریخ نورد مارس 2020 که تابستان سال جاری به فضا پرتاب می گردد و در ابتدای سال 2021 بر سیاره سرخ فرود خواهد آمد. از سوی دیگر ناسا پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب را نیز به پیش می برد که در سال های اخیر بارها با تعویق زمان پرتاب و افزایش هزینه ها روبرو شده است. در برنامه فعلی قرار است جیمز وب در سال 2021 به فضا پرتاب گردد. سامانه پرتاب فضایی، پرتابگر جدید و بسیار قدرتمند ناسا، نیز باید در سال 2021 آماده پرتاب گردد. به این ترتیب تامین بودجه و تقسیم آن بین پروژه های مختلف در این سال اهمیتی خاص دارد.

بودجه پیشنهادی ناسا برای سال 2021 در مجموع چیزی در حدود 25/5 میلیارد دلار است. بودجه ناسا چیزی در حدود 0/5 درصد کل بودجه پیشنهادی دولت آمریکا است که به رکورد 4/8 تریلیون دلار رسیده است. بودجه ناسا در سال 2021 نسبت به سال 2020 دوازده درصد افزایش پیدا نموده است که البته بخش زیادی از آن به پروژه های مربوط به برنامه آرتمیس اختصاص پیدا خواهد نمود. برنامه ای که هدف اصلی آن فرود انسان بر سطح ماه در سال 2024 است.

برنده ها و بازنده ها در بودجه پیشنهادی ناسا برای سال 2021

در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ برای ناسا در سال اقتصادی 2021 دو ماموریت مهم لغو شده اند. تلسکوپ نقشه بردار فروسرخ میدان دید باز یا WFIRST یکی از این ماموریت ها است. از سوی دیگر رصدخانه هوایی سوفیا (SOFIA) نیز طبق لایحه پیشنهادی بودجه ای دریافت نخواهد نمود.

WFIRST یکی از پروژه های مهم ناسا است که در دو سال گذشته نیز با این مشکل روبرو شده بود. اما با دخالت کنگره در جزئیات لایحه بودجه طراحی و توسعه این تلسکوپ تا سال جاری ادامه پیدا کرد.

بودجه تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز در سال 2021 حدود دو درصد کاهش پیدا نموده است و به 414/7 میلیون دلار رسیده است. در سمت مقابل اما بودجه پروژه های مربوط به سفر سرنشین دار به ماه افزایش یافته است. اما بودجه مربوط به موشک SLS در سال 2021 نسبت به سال 2020 حدود 13 درصد کاهش پیدا نموده و به 2/257 میلیارد دلار رسیده است.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه پیشنهاد پرتاب فضاپیمای اروپا کلیپر (Europa Clipper) با پرتابگر یک شرکت خصوصی است. برآوردها نشان می دهد پرتاب اروپا کلیپر با همکاری یک شرکت خصوصی باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهد شد. چرا که سامانه پرتاب فضایی برای پرتاب این فضاپیما احتیاج به به روزرسانی و بهبود عملکرد خواهد داشت. هر چند اشاره ای به شرکت و یا موشک مورد نظر نشده، اما در حال حاضر تنها گزینه موجود موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس ایکس است. فضاپیمای اروپا کلیپر یکی از ماموریت های مهم ناسا در دهه 2020 است که با هدف کاوش قمر اروپا، یکی از جذاب ترین قمرها در منظومه شمسی که شرایط مناسبی برای میزبانی از حیات دارد، طراحی شده است.

البته تمام این موارد فعلا در حد لایحه پیشنهادی دولت باقی خواهد ماند و بودجه نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب کنگره برسد. جریانات و اتفاقات سیاسی ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در بودجه ناسا در سال 2021 گردد.

فعالیت در عرصه فضا چالش های فراوانی دارد، اما شاید از آن سخت تر، تامین بودجه پروژه های مختلف، به خصوص برای پروژه های بلندمدت، است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از حضور فضانوردان در سطح ماه در ماموریت آرتمیس.

Credit: NASA

منبع: Sky & Telescope

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 520

به "ماموریت های برنده و بازنده در بودجه پیشنهادی ناسا در سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت های برنده و بازنده در بودجه پیشنهادی ناسا در سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید