طالبان بار دیگر برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت

به گزارش فروش برتر، رسانه های پاکستانی از مشخص شروط جدید توسط گروه طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول که قرار است این ماه به میزبانی ترکیه برگزار گردد خبر دادند که یکی از این شرط ها شرکت یک هیات سطح پایین طالبان در نشست مذکور عنوان شده است.

طالبان بار دیگر برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت

منابع خبری پاکستان سه شنبه شب به نقل از رسانه های غربی اظهار داشتند که گروه طالبان 3 شرط جدید برای حضور در نشست صلح استانبول در ترکیه معین نموده است، اجلاسی که ماه گذشته توسط ایالات متحده پیشنهاد شد و سازمان ملل، ترکیه و قطر در برگزاری آن مشارکت می نمایند.

چند تن از مسوولان ارشد طالبان طی گفت وگو با منابع غربی (بدون اشاره به هویت خود) معین شرط های جدید برای حضور در استانبول را تایید و گفتند: رهبری طالبان تاکید دارد که نشست صلح استانبول کوتاه و نباید بیشتر از 3 روز باشد.

این منابع افزودند: حضور هیات سطح پایین طالبان و قرار نگرفتن تصمیم گیری درباره موضوعات مهم در دستور کار، دو شرط دیگر این گروه خواهد بود.

در این گزارش آمده است: شیخ عبدالحکیم رئیس تیم مذاکراتی طالبان مستقر در قطر و چندین نفر از اعضای اصلی آن به منطقه سفر کردند تا با ملا هبت اله رهبر طالبان و بعضی از اعضای شورای رهبری مشورت نمایند. به گفته منابع طالبان، این رایزنی ها به مدت یک ماه ادامه داشت و هفته گذشته به انتها رسید.

رسانه های افغانستان گزارش دادند که مشورت های اخیر طالبان در پاکستان اجرا شده است، جایی که به گفته دولت کابل، بیشتر سرنموده های طالبان در آن زندگی می نمایند. این ادعا توسط زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی مصاحبه اخیر وی با رسانه آلمانی اشپیگل نیز تایید شد.

منابع طالبان گفتند: طالبان گفت: رهبران این گروه اساساً حامی شرکت در کنفرانس استانبول نبودند اما آنها با معین شرایط و به درخواست پاکستان و قطر در آن شرکت خواهند کرد.

معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اواسط اردیبهشت سال جاری اظهار داشت که براساس اطلاعات وی نشست صلح استانبول هفته آخر ماه مه،خرداد برگزار می گردد.

گفته می گردد، نشست استانبول یکی از مهم ترین نشست ها در خصوص آینده صلح افغانستان است که جامعه بین المللی انتظار دارد گروه های داخلی افغانستان در آن بتوانند بر سر انتها جنگ و تشکیل دولت انتقالی صلح در این کشور به توافق برسند.

گروه طالبان اول اردیبهشت سال جاری نیز از حضور مشروط خود در کنفرانس استانبول ترکیه خبر داده بود.

منابع مطلع می گویند، پاکستان در حال تحت فشار قرار دادن شبه نظامیان طالبان برای بازگشت به میز مذاکره است، درحالی که این گروه تصمیم جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان مطابق یک بازه زمانی تا 11 سپتامبر را نپذیرفته و نسبت به عواقب انحراف واشنگتن از پیمان صلح دوحه هشدار داد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1450

به "طالبان بار دیگر برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان بار دیگر برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید