زیباترین جنگل های جهان؛ 16 جنگل خیره کننده در نقاط مختلف جهان

به گزارش فروش برتر، سفر به این بهشت های سبز آرزوی هر طبیعت گردی است، چراکه لذت تجربۀ سفر به منطقه ها جنگلی و ایستادن در میان درختان بلندی که از هر طرف شما را احاطه نموده اند شبیه هیچ چیز نیست. باید در این موقعیت قرار بگیرید تا بفهمید چه حس نابی دارد. چه بخواهید برای سفر بعدی تان برنامه ریزی کنید و چه دوست داشته باشید فقط مجازی به زیباترین جنگل های جهان سری بزنید، خواندن این مطلب از چطور با تصاویر درختان 2هزارساله، بامبوهای سبز و کاج هایی که دورشان با گل های ناقوس آبی فرش شده است شما را به هدفتان خواهد رساند. با ما همراه باشید تا با زیباترین جنگل های جهان آشنا شوید.

زیباترین جنگل های جهان؛ 16 جنگل خیره کننده در نقاط مختلف جهان

1. جنگل درختان بامبوی آراشی یاما، کیوتو، ژاپن

زیبایی این جنگل با درختان بامبویی که ارتفاعشان گویی به سقف آسمان می رسد فقط به مجذوب کنندهیت بصری ختم نمی گردد؛ اگر چشم هایتان را ببندید و در سکوت به صدای باد گوش دهید، زیبایی واقعی آن را لمس خواهید کرد. وزارت محیط زیست محلی در سال 1996 جنگل آراشی یاما (Arashiyama Bamboo Grove) را به عنوان یکی از 100 منظره ها صوتی ژاپن معرفی کرد که ابتکاری برای مقابله با آلودگی صوتی و ترغیب مردم برای شنیدن صداهای طبیعت بود.

فصل بارندگی کیوتو از اواسط ژوئن شروع می گردد و تا اواخر ژوئیه ادامه دارد. در طول ماه دسامبر و اوایل اکتبر نیز ممکن است شاهد وقوع طوفان باشیم. در اکتبر و نوامبر و بعلاوه آوریل و مه، هوا بسیار مطبوع است. به شما توصیه می کنیم در کریسمس و سال نو به کیوتو سفر نکنید.

2. جنگل سیاه، بادن-وورتمبرگ، آلمان

جنگل سیاه (Black Forest) رشته کوهی جنگلی به وسعت 160 کیلومتر است که در جنوب غربی آلمان واقع شده است. این منطقه پر است از درختان کاج، دهکده های زیبا، آب گرم طبیعی و، چه باور کنید و چه خیر، ساعت های کوکو. جنگل سیاه شبیه به صحنه ای از یک کتاب داستان است و بدون شک باید در لیست زیباترین جنگل های دنیا قرار گیرد. برخی بر این باورند که برادران گریم قصه هایی مثل هانسل و گرتل و راپونزل را با الهام از منطقه ها جنگلی جنگل سیاه نوشته اند.

برترین زمان بازدید از جنگل سیاه از اواخر ماه آوریل تا اواخر سپتامبر است، چون دما و رطوبت هوا در برترین حالت خود واقع شده است.

3. جنگل اوتزارتا، منطقه خودمختار باسک، اسپانیا

پارک طبیعی گوربیا در منطقه خودمختار باسک منطقه ای حفاظت شده با چشم اندازی از کوه ها، مسیرهای پیاده روی، آبشارها و چندین غار است. جنگل مرموز اوتزارتا (Otzarreta Forest) که در این پارک طبیعی واقع شده است با زمین های باتلاقی خزه گرفته و درختان باستانی نظر هر عکاسی را به خود جلب می نماید.

پاییز و زمستان فصل پربارش در این منطقه است و به همین علت بهتر است زمان دیگری را برای سفر به اوتزارتا انتخاب کنید.

4. جنگل آمازون، آمریکای جنوبی

کمتر کسی پیدا می گردد که تا به امروز اسمی از جنگل های بارانی آمازون نشنیده باشد. آمازون بزرگ ترین جنگل بارانی روی زمین است. این جنگل بیش از 40 درصد آمریکای جنوبی از جمله بخشی از کشورهای برزیل، اکوادور، پرو و کلمبیا را در بر گرفته و بیش از 40 هزار گونۀ گیاهی و 1300 گونۀ پرنده را در خود جای داده است. در اکوادور، بازدید از آمازون تجربه فرهنگی بی نظیری است؛ راهنمایان محلی شما را به جاهایی می برند که خوب می شناسند و آنجا اهالی قبیله ای را می بینید که قرن هاست سبک زندگی خود را حفظ نموده اند.

آمازون بزرگ ترین جنگل بارانی روی زمین است.

اگر به این منطقه سفر کردید، حتما از رودخانه های پرپیچ وخم و حیات وحش متنوع آن دیدن کنید. در جنگل های بارانی معمولا در تمام طول سال شاهد بارش باران هستیم؛ اما از ماه مه تا اکتبر میزان بارش باران در جنگل های آمازون کاهش می یابد. به همین علت، این زمان برترین فرصت برای سفر به بزرگ ترین جنگل بارانی دنیاست.

5. پارک ملی المپیک، استان واشنگتن

پارک ملی المپیک (Olympic National Forest) در 97کیلومتری غرب سیاتل واقع شده است که در زمینی به وسعت بیش از نیم میلیون هکتار، زیست بوم های جنگلی، ساحلی و کوهستانی را دربرمی گیرد. طبیعت گردان در داخل جنگل می توانند از دریاچه منجمد Quinault دیدن نمایند، از مسیرهای تعیین به کوه الینور (Ellinor) صعود نمایند یا محو دیدنی صنوبرهای سیتکا شوند که می تواند تا ارتفاع حدودا 91 متر رشد کند. گفته می گردد بزرگ ترین صنوبر سیتکای دنیا با قطر 5.3 متر و ارتفاع 58 متر در این جنگل واقع شده است.

فصل بهار ایدئال ترین زمان برای بازدید از پارک ملی المپیک است، چون همه جا سرسبزی و طراوت باران های زمستانی سال قبل را دارد.

6. جنگل های بارانی بورنئو

بورنئو پس از گرینلند و نیوزیلند سومین جزیره بزرگ دنیا است که سراسر آن را جنگل های بارانی انبوهی فراگرفته است؛ هرچند گفته می گردد از زمان قطع درختان و بهره برداری از جنگل و بعلاوه استخراج روغن پالم در دهه های اخیر، 30 درصد از این جنگل تخریب شده است. در حال حاضر، متخصصان حفاظت از محیط زیست در کوشش اند از منطقه ها سرسبز جنوب شرق آسیا (که بخشی از آنها متعلق به اندونزی، مالزی و کشور مستقل برونئی اند) محافظت نمایند. مجذوب کنندهیت این منطقه هم به محیط زیستش مدیون است و هم به مردمانش. مردم در کنار رودخانه در خانه های سنتی به صورت قبیله ای زندگی می نمایند که زمانی به خاطر گردن زدن دشمنانشان مشهور بودند. برای بازدید از این روستاهای دورافتاده باید سوار قایق شوید.

جنگل های بارانی این منطقه نه تنها 2 برابر کشور آلمان است، بلکه با حدودا 130 میلیون سال قدمت، قدیمی ترین جنگل بارانی دنیا نیز محسوب می گردد. برترین زمان سفر به بورنئو بین ماه های مارس و اکتبر یعنی فصول خشک سال است.

7. واله ده کوکورا (دره کوکورا)، کوئیندیو، کلمبیا

می دانید بلندترین درخت نخل دنیا کجا واقع شده است؟ در دره کوکورای کلمبیا (Valle de Cocora). این منطقه در غرب بوگوتا واقع شده است که پس از 7 ساعت رانندگی به مقصد می رسید. این درخت های بلند که ضخامت چندانی هم ندارند در پس زمینه تپه های سرسبز و مه آلود و کوه های سنگلاخ واقعا رؤیایی به نظر می رسند.

در تمام طول سال ابرها آسمان این جنگل را به سلطه خود درمی آورند و هر روز احتمال بارش باران وجود دارد. از دسامبر تا فوریه و از ژوئن تا سپتامبر کمی از میزان بارش ها کاسته می گردد و راحت تر می توان جنگل گردی کرد.

8. جنگل بارانی گریت بیر، بریتیش کلمبیا، کانادا

جنگل بارانی گریت بیر (Great Bear Rainforest که به معنی خرس بزرگ است) وسعتی به میزان کشور ایرلند دارد و یکی از متنوع ترین نقاط دنیا از جهت گونه های زیستی محسوب می گردد. در این جنگل، گونه های مختلف جانوری مثل گرگ هایی از نژاد کمیاب و نهنگ هم زندگی می نمایند. جنگل بارانی گریت بیر با آبدره ها، آبشارها، درختان سرو بزرگ و صخره های گرانیتی به ارتفاع 1219 متر، بدون شک یکی از زیباترین جنگل های دنیا و مجذوب کننده ترین جاهای دیدنی طبیعی کانادا به شمار می رود.

ماه ژوئن و ژوئیه برترین زمان سال از نظر آب وهوا برای بازدید از جنگل گریت بیر است. در روزهای طولانی تابستان می توانید به راحتی در جنگل قدم بزنید و حتی از روستاهای دورافتاده آن نیز دیدن کنید. از قلم نیاندازید در این جنگل خرس زندگی می نماید و احتمال مواجهه با این موجود دوست داشتنی و خشمگین نیز وجود دارد!

9. جنگل خون اژدها، سقطرا، یمن

جنگل زیبای خون اژدهای سقطرا (Dragons Blood Forest) که حدودا در 350کیلومتری سواحل جنوب شرقی سرزمین اصلی یمن واقع شده، گویی از سیاره دیگری به زمین منتقل شده است. درختان خون اژدها با آن اشکال عجیبِ شبیه بشقاب پرنده و شیره قرمزرنگشان این حس را در ما تقویت می نماید که شاید واقعا این جنگل را آدم فضایی ها به زمین آورده اند!

اکتبر تا مه برترین زمان برای بازدید از جنگل خون اژدها، یکی از زیباترین جنگل های دنیا است؛ اما ماه های اکتبر، نوامبر و فوریه پرگردشگرترین زمان سال است. در این ماه ها هوا نه زیاد گرم است و نه بارش بیش از حد باران مزاحم گشت وگذار مسافران می گردد.

10. جنگل بیویندی، اوگاندا

در پارک ملی بیویندی (Bwindi) اوگاندا که به طور غیررسمی آن را جنگل نفوذناپذیر می نامند، نخل های بامبوی سرسبز، سرخس ها و تاک ها روییده اند. این منطقه یکی از متنوع ترین منطقه ها بیولوژیکی کره زمین محسوب می گردد. این میراث ثبت شده در یونسکو بزرگ ترین مجموعه گونه های درختان در شرق آفریقا را در خود جای داده است. به علاوه، حیواناتی مثل فیل، شغال های پهلونواری و بیش از نیمی از جمعیت گوریل های کوهیِ در معرض خطر انقراض در جنگ بیویندی زندگی می نمایند. از آنجا که نمی دانید گوریل ها کجای این جنگل زندگی می نمایند، ممکن است مجبور شوید ساعت ها به جست وجوی این موجودات بامزه بپردازید.

پارک ملی بیویندی در جنوبی ترین نقطه اوگاندا واقع شده است و مساحت آن حدود 32 هزار هکتار است. سپتامبر برترین زمان بازدید از این پارک ملی محسوب می گردد؛ اما به طور کلی در تمام طول سال هوا برای رفتن به جنگل های بیویندی مساعد است. البته بین ماه های ژوئن تا اوت بارندگی کم است و راحت تر می توان در این منطقه سفر کرد. در فصول بارندگی، شرایط برای پیاده روی در جنگل بسیار سخت می گردد و بهتر است بین ماه های مارس تا مه و اکتبر تا اوایل دسامبر به این منطقه سفر نکنید.

11. جنگل هالربوس، هاله، بلژیک

در فصل بهار و به ویژه از اواسط آوریل تا اوایل ماه مه، زمانی که زمین جنگل با گل های ناقوس آبی فرش می گردد، جنگل هالربوس (Hallerbos Forest) قصه ها را به واقعیت تبدیل می نماید و گویی تکه ای از بهشت را به زمین می آورد. این جنگل راش قطعا یکی از زیباترین جنگل های دنیاست. اگر می خواهید به این جنگل بروید، از بروکسل سوار قطار شوید؛ اما حتما صبح زود حرکت کنید، چون در این زمان از سال جنگل پر از گردشگرانی است که می خواهند رؤیاهایشان را زندگی نمایند!

12. پارک استانی هومبولت ردوودز، کالیفرنیا

ایستادن در وسط پارک استانی هومبولت ردوودز (Humboldt Redwoods State Park) تجربه ای شگفت انگیز است؛ به خصوص زمانی که به درختان غول پیکر 2هزارساله و 91متری نگاه می کنید. با 4 ساعت رانندگی از شمال سانفرانسیسکو به این منطقه می رسید. جنگل راکفلر داخل این پارک واقع شده است و می توانید بزرگ ترین درختان این جنگل را آنجا ببینید. به علاوه، این جنگل بزرگ ترین جنگل پیوسته ای است که در حال حاضر وجود دارد.

سپتامبر و اکتبر برترین زمان برای سفر به این منطقه است، چون هوا مساعد و گشت وگذار در جنگل لذت بخش و راحت است.

13. جنگل ابر مونته ورده، کاستاریکا

کاستاریکا به علت تنوع زیستی اش شناخته شده و جنگل ابر مونته ورده (Monteverde Cloud Forest) گواهی بر این ادعاست. ارتفاعات مرکزی کاستاریکا همیشه مه آلود است و هر مسافری که به این منطقه سفر می نماید این احساس به سراغش می آید که گویی به دنیای دیگری منتقل شده است! این منطقه به مساحت تقریبی 26 هزار هکتار در شمال غرب سان خوزه، مرکز کاستاریکا واقع شده است و انواع خزندگان، پرندگان مهاجر، خفاش ها و بعلاوه بیش از 500 گونه شناخته شدۀ گل ارکیده در آن یافت می گردد.

معمولا دمای هوا در تمامی طول سال در جنگل ابر کاستاریکا ثابت است (حدودا 29 درجه سانتی گراد)؛ اما از دسامبر تا مه، هوا نسبتا خشک است و خبری از باران بی امان نیست و بنابراین، این زمان از سال برترین زمان بازدید از این مقصد زیباست.

14. جنگل بارانی دین تری، استرالیا

جنگل بارانی دین تری (Daintree Rainforest) واقع در کوئین لند شمالی در سال 1988 در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید. دین تری یکی از مهم ترین زیست بوم های دنیا است. این جنگل سرسبز و انبوه به قدری زیباست که الهام بخش لوکیشن فیلم پرفروش آواتار بوده است. جنگل دین تری برترین جایی در استرالیاست که علاقه مندان به طبیعت و ماجراجویی باید بروند. بازدیدنمایندگان می توانند دل به جنگل های انبوه بزنند، با زیپ لاین از آن بالا طبیعت بکر جنگل را دیدن نمایند یا در رودخانه دین تری به دیدن کروکدیل ها بروند. این جنگل زیستگاه 122 گونۀ نادر و در معرض خطر انقراض است، یعنی پناهگاهی برای علاقه مندان به حیات وحش.

دین تری یکی از مهم ترین زیست بوم های دنیا است.

دین تری مثل بسیاری از جنگل های بارانیِ آسیب پذیر در سراسر دنیا در معرض خطر است. پس از اینکه این منطقه به عنوان میراث دنیای یونسکو به رسمیت شناخته شد، تقریبا نیمی از دشت های آن پاکسازی شده است. جنگل بارانی دین تری با قدمت 135میلیون ساله به عنوان قدیمی ترین جنگل بارانی گرمسیری دنیا شناخته می گردد و بسیار ارزشمند است و باید از آن محافظت گردد. سازمان های نجات جنگل های بارانی زمین هایی را که در مجاورت جنگل قرار دارند خریداری نموده اند و با سود حاصل از تورهای جنگل گردی، به مدیریت مؤثر این زمین ها یاری می نمایند.

آب وهوای کوئین لند شمالی در تمام طول سال آفتابی است و آب گرم و نسیم خنک ساحلی، زیبایی آن را چند برابر نموده است. برترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از جنگل بارانی دین تری از ماه مه تا اکتبر است که در استرالیا فصل زمستان و بعلاوه فصل خشک منطقه است؛ بنابراین می توانید در هوایی مطبوع و بدون مواجهه با باران های گرمسیری از این منطقه دیدن کنید.

15. پارک ملی تروساچ، اسکاتلند

جنگل تروساچ بزرگ (Great Trossachs Forest) واقع در اسکاتلند یکی از بزرگ ترین ذخایر طبیعی ملی بریتانیا به شمار می رود که یک پروژه بزرگ اصلاح زمین های جنگلی است. طی 10 سال اولِ این پروژۀ 200ساله، بیش از 2.5 میلیون درخت کاشته شده است. جنگل تروساچ بزرگ یکی از جوان ترین جنگل های دنیا است و قرار است یکی از بزرگ ترین جنگل های چند قرن اخیر نیز باشد. این جنگلِ تازه شکل گرفته با مساحت 160 کیلومتر مربع قرار است زیستگاه بی مهرگان، پستانداران، پرندگان و سایر حیوانات حیات وحش باشد.

جنگل تروساچ جزو زیباترین منطقه ها اسکاتلند است که در لیست زیباترین جنگل های دنیا هم قرار گرفته است. این بهشت سرسبز اسکاتلندی این روزها به عنوان منطقه ای با زیبایی طبیعی خیره نماینده شناخته می گردد، اما این پروژه قرار است بزرگ تر و بهتر گردد. برترین زمان سفر به اسکاتلند برای بازدید از پارک های ملی این کشور بین ماه های مه تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر است. در فصل بهار و پاییز گل های وحشی و خلنگ در برترین و زیباترین شکل ممکنشان هستند. در هر زمان از سال ممکن است در ارتفاعات شاهد بارش باران باشیم، بنابراین بارانی بپوشید.

16. پارک ملی جنگل گیر، هند

پارک ملی جنگل گیر (Gir Forest National Park) در هند، برای علاقه مندان به حیوانات آخرین پناهگاه به جای مانده برای شیر آسیایی است. این پارک ملی که در غرب استان گجرات واقع شده است از جنگل های محافظت شده مهمی تشکیل شده است. شیر آسیایی زمانی در سراسر هند، خاورمیانه و ترکیه وجود داشت؛ اما در اوایل قرن بیستم شکار شیر به قدری زیاد شد که فقط و فقط 20 قلاده از این حیوان باقی ماند. از آن موقع کوشش هایی که در راستای حفاظت از این حیوان در پارک ملی گیر صورت گرفت سبب شد تعداد شیرها در سال 2017 به 650 قلاده برسد. امروزه شیر آسیایی به عنوان نمادی از استان گجرات شناخته می گردد و بسیاری از مردم محلی در نزدیکی این همسایگان وحشی زندگی می نمایند. زمین تپه ای جنگل گیر به زیستگاهی برای حیواناتی مثل شغال، پلنگ، بز کوهی و آهو تبدیل شده است.

برترین زمان بازدید از جنگل گیر از دسامبر تا مارس است، اما در این فصل ممکن است شلوغ باشد. احتمال اینکه بتوانید شیرها و سایر حیوانات ساکن در این جنگل را ببینید بین ماه های مارس تا مه بیشتر است؛ اما در این دوره از سال ممکن است هوا بسیار گرم باشد.

سخن آخر

طبیعت بی هیچ چشم داشتی نعماتی بی بدیل در اختیار بشر قرار داده که جنگل یکی از زیباترین آنهاست. جنگل هایی که در این لیست به عنوان زیباترین جنگل های دنیا معرفی شدند میان طبیعت گردان و گردشگران مشهورند اما ممکن است بازدید از آنها برای گردشگران ایرانی سخت و پرهزینه باشد. اگر شما هم به طبیعت گردی و گشت وگذار در جنگل علاقه مند هستید، خوش حال می شویم نظرات خود را درمورد زیباترین جنگل هایی که تا به امروز رفته اید با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:چطـور

سفر به این بهشت های سبز آرزوی هر طبیعت گردی است، چراکه لذت تجربۀ سفر به منطقه ها جنگلی و ایستادن در میان درختان بلندی که از هر طرف شما را احاطه نموده اند شبیه هیچ چیز نیست. باید در این موقعیت قرار بگیرید تا بفهمید چه حس نابی دارد. چه بخواهید برای سفر بعدی تان برنامه ریزی کنید و چه دوست داشته باشید فقط مجازی به زیباترین جنگل های دنیا سری بزنید، خواندن این مطلب از چطور با تصاویر درختان 2هزارساله، بامبوهای سبز و کاج هایی که دورشان با گل های ناقوس آبی فرش شده است شما را به هدفتان خواهد رساند. با ما همراه باشید تا با زیباترین جنگل های دنیا آشنا شوید.

1. جنگل درختان بامبوی آراشی یاما، کیوتو، ژاپن

زیبایی این جنگل با درختان بامبویی که ارتفاعشان گویی به سقف آسمان می رسد فقط به مجذوب کنندهیت بصری ختم نمی گردد؛ اگر چشم هایتان را ببندید و در سکوت به صدای باد گوش دهید، زیبایی واقعی آن را لمس خواهید کرد. وزارت محیط زیست محلی در سال 1996 جنگل آراشی یاما (Arashiyama Bamboo Grove) را به عنوان یکی از 100 منظره ها صوتی ژاپن معرفی کرد که ابتکاری برای مقابله با آلودگی صوتی و ترغیب مردم برای شنیدن صداهای طبیعت بود.

فصل بارندگی کیوتو از اواسط ژوئن شروع می گردد و تا اواخر ژوئیه ادامه دارد. در طول ماه دسامبر و اوایل اکتبر نیز ممکن است شاهد وقوع طوفان باشیم. در اکتبر و نوامبر و بعلاوه آوریل و مه، هوا بسیار مطبوع است. به شما توصیه می کنیم در کریسمس و سال نو به کیوتو سفر نکنید.

2. جنگل سیاه، بادن-وورتمبرگ، آلمان

جنگل سیاه (Black Forest) رشته کوهی جنگلی به وسعت 160 کیلومتر است که در جنوب غربی آلمان واقع شده است. این منطقه پر است از درختان کاج، دهکده های زیبا، آب گرم طبیعی و، چه باور کنید و چه خیر، ساعت های کوکو. جنگل سیاه شبیه به صحنه ای از یک کتاب داستان است و بدون شک باید در لیست زیباترین جنگل های دنیا قرار گیرد. برخی بر این باورند که برادران گریم قصه هایی مثل هانسل و گرتل و راپونزل را با الهام از منطقه ها جنگلی جنگل سیاه نوشته اند.

برترین زمان بازدید از جنگل سیاه از اواخر ماه آوریل تا اواخر سپتامبر است، چون دما و رطوبت هوا در برترین حالت خود واقع شده است.

3. جنگل اوتزارتا، منطقه خودمختار باسک، اسپانیا

پارک طبیعی گوربیا در منطقه خودمختار باسک منطقه ای حفاظت شده با چشم اندازی از کوه ها، مسیرهای پیاده روی، آبشارها و چندین غار است. جنگل مرموز اوتزارتا (Otzarreta Forest) که در این پارک طبیعی واقع شده است با زمین های باتلاقی خزه گرفته و درختان باستانی نظر هر عکاسی را به خود جلب می نماید.

پاییز و زمستان فصل پربارش در این منطقه است و به همین علت بهتر است زمان دیگری را برای سفر به اوتزارتا انتخاب کنید.

4. جنگل آمازون، آمریکای جنوبی

کمتر کسی پیدا می گردد که تا به امروز اسمی از جنگل های بارانی آمازون نشنیده باشد. آمازون بزرگ ترین جنگل بارانی روی زمین است. این جنگل بیش از 40 درصد آمریکای جنوبی از جمله بخشی از کشورهای برزیل، اکوادور، پرو و کلمبیا را در بر گرفته و بیش از 40 هزار گونۀ گیاهی و 1300 گونۀ پرنده را در خود جای داده است. در اکوادور، بازدید از آمازون تجربه فرهنگی بی نظیری است؛ راهنمایان محلی شما را به جاهایی می برند که خوب می شناسند و آنجا اهالی قبیله ای را می بینید که قرن هاست سبک زندگی خود را حفظ نموده اند.

آمازون بزرگ ترین جنگل بارانی روی زمین است.

اگر به این منطقه سفر کردید، حتما از رودخانه های پرپیچ وخم و حیات وحش متنوع آن دیدن کنید. در جنگل های بارانی معمولا در تمام طول سال شاهد بارش باران هستیم؛ اما از ماه مه تا اکتبر میزان بارش باران در جنگل های آمازون کاهش می یابد. به همین علت، این زمان برترین فرصت برای سفر به بزرگ ترین جنگل بارانی دنیاست.

5. پارک ملی المپیک، استان واشنگتن

پارک ملی المپیک (Olympic National Forest) در 97کیلومتری غرب سیاتل واقع شده است که در زمینی به وسعت بیش از نیم میلیون هکتار، زیست بوم های جنگلی، ساحلی و کوهستانی را دربرمی گیرد. طبیعت گردان در داخل جنگل می توانند از دریاچه منجمد Quinault دیدن نمایند، از مسیرهای تعیین به کوه الینور (Ellinor) صعود نمایند یا محو دیدنی صنوبرهای سیتکا شوند که می تواند تا ارتفاع حدودا 91 متر رشد کند. گفته می گردد بزرگ ترین صنوبر سیتکای دنیا با قطر 5.3 متر و ارتفاع 58 متر در این جنگل واقع شده است.

فصل بهار ایدئال ترین زمان برای بازدید از پارک ملی المپیک است، چون همه جا سرسبزی و طراوت باران های زمستانی سال قبل را دارد.

6. جنگل های بارانی بورنئو

بورنئو پس از گرینلند و نیوزیلند سومین جزیره بزرگ دنیا است که سراسر آن را جنگل های بارانی انبوهی فراگرفته است؛ هرچند گفته می گردد از زمان قطع درختان و بهره برداری از جنگل و بعلاوه استخراج روغن پالم در دهه های اخیر، 30 درصد از این جنگل تخریب شده است. در حال حاضر، متخصصان حفاظت از محیط زیست در کوشش اند از منطقه ها سرسبز جنوب شرق آسیا (که بخشی از آنها متعلق به اندونزی، مالزی و کشور مستقل برونئی اند) محافظت نمایند. مجذوب کنندهیت این منطقه هم به محیط زیستش مدیون است و هم به مردمانش. مردم در کنار رودخانه در خانه های سنتی به صورت قبیله ای زندگی می نمایند که زمانی به خاطر گردن زدن دشمنانشان مشهور بودند. برای بازدید از این روستاهای دورافتاده باید سوار قایق شوید.

جنگل های بارانی این منطقه نه تنها 2 برابر کشور آلمان است، بلکه با حدودا 130 میلیون سال قدمت، قدیمی ترین جنگل بارانی دنیا نیز محسوب می گردد. برترین زمان سفر به بورنئو بین ماه های مارس و اکتبر یعنی فصول خشک سال است.

7. واله ده کوکورا (دره کوکورا)، کوئیندیو، کلمبیا

می دانید بلندترین درخت نخل دنیا کجا واقع شده است؟ در دره کوکورای کلمبیا (Valle de Cocora). این منطقه در غرب بوگوتا واقع شده است که پس از 7 ساعت رانندگی به مقصد می رسید. این درخت های بلند که ضخامت چندانی هم ندارند در پس زمینه تپه های سرسبز و مه آلود و کوه های سنگلاخ واقعا رؤیایی به نظر می رسند.

در تمام طول سال ابرها آسمان این جنگل را به سلطه خود درمی آورند و هر روز احتمال بارش باران وجود دارد. از دسامبر تا فوریه و از ژوئن تا سپتامبر کمی از میزان بارش ها کاسته می گردد و راحت تر می توان جنگل گردی کرد.

8. جنگل بارانی گریت بیر، بریتیش کلمبیا، کانادا

جنگل بارانی گریت بیر (Great Bear Rainforest که به معنی خرس بزرگ است) وسعتی به میزان کشور ایرلند دارد و یکی از متنوع ترین نقاط دنیا از جهت گونه های زیستی محسوب می گردد. در این جنگل، گونه های مختلف جانوری مثل گرگ هایی از نژاد کمیاب و نهنگ هم زندگی می نمایند. جنگل بارانی گریت بیر با آبدره ها، آبشارها، درختان سرو بزرگ و صخره های گرانیتی به ارتفاع 1219 متر، بدون شک یکی از زیباترین جنگل های دنیا و مجذوب کننده ترین جاهای دیدنی طبیعی کانادا به شمار می رود.

ماه ژوئن و ژوئیه برترین زمان سال از نظر آب وهوا برای بازدید از جنگل گریت بیر است. در روزهای طولانی تابستان می توانید به راحتی در جنگل قدم بزنید و حتی از روستاهای دورافتاده آن نیز دیدن کنید. از قلم نیاندازید در این جنگل خرس زندگی می نماید و احتمال مواجهه با این موجود دوست داشتنی و خشمگین نیز وجود دارد!

9. جنگل خون اژدها، سقطرا، یمن

جنگل زیبای خون اژدهای سقطرا (Dragons Blood Forest) که حدودا در 350کیلومتری سواحل جنوب شرقی سرزمین اصلی یمن واقع شده، گویی از سیاره دیگری به زمین منتقل شده است. درختان خون اژدها با آن اشکال عجیبِ شبیه بشقاب پرنده و شیره قرمزرنگشان این حس را در ما تقویت می نماید که شاید واقعا این جنگل را آدم فضایی ها به زمین آورده اند!

اکتبر تا مه برترین زمان برای بازدید از جنگل خون اژدها، یکی از زیباترین جنگل های دنیا است؛ اما ماه های اکتبر، نوامبر و فوریه پرگردشگرترین زمان سال است. در این ماه ها هوا نه زیاد گرم است و نه بارش بیش از حد باران مزاحم گشت وگذار مسافران می گردد.

10. جنگل بیویندی، اوگاندا

در پارک ملی بیویندی (Bwindi) اوگاندا که به طور غیررسمی آن را جنگل نفوذناپذیر می نامند، نخل های بامبوی سرسبز، سرخس ها و تاک ها روییده اند. این منطقه یکی از متنوع ترین منطقه ها بیولوژیکی کره زمین محسوب می گردد. این میراث ثبت شده در یونسکو بزرگ ترین مجموعه گونه های درختان در شرق آفریقا را در خود جای داده است. به علاوه، حیواناتی مثل فیل، شغال های پهلونواری و بیش از نیمی از جمعیت گوریل های کوهیِ در معرض خطر انقراض در جنگ بیویندی زندگی می نمایند. از آنجا که نمی دانید گوریل ها کجای این جنگل زندگی می نمایند، ممکن است مجبور شوید ساعت ها به جست وجوی این موجودات بامزه بپردازید.

پارک ملی بیویندی در جنوبی ترین نقطه اوگاندا واقع شده است و مساحت آن حدود 32 هزار هکتار است. سپتامبر برترین زمان بازدید از این پارک ملی محسوب می گردد؛ اما به طور کلی در تمام طول سال هوا برای رفتن به جنگل های بیویندی مساعد است. البته بین ماه های ژوئن تا اوت بارندگی کم است و راحت تر می توان در این منطقه سفر کرد. در فصول بارندگی، شرایط برای پیاده روی در جنگل بسیار سخت می گردد و بهتر است بین ماه های مارس تا مه و اکتبر تا اوایل دسامبر به این منطقه سفر نکنید.

11. جنگل هالربوس، هاله، بلژیک

در فصل بهار و به ویژه از اواسط آوریل تا اوایل ماه مه، زمانی که زمین جنگل با گل های ناقوس آبی فرش می گردد، جنگل هالربوس (Hallerbos Forest) قصه ها را به واقعیت تبدیل می نماید و گویی تکه ای از بهشت را به زمین می آورد. این جنگل راش قطعا یکی از زیباترین جنگل های دنیاست. اگر می خواهید به این جنگل بروید، از بروکسل سوار قطار شوید؛ اما حتما صبح زود حرکت کنید، چون در این زمان از سال جنگل پر از گردشگرانی است که می خواهند رؤیاهایشان را زندگی نمایند!

12. پارک استانی هومبولت ردوودز، کالیفرنیا

ایستادن در وسط پارک استانی هومبولت ردوودز (Humboldt Redwoods State Park) تجربه ای شگفت انگیز است؛ به خصوص زمانی که به درختان غول پیکر 2هزارساله و 91متری نگاه می کنید. با 4 ساعت رانندگی از شمال سانفرانسیسکو به این منطقه می رسید. جنگل راکفلر داخل این پارک واقع شده است و می توانید بزرگ ترین درختان این جنگل را آنجا ببینید. به علاوه، این جنگل بزرگ ترین جنگل پیوسته ای است که در حال حاضر وجود دارد.

سپتامبر و اکتبر برترین زمان برای سفر به این منطقه است، چون هوا مساعد و گشت وگذار در جنگل لذت بخش و راحت است.

13. جنگل ابر مونته ورده، کاستاریکا

کاستاریکا به علت تنوع زیستی اش شناخته شده و جنگل ابر مونته ورده (Monteverde Cloud Forest) گواهی بر این ادعاست. ارتفاعات مرکزی کاستاریکا همیشه مه آلود است و هر مسافری که به این منطقه سفر می نماید این احساس به سراغش می آید که گویی به دنیای دیگری منتقل شده است! این منطقه به مساحت تقریبی 26 هزار هکتار در شمال غرب سان خوزه، مرکز کاستاریکا واقع شده است و انواع خزندگان، پرندگان مهاجر، خفاش ها و بعلاوه بیش از 500 گونه شناخته شدۀ گل ارکیده در آن یافت می گردد.

معمولا دمای هوا در تمامی طول سال در جنگل ابر کاستاریکا ثابت است (حدودا 29 درجه سانتی گراد)؛ اما از دسامبر تا مه، هوا نسبتا خشک است و خبری از باران بی امان نیست و بنابراین، این زمان از سال برترین زمان بازدید از این مقصد زیباست.

14. جنگل بارانی دین تری، استرالیا

جنگل بارانی دین تری (Daintree Rainforest) واقع در کوئین لند شمالی در سال 1988 در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید. دین تری یکی از مهم ترین زیست بوم های دنیا است. این جنگل سرسبز و انبوه به قدری زیباست که الهام بخش لوکیشن فیلم پرفروش آواتار بوده است. جنگل دین تری برترین جایی در استرالیاست که علاقه مندان به طبیعت و ماجراجویی باید بروند. بازدیدنمایندگان می توانند دل به جنگل های انبوه بزنند، با زیپ لاین از آن بالا طبیعت بکر جنگل را دیدن نمایند یا در رودخانه دین تری به دیدن کروکدیل ها بروند. این جنگل زیستگاه 122 گونۀ نادر و در معرض خطر انقراض است، یعنی پناهگاهی برای علاقه مندان به حیات وحش.

دین تری یکی از مهم ترین زیست بوم های دنیا است.

دین تری مثل بسیاری از جنگل های بارانیِ آسیب پذیر در سراسر دنیا در معرض خطر است. پس از اینکه این منطقه به عنوان میراث دنیای یونسکو به رسمیت شناخته شد، تقریبا نیمی از دشت های آن پاکسازی شده است. جنگل بارانی دین تری با قدمت 135میلیون ساله به عنوان قدیمی ترین جنگل بارانی گرمسیری دنیا شناخته می گردد و بسیار ارزشمند است و باید از آن محافظت گردد. سازمان های نجات جنگل های بارانی زمین هایی را که در مجاورت جنگل قرار دارند خریداری نموده اند و با سود حاصل از تورهای جنگل گردی، به مدیریت مؤثر این زمین ها یاری می نمایند.

آب وهوای کوئین لند شمالی در تمام طول سال آفتابی است و آب گرم و نسیم خنک ساحلی، زیبایی آن را چند برابر نموده است. برترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از جنگل بارانی دین تری از ماه مه تا اکتبر است که در استرالیا فصل زمستان و بعلاوه فصل خشک منطقه است؛ بنابراین می توانید در هوایی مطبوع و بدون مواجهه با باران های گرمسیری از این منطقه دیدن کنید.

15. پارک ملی تروساچ، اسکاتلند

جنگل تروساچ بزرگ (Great Trossachs Forest) واقع در اسکاتلند یکی از بزرگ ترین ذخایر طبیعی ملی بریتانیا به شمار می رود که یک پروژه بزرگ اصلاح زمین های جنگلی است. طی 10 سال اولِ این پروژۀ 200ساله، بیش از 2.5 میلیون درخت کاشته شده است. جنگل تروساچ بزرگ یکی از جوان ترین جنگل های دنیا است و قرار است یکی از بزرگ ترین جنگل های چند قرن اخیر نیز باشد. این جنگلِ تازه شکل گرفته با مساحت 160 کیلومتر مربع قرار است زیستگاه بی مهرگان، پستانداران، پرندگان و سایر حیوانات حیات وحش باشد.

جنگل تروساچ جزو زیباترین منطقه ها اسکاتلند است که در لیست زیباترین جنگل های دنیا هم قرار گرفته است. این بهشت سرسبز اسکاتلندی این روزها به عنوان منطقه ای با زیبایی طبیعی خیره نماینده شناخته می گردد، اما این پروژه قرار است بزرگ تر و بهتر گردد. برترین زمان سفر به اسکاتلند برای بازدید از پارک های ملی این کشور بین ماه های مه تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر است. در فصل بهار و پاییز گل های وحشی و خلنگ در برترین و زیباترین شکل ممکنشان هستند. در هر زمان از سال ممکن است در ارتفاعات شاهد بارش باران باشیم، بنابراین بارانی بپوشید.

16. پارک ملی جنگل گیر، هند

پارک ملی جنگل گیر (Gir Forest National Park) در هند، برای علاقه مندان به حیوانات آخرین پناهگاه به جای مانده برای شیر آسیایی است. این پارک ملی که در غرب استان گجرات واقع شده است از جنگل های محافظت شده مهمی تشکیل شده است. شیر آسیایی زمانی در سراسر هند، خاورمیانه و ترکیه وجود داشت؛ اما در اوایل قرن بیستم شکار شیر به قدری زیاد شد که فقط و فقط 20 قلاده از این حیوان باقی ماند. از آن موقع کوشش هایی که در راستای حفاظت از این حیوان در پارک ملی گیر صورت گرفت سبب شد تعداد شیرها در سال 2017 به 650 قلاده برسد. امروزه شیر آسیایی به عنوان نمادی از استان گجرات شناخته می گردد و بسیاری از مردم محلی در نزدیکی این همسایگان وحشی زندگی می نمایند. زمین تپه ای جنگل گیر به زیستگاهی برای حیواناتی مثل شغال، پلنگ، بز کوهی و آهو تبدیل شده است.

برترین زمان بازدید از جنگل گیر از دسامبر تا مارس است، اما در این فصل ممکن است شلوغ باشد. احتمال اینکه بتوانید شیرها و سایر حیوانات ساکن در این جنگل را ببینید بین ماه های مارس تا مه بیشتر است؛ اما در این دوره از سال ممکن است هوا بسیار گرم باشد.

سخن آخر

طبیعت بی هیچ چشم داشتی نعماتی بی بدیل در اختیار بشر قرار داده که جنگل یکی از زیباترین آنهاست. جنگل هایی که در این لیست به عنوان زیباترین جنگل های دنیا معرفی شدند میان طبیعت گردان و گردشگران مشهورند اما ممکن است بازدید از آنها برای گردشگران ایرانی سخت و پرهزینه باشد. اگر شما هم به طبیعت گردی و گشت وگذار در جنگل علاقه مند هستید، خوش حال می شویم نظرات خود را درمورد زیباترین جنگل هایی که تا به امروز رفته اید با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1882

به "زیباترین جنگل های جهان؛ 16 جنگل خیره کننده در نقاط مختلف جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "زیباترین جنگل های جهان؛ 16 جنگل خیره کننده در نقاط مختلف جهان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین جنگل های جهان؛ 16 جنگل خیره کننده در نقاط مختلف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید