ذرت های آلوده مشخص تکلیف شد، فروش به کشورهای غیرهمسایه

به گزارش فروش برتر، طبق اعلام سازمان اموال تملیکی طی تصمیمات اخذ شده در رابطه با معین تکلیف ذرت های آلوده، این ذرت ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته می گردد تا امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد.

ذرت های آلوده مشخص تکلیف شد، فروش به کشورهای غیرهمسایه

میرمعینی - عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی - در گفت وگو با خبرنگاران، درباره آخرین شرایط معین تکلیف ذرت های آلوده اظهار کرد: طبق آخرین جلسه ای که در این رابطه حدود یک ماه پیش در دفتر مبارزه با مفاسد مالی در ریاست جمهوری برگزار گردید، تصمیماتی در دستور کار نهاده شد که براساس آن معین تکلیف ذرت های موجود تعیین شود.

واردنمایندگان حاضر به مرجوع کردن ذرت ها نشدند

وی گفت: براین اساس در مرحله اول به شرکت های وارد نماینده ذرت ها مهلتی برای مرجوع کردن کالا به کشور مبدا داده شد تا محموله های خود را مرجوع نمایند ولی با عدم تمکین 12 شرکت وارد نماینده در موعد مقرر فاز دوم تصمیمات اتخاذ شده در دستور کار نهاده شد.

به گفته میرمعینی، در مرحله بعد سازمان اموال تملیکی مکلف شد تا ذرت ها را بر اساس شرایط خاص برای باز صادرات به کشور های غیر همجوار به فروش برساند.

شروط فروش ذرت به کشورهای دیگر

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه باید ذرت ها به کشورهای غیرهمسایه ایران فروخته شود تا امکان بازگشت آن به ایران کاملا منتفی باشد، توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: سم موجود در ذرت های آلوده آفلاتوکسین است که معیار سنجش(ppb) آن برای استاندارد در ایران بین پنج تا هفت و حداکثر 10 است، اما کشورهای دیگری هستند که معیار شاخص مصرف آنها بالاتر از این رقم و تا 300 (ppb) است، به عنوان مثال در فیلیپین این شاخص برای پروش ماهی و یا خوک گوشتی تا 300 است. براین اساس مطابق تصمیمات متخذه مقرر شد که این ذرت ها به شرطی فروخته شود که حتما درصد بالای معیار ppb در کشور مقصد تایید و مورد پذیرش قطعی قرار گیرد.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی ادامه داد: از سوی دیگر باید بعد از فروش، رضایت نامه کشور مقصد از خرید در سفارت آن کشور تایید و این تاییدیه به دولت ایران اعلام شود و با این شرط، با صادرات و خروج ذرت ها و حرکت آن به سمت کشور خریدار موافقت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ذرت ها به کشور مقصد به وسیله دریا و با کشتی حمل خواهد شد، گفت: همراه با این محموله، هیات ناظر نیز خواهد بود و در کشور مقصد میزان ذرت تحویلی با میزان ذرت خارج شده از کشور مطابقت داده می شود که مراتب تخلیه بار میبایست پس از توزین به تایید دفتر کنسولگری ایران رسانده شود.

میرمعینی درباره حجم ذرت های در اختیار سازمان تملیکی و شرایط فروش آن اظهار کرد: رقم دقیق نیست، اما به طور تقریبی حدود 125 هزار تن ذرت باید تعین تکلیف شود که مربوط به 12 شرکت است که بخشی از ذرت های آنها آلوده بوده و با معیار استاندارد در ایران مطابقت نداشته است.

بخشی از ذرت ها به یک تاجر ایرانی فروخته شد

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه تا کنون بخشی از این ذرت ها فروش رفته است، اضافه نمود: سازمان این بخش را به یک تاجر ایرانی فروخته و او باید کشور مقصد را مطابق شروط ذکر شده از سوی کار گروه تعیین و اعلام کند. بدیهی است به منظور صیانت از سلامت جامعه ودر راستای دستور العمل های سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی تمهدات ویژه ایی برای رصد کامل خروج کالا از کشور دیده شده است.

میرمعینی ادامه داد: گرچه فروش مستقیم به کشور مقصد از سوی سازمان تملیکی انجام نمی شود ولی تمام فرایند آن تحت نظارت کار گروه نشست ریاست جمهوری خواهد بود و از زمان ارائه و حمل کالا در ایران و فروش و تحویل آن در کشور مقصد تحت نظارت مستمر انجام خواهد شد، این در حالی است که تا کنون نیز تمامی ذرت های آلوده در بنادر و گمرکات نگه داری شده و حتی ذره ای از آن وارد کشور نشده است.

ذرت ها را فروختیم تا بخشی از ارز خارج شده برشود

وی این را هم گفت که فروش ذرت ها که معین تکلیف آن برعهده سازمان تملیکی بود در شرایطی انجام می شود که بتوان بخشی از ارزی که در زمان واردات آن از کشور خارج شده است، مجددا برشود که پیش بینی می کنیم حداقل نصف ارز خارج شده بار دیگر وارد ایران شود.

لازم به ذکر است؛ از سال 1395 محموله ای از ذرت به تدریج وارد بندر امام خمینی (ره) شد که در جریان آنالیز های اجرا شده از سوی سازمان ملی استاندارد وجود سم آفلاتوکسین در آن به اثبات رسید و رئیس جمهور هم همان موقع دستور توقف واردات آن را صادر کرد.

اما با وجود گذشت چند سال، تصمیم گیری در رابطه با شرایط این ذرت ها به دلایل مختلف صورت نگرفت و با وجود بحث استفاده در بخش های دیگر، مرجوع و یا امحاء آن در نهایت با واگذاری آن به سازمان اموال تملیکی، مقرر شد تا این محموله به کشورهای غیر همسایه فروخته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 445

به "ذرت های آلوده مشخص تکلیف شد، فروش به کشورهای غیرهمسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذرت های آلوده مشخص تکلیف شد، فروش به کشورهای غیرهمسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید