دریل گیربکسی چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت با دریل چکشی و&hellip)
به گزارش فروش برتر، اگر برای شما هم سوال است که دریل گیربکسی چیست و دقیقا چه نوع دریلی است، باید بگوییم از نظر استادکاران، دریل گیربکسی به عنوان آچار فرانسه ابزارهای برقی محسوب می گردد. دریل گیربکسی برای تمام صنایع و مشاغلی که با مصالح سخت و ضخیم مانند بتن، فلز و آجر سروکار دارند لازم و لازم است.
ما در این فرصت پیش آمده نگاهی خواهیم داشت به هر چیزی که باید درباره دریل های گیربکسی بدانید؛ از جمله مزایا و معایب دریل گیربکسی، ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن و… . پس تا خاتمه با ما همراه باشید.
دریل گیربکسی چیست؟
در پاسخ به سوال دریل گیربکسی چیست؟ باید بگوییم، دریل های گیربکسی دستگاه هایی قدرتمند هستند که با ترکیب نیروی چرخشی و ضربه ای برای سوراخ کاری سطوح سخت و باز و بسته کردن پیچ های بلند و بزرگ استفاده می شوند. گیربکس دریل در واقع همان جعبه دنده است که می تواند سرعت دستگاه را تنظیم کند.
همانطور که احتمالا می دانید از دریل های معمولی نمی توانید برای سوراخکاری سطوح سخت بهره ببرید، زیرا طراحی آن ها طوری است که فقط برای انجام کارهای سبک و خانگی مناسب هستند و در صورتی که فشار زیادی به آن ها وارد گردد، از حالت طبیعی خود خارج شده آسیب می بینند. به همین علت خرید دریل گیربکسی قوی برای سطوح سخت توصیه می گردد.
عملکرد دریل گیربکس دار به عنوان یک دریل پر قدرت به این صورت است که پس از درگیر شدن چرخ دنده های گیربکس با آرمیچر، نیرو از طریق آرمیچر به سه نظام دریل منتقل می گردد و از آن جایی که تعداد بسیار زیادی چرخ دنده در گیربکس این دریل ها وجود دارد، نیروی خروجی گشتاور روی سه نظام بسیار بیشتر و پر قدرت تر از سایر دریل ها عمل می نماید.
ساختار و اجزای دریل گیربکسی چیست؟
اجزای دریل گیربکسی عبارتند از:
- موتور
- سه نظام
- شفت و بیت مته
- دیمر یا کلید تنظیم سرعت
- کلاچ
در ادامه شرح می دهیم که نقش هر کدام از اجزای دریل گیربکسی چیست و چه وظیفه ای را به عهده دارند.
- موتور
موتور یکی از مهم ترین اجزای ابزارهای برقی و شارژی می باشد. در دریل های گیربکسی موتور قابلیت چکشی (ضربه زننده) و تنظیم سرعت و گشتاور را دارد.
- سه نظام
در آنالیز اجزا و ویژگی های دریل گیربکسی، به عضو حیاتی آن یعنی سه نظام می رسیم. سه نظام در واقع قطعه ای است که جلوی دریل نصب می گردد. این قطعه می تواند نیروی حاصل از موتور را به مته منتقل کند.
- دیمر یا کلید تنظیم سرعت
کلید تنظیم سرعت یا دیمر از دیگر اجزای دریل گیربکسی است که بر روی کیفیت کار بسیار تاثیر می گذارد. با توجه به نوع عملکرد و سطوحی که روی آن کار می گردد، احتیاج است تا سرعت دستگاه تنظیم گردد. به همین علت معمولا در دریل های پر قدرت از جمله دریل گیربکسی، این ویژگی وجود دارد. عملکرد کلید به این صورت است که هرچه کلید را بیشتر فشار دهید، سرعت دستگاه بالاتر می رود.
- کلاچ
کار کردن روی سطوح متفاوت به اندازه گشتاورهای مختلفی احتیاج دارد. یکی از اجزا مهم دریل گیربکسی قطعه ای به نام کلاچ است. کلاچ نیرویی که از موتور به سطوح وارد می گردد را کنترل می نماید و از طریق آن می توان گشتاور را تنظیم کرد.
- شفت و بیت مته
این قطعه در واقع بخش برجسته مته است که سه نظام و موتور را نگه می دارد. برای سطوح مختلف، جنس بیت ها متغیر است. به عنوان مثال برای کار با پلاستیک یا چوب به بیت مارپیچی احتیاج است و برای کار روی آجر از بیت مته سنگ تراشی استفاده می گردد.
اکنون که می دانید ساختار و اجزای تشکیل دهنده دریل گیربکسی چیست، خوب است در ادامه با کاربردهای دریل گیربکسی آشنا شوید.
کاربرد دریل گیربکسی
از دریل گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ های سخت و بزرگ در سطوح بتنی، سیمانی و سنگی و هم چنین سوراخکاری سطوح سخت و ضخیم مثل فولاد و آهن استفاده می گردد. با توجه به توان و قدرت بسیار زیاد این دریل ها، ابزار بسیار مناسبی برای کارگاه های صنعتی هستند.
تفاوت دریل گیربکسی و چکشی؛ کدام بهتر است؟
اینکه بخواهیم به طور دقیق معین کنیم دریل چکشی بهتر است یا دریل گیربکسی، امکان پذیر نیست، زیرا اگر هر کدام را به درستی و متناسب با حیطه کاری و احتیاجتان انتخاب کنید، برترین عملکرد را برای تان دارد.
دریل گیربکسی و دریل چکشی ظاهرا شبیه به هم هستند، اما تفاوت های ساختاری زیادی دارند. این تفاوت های ساختاری باعث متفاوت بودن قدرت، سرعت، وزن و قیمت دریل چکشی و گیربکسی شده است که در ادامه هر یک از این ویژگی ها را مقایسه نموده ایم.
مقایسه قدرت و سرعت
یکی از تفاوت های دریل گیربکسی با دریل چکشی در سرعت و قدرت است. در ساختار دریل های گیربکسی از تعداد چرخ دنده های بیشتری استفاده شده است. به همین دلیل از قدرت و سرعت بالاتری نسبت به دریل چکشی برخوردارند.
مقایسه وزن
وزن هر دستگاهی به اجزاء داخلی آن بستگی دارد. در دریل های گیربکسی چون تعداد چرخ دنده های بیشتری استفاده شده است، وزن سنگین تری دارند. البته فراموش نکنید که نمی توانیم این ویژگی را برای همه دریل های گیربکسی در نظر بگیریم.
مقایسه مته
به طور حدودی می توانیم بگوییم در دریل گیربکسی مته تا سایز 13 و در دریل چکشی مته تا سایز 10 استفاده می گردد. در دریل های گیربکسی معمولا از مته الماسه استفاده می گردد.
تفاوت دریل گیربکسی با دریل معمولی
اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم تفاوت دریل معمولی با دریل گیربکسی چیست، باید بگوییم در تعداد چرخ دنده و نداشتن توانایی ضربه زدن است.
دریل برقی معمولی فقط دارای یک چرخ دنده است و تنها به صورت چرخشی عمل می نماید و توانایی ضربه زدن (چکشی) را ندارد.
خرید دریل معمولی بیشتر برای مصارف خانگی توصیه می گردد اما دریل گیربکسی مناسب پروژه های سنگین و مصارف صنعتی است. با توجه به این موضوع، قیمت دریل معمولی بسیار کم تر از دریل گیربکسی می باشد.
مزایا و معایب دریل گیربکسی چیست؟
مزایا و معایب هر دستگاهی در عملکرد آن ها تاثیرگذار است. این مسئله درباره دریل های گیربکسی هم صدق می نماید. به همین دلیل در ادامه به آنالیز مزایا و معایب دریل گیربکسی پرداخته ایم.
مزایای دریل گیربکسی:
- حالت دو سرعته برای تنظیم سرعت و گشتاور
- وجود کلاچ برای کنترل سرعت
- قابلیت نفوذ در سطوح بسیار سخت
- فشار فیزیکی کمتر بر روی استفاده نماینده
معایب دریل گیربکسی:
- قیمت بالا
- سخت و پیچیده بودن تعمیرات
جمع بندی
در این مطلب دانستید که دریل گیربکسی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؛ سپس با مزایا و معایب دریل گیربکسی آشنا شدید و در آخر متوجه تفاوت این دستگاه با دریل های معمولی و چکشی شدید.
دریل های گیربکسی ابزاری هستند که استادکاران حرفه ای و اهل فن از آن ها استفاده می نمایند. چه دریل گیربکسی مناسب کار شما باشد و چه دریل چکشی، همه دریل ها اساساً یک کار را انجام می دهند. مهم است که قبل از خرید به آنالیز انواع دریل، معینات دستگاه و قیمت هر مدل توجه کنید. سعی ما بر این است که شما بتوانید انواع دریل را بر اساس احتیاجهای کاربردی خود بخرید.
چقدر می پسندید؟
منبع: اتاق