جزئیات فراوری قرص تازه کرونا در ایران، سنتز پکسلووید به وسیله داروسازان

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران، قرص خوراکی پکسلووید (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا در روزهای اخیر در مجامع علمی جهان مطرح شده است. به گفته سازندگان این دارو، پکسلووید حدود 90 درصد در پیشگیری از موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید موثر است.

جزئیات فراوری قرص تازه کرونا در ایران، سنتز پکسلووید به وسیله داروسازان

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کرونا در تبادل نظر با خبرنگاران درباره جزئیات فراوری پکسلووید (Paxlovid) در ایران و نحوه ورود به فهرست دارویی کشور گفت: در حال حاضر چند شرکت دارویی داخلی ایرانی توانایی سنتز را دارند و سنتز مولکولی پکسلووید را انجام داده اند. بنابراین پکسلووید در ایران ساخته شده است.

وی اضافه نمود: نکته ای که وجود دارد این است که آیا ما از طرف سازمان غذا و دارو اجازه داریم که این دارو را وارد بازار کنیم. با توجه به مطالعاتی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و بعلاوه شواهد بالینی موجود در جهان درباره این دارو وجود دارد، کمیته علمی کرونا به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده است این دارو را به فهرست اقلام دارویی کشور اضافه نمایند.

جماعتی اعلام نمود: دلیل اضافه شدن پکسلووید به فهرست اقلام دارویی کشور تنها مصرف دارو در جامعه نیست بلکه حتی اگر بخواهیم در کشور کارآزمایی های بالینی بر اساس شرایط کشور خودمان طراحی کنیم احتیاج است که حتماً جزء فهرست دارویی کشور باشد که بتواند کد اخلاق بگیرد و مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی گفت: نکته مهم این است که ما بتوانیم این دارو را در کشور خودمان مورد کارآزمایی بالینی قرار دهیم.

موارد مصرف قرص خوراکی پکسلووید در بیماران مبتلا به کرونا

دبیر کمیته علمی کرونا با اشاره به موارد مصرف قرص خوراکی پکسلووید (Paxlovid) گفت: بیشتر مطالعاتی که بر روی بیمارانی که این دارو را استفاده نموده اند، نشان داده است این بیماران افراد غیر واکسینه و دارای بیماری زمینه ای بوده اند و در پنج روز اول بیماری آن را استفاده نموده اند. این افراد همگی دارای حداقل یک بیماری زمینه ای و یا اختلال سیستم ایمنی داشته اند و توصیه شده در پنج روز اول ابتلا این دارو را مصرف نمایند.

وی اضافه نمود: دلیل این توصیه هم پیشرفت بیماری کرونا در این دسته از افراد بوده است. برای این افراد ممکن است بیماری بین 80 تا 89 درصد منجر به بستری و مرگ گردد از همین رو توصیه شده است که این دارو برای این دسته از افراد در روزهای ابتدایی مصرف گردد.

جماعتی یادآور شد: داروی پکسلووید بیش از 80 درصد کارایی داشته است و با توجه به شرایط مالی، صرفه با دارویی است که کارایی بهتری داشته باشد.

وی گفت: اگر شرکت های دارویی داخلی بتوانند این دارو را فراوری نمایند ارزبری بسیار کمتری نسبت به واردات خواهد داشت و حتی ممکن است بتوان صادرات این دارو را هم انجام داد.

جماعتی درباره مولنوپیراویر دیگر داروی ضد کرونا که در جهان به آن پرداخته شده اعلام نمود: داروی مولنوپیراویر به دلیل عوارض و اثر موتاژنیسیتی و هم به دلیل کارایی پایینی که داشت از سوی شرکت سازنده و از سوی مجامع علمی مورد تایید قرار نگرفت. این دارو هم برای افراد واکسینه نشده و دارای بیماری زمینه ای به کار رفته بود اما کارایی دارو کمتر از 30 درصد بود.

تصمیم گیری درباره ورود داروی پکسلووید به فهرست دارویی ایران در هفته جاری

بعلاوه دکتر رضا مساعد عضو کمیته علمی کرونا در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره تایید و چگونگی فراوری داروی پکسلووید (Paxlovid) در ایران گفت: موضوع این دارو در حال حاضر در این مرحله است که کمیته علمی کرونا این دارو را پیشنهاد داده است و باید ببینیم که شورای تدوین فهرست دارویی ایران برای ورود این دارو به فهرست تصمیم می گیرد یا خیر.

وی افزود: در هفته جاری برای این موضوع تصمیم گرفته می گردد. ضمن اینکه برای دستیابی به این دارو هم فراوری نمایندگان دارویی داخل کشور توان فراوری دارند و هم واردنمایندگان دارویی امکان واردات آن را دارند.

مساعد اعلام نمود: در صورتی که فراورینمایندگان دارویی داخل کشور اجازه فراوری آن را پیدا نمایند قطعاً ارزبری این دارو هم منطقی می گردد. دلیل انتخاب این دارو نیز اثربخشی بالاتر آن نسبت به مولنوپیراویر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1815

به "جزئیات فراوری قرص تازه کرونا در ایران، سنتز پکسلووید به وسیله داروسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات فراوری قرص تازه کرونا در ایران، سنتز پکسلووید به وسیله داروسازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید