توضیحات فروتا درباره ادعای سایت های مخفی در ایران

به گزارش فروش برتر، ایرنا نوشت: مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی عصر دوشنبه در نشست خبری گفت آژانس همچنان به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) متعهد است.

توضیحات فروتا درباره ادعای سایت های مخفی در ایران

کرنل فروتا با اشاره به اعتبار و صندلی آژانس اضافه نمود که این نهاد بین المللی درباره تعهدات خود پیرامون برجام دقیق عمل می نماید.

وی گفت: آژانس همچنان خواهان همکاری با ایران است و درباره ادعای وجود سایت های مخفی در ایران به این نکته اشاره نمود که نمی توان با فرضیات درباره برنامه هسته ای ایران قضاوت کرد. فروتا گفت: اظهارنظر درباره وجود سایت های مخفی در ایران به معنای پذیرفتن فرضیات است، اما ما گفت وگوهایی را با مقامات ایران داشتیم و می خواهیم آن را ادامه دهیم.

سرپرست آژانس متذکر شد که نقش این سازمان قضاوت کردن نیست بلکه واقعیت ها را ارائه می نماید تا کارشناسان درباره آن اظهار نظر و قضاوت نمایند.

وی توضیح داد بحث کردن درباره ادعای سایت های مخفی فراتر از چارچوب مآغازیت قانونی آژانس است.

فروتا در سخنان خود کوشش کرد تا فضای همکاری آژانس و ایران را برخلاف فضا سازی های آمریکا عادی جلوه کند و گفت: همکاری های آژانس با ایران با سایر کشورها فرقی نمی نماید.

او بیان کرد، با این ارزیابی که آژانس در عملکرد خود کند (آهسته) و محتاط عمل نموده موافق نیست، بلکه به عکس دقیق و در چارچوب قانون عمل نموده است. سرپرست آژانس توضیح داد که این سازمان نمی تواند متفاوت با این رویه عمل کند و باید در چارچوب شورای حکام رفتار کند.

او درباره ملاقات با مقام های ایرانی هم اینطور پاسخ داد که گفت وگوهای جدی درباره همکاری های فی مابین داشته است.

وی توضیح داد رابطه آژانس و ایران به گونه ای است که درباره طیف گسترده ای از موضوعات بحث می گردد.

سرپرست اژانس در پاسخ به سوالی درباره کیفیت پایبندی ایران به برجام، خواهان پایبندی کامل تهران به این توافق شد. زمانی که از او سوال شد آیا همکاری های ایران تاکنون به موقع و مناسب نبوده، پاسخ داد: ما نیازمند همکاری کامل و به موقع ایران هستیم.

فروتا همینطور از گزارش دیروز آژانس درباره گام سوم ایران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام دفاع کرد و آن را کامل خواند.

در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در اجرای کامل تعهدات شان در برجام، رییس جمهوری کشورمان از کنار گذاشتن تمامی تعهدات ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای تحت برجام خبر داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر را آغاز نموده و به سوی فراوری اورانیوم غنی شده پیش می رود.

این بیانیه می افزاید: همه سانتریفیوژهای نصب شده آماده آزمایش با UF6 شده بود، اما هیچ یک در تاریخ های هفتم و هشتم سپتامبر / 16 و 17 شهریور ماه/ با UF6 آزمایش نشدند.

اشاره آژانس به اورانیوم هگزافلوراید است که ماده اولیه سانتریفیوژهاست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه خود با اشاره به راستی آزمایی هفتم سپتامبر / 16 شهریور/، تائید نموده است که سانتریفیوژهایی به توضیح ذیل یا نصب شده اند یا در حال نصب شدن هستند. بر اساس این بیانیه ستانتریفیوژهای یاد شده شامل 22 دستگاه سانتریفیوژ IR-4، یک دستگاه سانتریفیوژ IR-5، تعداد 30 دستگاه سانتریفیوژ IR-6 و سه دستگاه IR-6s هستند.

آژانس با اشاره به اینکه این سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز نصب شده است در بیانیه خود می افزاید: ایران در نامه ای مورخ هشتم سپتامبر به آژانس خبر داده است که مجددا لوله ها را در دو خط تحقیق و توسعه برای آبشار 164 دستگاه سانتریفیوژهای 164 IR-4 و آبشاری از سانتریفیوژهای 164 IR-2m نصب خواهد نمود.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین روز دوشنبه در همین باره گفت: ایران روز گذشته (17 شهریور) نیز به آژانس خبر داد که میله های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه را مجددا نصب خواهد نمود تا یک زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ آی آر چهار و یک زنجیره 164 تایی آی آر دو ام در خود جای دهد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات چهار اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری خاطرنشان کرد و از آغاز گازدهی به آی آر6 که براساس برجام، ایران می توانست تنها 11 سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: ایران گازدهی ماشین های آی آر6 را به صورت زنجیره 20 تایی از دیروز آغاز نموده است و زنجیره 30 تایی را در برنامه بعدی انجام می دهد.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با آنالیز آژانس بین المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

وی اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با بند 39 و ماشین های سانتریفوژ دانست و گفت: سانتریفوژها همان طور که تحقیق و توسعه پیدا می نمایند، به انباشت ذخایر ما یاری می نمایند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و فراوریات تحقیقاتی ما به ذخایر کشور اضافه نموده می گردد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 130

به "توضیحات فروتا درباره ادعای سایت های مخفی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات فروتا درباره ادعای سایت های مخفی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید