تشویق به افزایش ساعت بازدید از موزه ها در بحران کرونا؟

به گزارش فروش برتر، درحالی که وزارت بهداشت از مردم بابت تردد داخل شهر و یا سفر گلایه می کند، وزارت میراث فرهنگی بخشنامه افزایش ساعت کاری را به موزه ها داده و تاکید کرده که بخشنامه ستاد کرونا در اولویت است.

تشویق به افزایش ساعت بازدید از موزه ها در بحران کرونا؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، وزارت میراث فرهنگی در سایت خبری خود مدام از ممنوعیت سفر به استان های مختلف کشور، شهر های گردشگری و مناطق تاریخی خبر می دهد از آن طرف محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در بخشنامه ای که آن را به همه موزه های کشور ارسال کرده، دستور می دهد تا بنا به تشخیص مدیران کل میراث فرهنگی در استان ها در ایام نوروز 99 ساعت کاری موزه های کشور که اکنون تا ساعت 19 هست تا ساعت 20 افزایش یابد.

در این بخشنامه آمده: ساعت کار موزه ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا حداقل 20 اعلام می شود ولیکن افزایش ساعت کاری کاخ موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری را دارا هستند بر اساس صلاحدید مدیران کل محترم استان ها، مدیران محترم کاخ موزه های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.

این بخشنامه مانند هر سال به تمام موزه ها و اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها ارسال می شود، اما امسال اوضاع به گونه دیگری رقم خورده است و اگرچه همه ساله این وزارت خانه که قبلاً در قالب سازمان فعالیت می کرد، مردم را به سفر تشویق می کرد، اما امسال باید، هم راستا با وزارت بهداشت بوده و مردم را از سفر کردن منع می کرد. مدیران کل میراث فرهنگی در استان های کشور این اقدام را انجام داده و برخی از آن ها اعلام کرده اند که موزه ها در برخی شهر ها و یا در کل استان تعطیل است، اما وزارت میراث فرهنگی نه تنها چنین ابلاغیه ای به صورت رسمی نداده بلکه در قالب بخشنامه ای مردم را به حضور حداکثری در موزه ها نیز تشویق کرده است. آن گونه که در بخشنامه معاونت میراث فرهنگی درباره برگزاری جشن و مسابقه و… سخن به میان آمده است.

در چند سال پیش هم افزایش ساعت کاری موزه های کشور به گونه ای بود که در عید نوروز دو سال قبل ساعت موزه ها در نوروز تا 10 شب هم افزایش یافت، ولی آن موقع بحث شیوع ویروس کرونا در جریان جامعه نبود. حالا بی توجه به این هشدار ها و ویروس و بی توجه به پیامد های آن، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی نه تنها با تعطیلی موزه های کشور مخالفت کرده است بلکه معاون او بخشنامه ای را صادر کرده که بسیاری از موزه داران با آن مخالف هستند. البته در این بخشنامه مواردی هم ذکر شده که در آن به رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس پرداخته شده است. در بندی از این بخشنامه نیز آمده که بخشنامه ها، دستورالعمل ها و تصمیمات ستاد کرونا در اولویت قرار گیرد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی پیرو این بخشنامه همین بند را مورد توجه قرار داده و گفت: این دستورالعمل هر ساله اعلام می شد، ولی امسال آن را اصلاح کرده و اعلام کردیم که بخشنامه های ستاد کرونا در اولویت این بخشنامه واقع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در اعلامیه های ستاد کرونا گفته شده مردم تردد ضروری نداشته باشند، اما در این بخشنامه مردم به استفاده از فضای موزه ای تشویق شده اند گفت: این اختیار به موزه ها و اداره های کل میراث فرهنگی داده شده تا تصمیم بگیرند. اجبار نیست.

طالبیان درباره اینکه چرا موزه ها تا کنون تعطیل نشده اند پاسخ داد: باید ستاد و وزارت خانه این تصمیم را بگیرند و به ما اعلام کنند. ما پیشنهادات و گزارش های خودمان را به ستاد کرونا اعلام کرده و منتظر پاسخ هستیم.

او همچنین در پاسخ به اینکه ستاد کرونا اعلام نکرده موزه ها را تعطیل کنید، اما در عین حال نگفته که می توانید افزایش ساعت کاری هم داشته باشید چرا حداقل ساعت کاری موزه ها را با توجه به هشدار ها کمتر نکرده اید گفت: ما افزایش ساعت به موزه ها نداده ایم. گفته ایم که بخشنامه های ستاد کرونا در اولویت است و بنا به صلاحدید اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 644

به "تشویق به افزایش ساعت بازدید از موزه ها در بحران کرونا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشویق به افزایش ساعت بازدید از موزه ها در بحران کرونا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید