بچه ها هم افسرده می شوند؟

به گزارش فروش برتر، یک روانشناس تربیتی، با اشاره به اینکه اخیرا شاهد تغییر سبک زندگی بچه ها هستیم، گفت: گوشه گیری و فاصله دریافت از جمع، کم طاقتی، گریه های بیش از 3 الی 4 بار در روز همراه با انزوا و گوشه گیری، از نشانه های افسردگی در بچه ها است.

بچه ها هم افسرده می شوند؟

به گزارش، دکتر بهروز قلائی اظهار کرد: طبق آمار ثبت شده، 5 تا 7 درصد بچه ها زیر 12 سال، دچار افسردگی می شوند؛ البته این افسردگی در سه نوع خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می نماید.

وی سه عامل ژنتیک، محیط و امکانات در دسترس بچه ها را در بروز و شدت افسردگی بچه ها، دخیل دانست و اضافه نمود: خانواده به عنوان بخش مهمی از محیطی که کودک در آن سروکار دارد بسیار مهم و تاثیرگذار است، برای مثال اگر سبک تربیتی خانواده ها از نوع بی قیدی و بدون اصول باشد، معمولا کودک در چنین خانواده هایی دچار افسردگی می گردد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: علاوه بر خانواده، مدرسه یکی از محیط های مهم دیگری است که در شیوه رفتار و تربیت بچه ها نقش عمده ای دارد؛ متاسفانه امروزه در مدارس آنطور که باید به ورزش بچه ها که تاثیر به سزایی در پویایی کودک و جلوگیری از افسردگی آن ها دارد، توجه نمی گردد.

قلائی، سومین عامل تاثیر گذار در افسردگی و نوع رفتار بچه ها را، امکانات در دسترس آن ها اعلام کرد و ادامه داد: در کشور ما به ویژه استان قم، مکان هایی از جمله پارک های امن، شهربازی مختص سنین بچه ها، وسایل و امکانات تفریحی مناسب، کتابخانه مخصوص آن ها و... وجود ندارد که این امر در نوع رفتار بچه ها و بروز بیماری هایی همچون افسردگی نقش به سزایی دارد.

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: وسایل بازی که بچه ها در خانه با آن سرو کار دارند و به طور کلی نوع وسایل بازی آن ها با گذشته بسیار متفاوت شده است؛ تلفن های همراه، تبلت ها و بازی های خشن کامپیوتری، همگی از جمله اموری است که در بروز افسردگی، پرخاشگری، خشم و اضطراب آن ها موثر است، در حالی که بعضی از والدین از اینکه کودکشان با چنین وسایلی سرگرم است و بازی می نماید، به شدت شاد و راضی هستند که این یک اشتباه بزرگ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پیش از این، نسبت به تغییر سبک زندگی بزرگسالان نگران بودیم، اعلام کرد: چند سالی است که مسئله تغییر سبک زندگی بچه ها نیز از جمله اموری است که به طور ویژه باید به آن پرداخته گردد؛ به این معنا که امروزه، تغییر سبک زندگی بچه ها همچون تغییر ساعت خواب، تغییر نوع و غذا خوردن آن ها، مسائل و مسائلی همچون افسردگی، خشم و پرخاشگری را به دنبال خواهد داشت.

وی نزاع های و دعوا های خانوادگی را در بروز اختلالات روانی بچه ها موثر دانست و تاکید نمود: تحقیقات نشان داده است که بچه های که با یک والد خوب (پدریا مادر) زندگی می نمایند، نسبت به بچه های که از وجود هر دو والد در خانه، بهره مند هستند، اما مدام پدر و مادر آن ها درگیر نزاع و بحث هستند، آرامش بیشتری دارند؛ چراکه کودکی که پیوسته شاهد نزاع و فریاد های حاصل از دعوا های خانوادگی است، هیچ آرامشی را در خانه دریافت نمی نماید.

قلائی اظهار کرد: نداشتن همبازی و تک فرزندی نیز در بعضی موارد در بروز اختلالات روانی بچه ها تاثیرگذار است، به طوری که با وجود همبازی برای یک کودک و یا حتی نوجوان، آن فرد فرصت کمتری برای گرایش به ارتکاب خطا و یا انزوا پیدا می نماید؛ زمانی که یک کودک انرژی های خود را با بازی با هم سن و سال های خود تخلیه نموده و زمان او در طول روز پر گردد، فرصت کمتری برای انزوا و یا ارتکاب به خطا پیدا می نماید.

این روانشناس تربیتی در رابطه با شیوه های درمان افسردگی در بچه ها مطرح نمود: اگر شدت این بیماری خفیف باشد، معمولا با مشاوره، روان درمانی و رفتار درمانی شناختی و فکری و با مراجعه به روانشناس مربوطه، رفع می گردد، در بعضی موارد نیز تغییر سبک زندگی کودک همچون تنظیم ساعت خواب، تغذیه و نوع بازی او، این مشکل رفع می گردد؛ اما در صورتی که افسردگی کودک شدید باشد، احتیاج به درمان دارویی نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر نوع اختلال کودک را نباید افسردگی قلمداد کنیم، اضافه نمود: بیماری افسردگی در بچه ها شباهت زیادی به دیگر اختلالات روانی او دارد، بنابراین باید ابتدا نشانه های افسردگی را بشناسیم تا بتوانیم آن را در کودک تشخیص دهیم.

وی در رابطه با علائم افسردگی در بچه ها گفت: گوشه گیری و فاصله دریافت از جمع، بی حوصلگی، کم طاقتی و کم تحمل بودن، گریه های بیش از 3 الی 4 بار در روز همراه با انزوا و گوشه گیری، شرکت نکردن در جمع ها و میهمانی ها، فاصله دریافت از همبازی ها و خانواده، از جمله نشانه هایی است که اگر بیش از 2 هفته در یک کودک تداوم پیدا کند، می توان گفت که این کودک دچار افسردگی شده است.

قلائی در خاتمه با انتقاد از کمبود تجهیزات و محیط های امن بازی در استان قم، گفت: بچه ها از آنجا که قدرت دفاع و مطرح کردن مطالبات خود را ندارند، معمولا از لحاظ داشتن امکانات و بعضی تجهیزاتی که حق آنان است، محروم می شوند؛ دراین سال ها نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با مطرح کردن مطالبات خود توانسته اند آن را به گوش مسئولین برسانند، اما متاسفانه بچه ها چنین قدرتی را ندارند، به همین دلیل در بعضی شهر ها ازجمله قم، محیط هایی از جمله شهربازی های امن و مناسب بچه ها، کتاب سرا های مخصوص آن ها و... وجود ندارد.

منبع : ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 174

به "بچه ها هم افسرده می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها هم افسرده می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید