پروتئین اسرارآمیزی که می تواند عامل بروز پارکینسون باشد

به گزارش فروش برتر، پژوهشگران انگلیسی در آنالیز جدید خود، به آنالیز عملکرد پروتئینی پرداختند که می تواند در بروز پارکینسون نقش داشته باشد.

پروتئین اسرارآمیزی که می تواند عامل بروز پارکینسون باشد

به گزارش خبرنگاران از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، یک پژوهش جدید، شواهدی را در خصوص آنچه که پروتئین مهم موسوم به آلفا سینوکلئین (Alpha-synuclein) در نورون های مغز انجام می دهد، به نمایش می گذارد.

جولیانا فوسکو، پژوهشگر دانشگاه کمبریج و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: شاید این پژوهش بتواند اطلاعات بیشتری را در خصوص بیماری پارکینسون ارائه دهد. اگر بخواهیم پارکینسون را درمان کنیم، ابتدا باید به درک عملکرد آلفا سینوکلئین بپردازیم که در مغز همه افراد وجود دارد. پژوهش ما، یک گام مهم به سوی تحقق این هدف به شمار می رود.

بیماری پارکینسون، یک اختلال عصبی پیش رونده است که به ضعیف شدن یا مرگ سلول های عصبی مغز منجر می گردد. این بیماری، نشانه های گوناگونی از جمله لرزش به ویژه در دست ها و مشکل در راه رفتن و تعادل را به همراه دارد. پارکینسون هنگامی ایجاد می گردد که سلول های مغز، کار کردن را متوقف نمایند و نتوانند به فراوری دوپامین کافی بپردازند. دوپامین، یک پیغام رسان عصبی است که مانند یک پیغام رسان میان سلول ها عمل می نماید و حرکات بدن را تحت کنترل درمی آورد.

این بیماری اغلب، افراد بالای 60 سال را درگیر می نماید و طی چندین سال بدتر می گردد اما می تواند بر افراد جوان تر هم اثر بگذارد. پارکینسون هم بر مردان و هم بر زنان اثر می گذارد اما احتمال بروز آن در مردان بیشتر است.

هنوز دلیل ابتلا به پارکینسون معین نیست اما پژوهشگران باور دارند که دلیل بروز آن می تواند ترکیبی از سن، ژنتیک و عوامل محیطی باشد که به مرگ سلول های عصبی فراورینماینده دوپامین منجر می شوند.

فوسکو ادامه داد: یکی از سوالات مهم در پژوهش های مربوط به پارکینسون، این است که عملکرد آلفا سینوکلئین، پروتئینی که بر توانایی های حرکتی و شناختی اثر می گذارد، چیست. ما آلفا سینوکلئین را به خاطر ارتباط آسیب شناسانه آن شناسایی کردیم اما نمی دانستیم که در نورون چه کاری انجام می دهد. پژوهش های ما نشان می دهند که پروتئین آلفا سینوکلئین، مانند چسب به داخل غشای پلاسمای سلول های عصبی می چسبد.

پژوهشگران طی این آنالیز، از مدل های مصنوعی برای تقلید از غشای سلول های مغز استفاده کردند.

پروفسور آلفونسو د سیمون، پژوهشگر امپریال کالج لندن و از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که این پروتئین به شکل عادی عمل می نماید، نقش مهمی در مکانیسم هایی بر عهده دارد که نورون ها به واسطه آنها، به تبادل سیگنال ها در مغز می پردازند اما یک جنبه تاریک نیز همراه آن است زیرا هنگامی که عملکرد آن از بین می رود، نورون ها به یکدیگر می چسبند؛ بدین ترتیب گسترش می یابند و سلول های سالم مغز را از بین می برند.

در حال حاضر، داروها و درمان هایی برای بیماری پارکینسون و بیماران آن وجود دارد اما هیچ دارویی نمی تواند همه اثرات بیماری را معکوس کند. تغییر در سبک زندگی از جمله افزایش استراحت و ورزش نیز می توانند نشانه های بیماری را کاهش دهند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1254

به "پروتئین اسرارآمیزی که می تواند عامل بروز پارکینسون باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروتئین اسرارآمیزی که می تواند عامل بروز پارکینسون باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید