بهترین رویدادهای نجومی در سال 2018

به گزارش فروش برتر، آیا برای تماشا گرفتگی های شگفت انگیز، رویارویی با ستاره دنباله دار، در یک راستا قرار گرفتن سیاره ها و دیگر عجایب نجومی آماده هستید؟ وارد سال 2018 شده ایم، پس خوب است از بهترین و مهیج ترین رویداد های نجومی که در این سال اتفاق خواهد افتاد، باخبر باشید.

بهترین رویدادهای نجومی در سال 2018

سال پیش شاهد اتفاقات شگفت انگیزی در آسمان مانند ماه گرفتگی و دیده شدن ستاره دنباله دار با روشنایی عجیب و بالقوه ای بودیم. در حالی که تعداد پدیده های نجومی متحیر کننده در حال افول است، اما در سال 2018، از هشت حادثه نجومی زیبا بهره مند خواهیم شد.

31 ژانویه: ماه گرفتگی آبی

سال نو، دو نمایش نجومی زیبا و در دسترس را به ارمغان خواهد آورد: ماه گرفتگی کامل که اولین فرصت برای دیدن آن در 31 ژانویه به دست خواهد آمد، هنگامی که سیاهی سایه زمین به آرامی بر روی قرص روشن ماه حرکت نموده و بر آن غالب می گردد. در این پدیده، ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد.

زمانی به هیجان این حادثه اضافه خواهد شد که ماه کامل بزرگ تر از حد طبیعی خود ظاهر خواهد شد. علت آن هم این است که ماه نسبتا نزدیک تر به زمین است و بزرگ تر و روشن تر از حد میانه خود به نظر می رسد. از آنجایی که در 31 ژانویه ماه به صورت کامل است و این اتفاق دومین بار در این ماه است، به آن ماه کامل می گویند.

اندازه کلی یا پوشش کامل ماه، در ساعت 7:51 بعد از ظهر آغاز خواهد شد. این حادثه به طور کامل از غرب اقیانوس آرام، آلاسکا، غرب کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هاوائی، اندونزی، فیلیپین، چین و ژاپن قابل مشاهده است. کسانی که در شرق آمریکای شمالی به دیدنی آسمان نشسته اند، تنها شاهد گرفتگی جزئی خواهند بود، زیرا این حادثه در آنجا در نزدیکی طلوع خورشید آغاز خواهد شد.

7-8 مارس: رژه سیارات

کسانی که سحر خیز هستند، اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس، قادر به دیدنی صف بستن دیدنی سیارات در آسمان جنوب شرقی خواهند بود. سیاره های زیبای زحل، مریخ و مشتری در نزدیکی یکدیگر در آسمان رژه خواهند رفت. بعد از چند شب از آغاز این اتفاق در 7 مارس، برجستگی ماه به علت بیشتر دیده شدن دیگر سیارات کم می گردد. بعلاوه در 8 مارس، ماه، خود بین مریخ و مشتری قرار خواهد گرفت.

15 جولای: دیدار ماه و ونوس (زهره) در آسمان

در زمان غروب خورشید به وقت محلی، دیدنگران آسمان شاهد هلال نازک ماه در نواحی جنوب غربی آسمان با ونوس دیدار خواهد داشت. دیدن گران در آمریکای شمالی در برترین موقعیت برای دیدن دو دنیا در نزدیکی یکدیگر قرار خواهند داشت. این دو سیاره کمتر از حدود 1.6 درجه از هم فاصله خواهند داشت که به طور تقریبی برابر با سه مدار قمری است.

27 جولای: ماه گرفتگی کامل

دیدنگران آسمان در 27 جولای برای دومین بار در این سال، این شانس را خواهند داشت که شاهد تاریک شدن ماه باشند. این پدیده گرفتگی کامل ماه در آمریکای جنوبی، اروپا، استرالیا، آفریقا و آسیا قابل مشاهده خواهد بود. در این زمان، گرفتگی حدود نیم روز بعد از رسیدن ماه به دور ترین نقطه از زمین رخ خواهد داد و این ماه نسبت به سال 2017 کوچک تر خواهد بود. گرفتگی کامل ماه از ساعت 3:30 بعد از ظهر آغاز خواهد شد. در طول این رویداد، ماه سر تا سر قسمت تاریک سایه زمین، سفر خواهد نمود که این موضوع باعث گرفتگی عمیق تر ماه خواهد شد.

27 جولای: قرار گرفتن مریخ در برترین حالت

دقیقا در همان زمانی که زمانی که ماه گرفتگی کامل در حال رویت است، مریخ هم با قرار گرفتن در نزدیکی ماه، برترین حالت خود در اوج زیبایی و عظمت را به نمایش خواهد گذاشت. این سیاره قرمز در آسمان شب، در مقابله با خورشید می نشیند. در طول این رویداد، مریخ مانند ستاره ای نارنجی و فوق العاده روشن در آسمان جنوبی ظاهر خواهد شد.

مریخ مدار گرد کامل به دور خورشید ندارد، بنابراین این سیاره قرمز در طول زمان، به زمین نزدیک تر و دور تر می گردد. سال جاری مریخ در این رویداد در نزدیک ترین حالت به زمین قرار خواهد داشت در حالی که در 31 ژانویه، در 35.8 میلیون مایلی ما قرار گرفته است. این بدان معنا است که مریخ از سال 2003 بزرگ تر و درخشان تر به نظر خواهد رسید و تا سال 2035 دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

در حالیکه حالت کلی این سیاره دیدنیی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، مردم با استفاده از تلسکوپ، ویژگی های متنوع و استثنایی سطوح مریخ را خواهند دید.

11 آگوست: خورشید گرفتگی جزئی

طلوع خورشید در روز 11 آگوست، با گرفتگی جزئی همراه خواهد بود که دیدن گران از منطقه شمالی آمریکای شمالی و اروپا، بعلاوه در گرینلند، ایسلند و آسیا شاهد آن خواهند بود. اندازه مشاهده گرفتگی خورشید بستگی به موقعیت شما دارد. دیدنی ترین دیدگاه از روی زمین، در نقاط دور دست روسیه و بخش های وسیعی از شمال شرقی چین، مانند اطراف شهر هاربین، دقیقا جایی قابل مشاهده است که ماه تنها چند دقیقه قبل از غروب خورشید، 37 درصد از آن را پوشش می دهد.

12-13 آگوست: بارش شهاب سنگ

به عنوان یکی از شدید ترین بارش ها در طول سال، حداکثر 60 تیر شهاب در ساعت به چشم خواهد خورد. در این سال وعده داده شده است که عملکرد خوبی به نمایش گذاشته می گردد زیرا در اوج شب، آسمان کاملا تاریک با وجود هلالی نازک از ماه، شرایط عالی برای مشاهده به خصوص در نیم کره شمالی فراهم خواهد آمد.

12 دسامبر: رویارویی با ستاره های دنباله دار

اگر پیش بینی های اولیه درست باشد، مشاهده این ستاره های روشن با چشم غیرمسلح به راحتی امکان پذیر است. این درخشان ترین ستاره دنباله دار است که از نیم کره شمالی، بعد از بیشتر از پنج سال دیده می گردد. این ستاره یخی بی پروا، در نزدیک ترین حالت به خورشید، به دور آن دنباله ای را ترسیم خواهد نمود و بعلاوه در نزدیکی زمین هم قرار خواهد داشت. سپس نزدیک به 7.2 میلیون مایل از سیاره به سمت خارج از منظومه شمسی حرکت خواهد نمود.

منبع: کجارو / news.nationalgeographic.com
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1863

به "بهترین رویدادهای نجومی در سال 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین رویدادهای نجومی در سال 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید