90 درصد مغروقین خارج از محدوده استقرار ناجیان دچار حادثه می شوند

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون نجات غریق و غواصی، بیژن پیریایی سرپرست کمیته پیشگیری از غرق شدگی با اشاره به برخی آمار مستند در رابطه با مغروقین گفت: طبق آماری که بهار سال جاری مورد بررسی قرار گرفت حدود 90 درصد افرادی که غرق شده اند خارج از محدوده منجیان غریق، استخرها و طرح های سالم سازی سواحل جان خود را از دست می دهند. همچنین طبق آمار 4 ماهه ابتدایی سال گذشته حادثه غرق شدگی برای 36 درصد افراد در رودخانه ها رقم خورده نه دریا و استخرها.

90 درصد مغروقین خارج از محدوده استقرار ناجیان دچار حادثه می شوند

سرپرست کمیته پیشگیری از غرق شدگی با بیان اینکه به طور میانگین سالیانه حدود 1000 نفر در ایران غرق می شوند، گفت: بر اساس آمار فوق تنها حدود 100 نفر از مغروقین در محدوده استقرار ناجیان هستند و مابقی افراد خارج از این محدوده ها با مشکل روبرو شده و جان خود را از دست می دهند.

وی بر اساس این آمار اهمیت فعالیت کمیته پیشگیری از غرق شدگی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: پیشگیری از غرق شدگی یکی از مهمترین کمیسیون های فعال در فدراسیون جهانی نجات غریق است با این حال پیشینه فعالیت و برنامه های پیشگیری از غرق شدگی در ایران خیلی پررنگ نیست. این کمیته تیرماه امسال (دوره ریاست قبلی) با پیشنهاد و طراحی بنده تشکیل شد ولی عملاً با مدیریت جدید فدراسیون فعالیت هایش را به طور جدی آغاز کرد.

پیریایی از کارگروه های شورای راهبردی، آمار و انفورماتیک، استان ها، رسانه، تحقیق و توسعه و آموزش به عنوان 6 کارگروه زیر مجموعه کمیته پیشگیری از غرق شدگی یاد کرد و اینکه تشکیل کارگروه تحقیق و توسعه با حضور نیروهای متخصص، از اولین گام های برداشته شده در راستای آغاز به کار این کمیته است.

به گفته سرپرست کمیته پیشگیری از غرق شدگی، برنامه ریزی ها در این کمیته و فعالیت های مرتبط با آن باید از پایه انجام شود چراکه در فدراسیون نجات غریق و غواصی پیشینه ای برای پیشگیری از غرق شدگی نیست. به همین دلیل در آغاز کار، بهره گیری از تجربه کشورهای پیروز در این زمینه همچون آمریکا و استرالیا در دستور کار قرار گرفته است ضمن اینکه ترجمه منابع علمی و بومی سازی آنها همراه با محلی سازی دوره های این کشورها دنبال می شود.

پیریایی در این زمینه تاکید کرد: انجام این اقدامات با کمک اعضای کارگروه های تحقیق و توسعه و آموزش انجام می شود. همزمان رسیدگی به زیرساخت ها و در اختیار دریافت منابع آموزشی به روز و متناسب با نیازها هم باید موردتوجه قرار بگیرد. بعد از مهیا شدن این دو مهم می توانیم آموزش همگانی و فرهنگ سازی که دو اصل پیشگیری از غرق شدگی به حساب می آیند را اجرا کنیم.

وی شرح داد: در این زمینه نماینده نهادها و دستگاه های ذینفع و موثر در موضوع پیشگیری از غرق شدگی را به عنوان عضو فعال کنار خود خواهیم داشت و با حضور آنها کارگروه شورای راهبردی را تشکیل می دهیم. از میان نهادهایی که می توان در این زمینه با آنها تعامل داشت تا کنون مذاکرات ابتدایی با وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و وزارت نیرو اجرا شده و به مرحله تنظیم تفاهم نامه رسیده است.

پیریایی در مورد اینکه برای شناسایی نقاط پرخطر به منظور کاهش آمار مربوط به غرق شدن افراد خارج از محدوده استقرار ناجیان چه برنامه ای موردنظر است؟، گفت: گام اول در این زمینه انتصاب روسای کمیته های استانی توسط روسای هیات های استانی است. در ادامه با رایزنی هایی که در شورای راهبردی با ارگان های مربوط مانند اورژانس، پزشکی قانونی و وزارت کشور خواهیم داشت توسط کمیته های استانی این آمار و اطلاعات جمع آوری و برای پژوهش به کمیته تحقیق و توسعه ارسال خواهد شد. در کل اینکه در فدراسیون زیرساختی برای پیشگیری از غرق شدگی موجود نیست و به همین دلیل انجام این کارهای بنیادی کمی زمانبر است.

سرپرست کمیته پیشگیری از غرق شدگی همچنین تاکید کرد: مجموع فعالیت های کمیته پیشگیری از غرق شدگی برای کاهش آمار مغروقین است. از نظر عملیاتی امکان استقرار ناجی در تمام نقاط حادثه خیز وجود ندارد بنابراین تنها راه پیشگیری است و این از طریق فرهنگ سازی و آموزش همگانی امکان پذیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1287

به "90 درصد مغروقین خارج از محدوده استقرار ناجیان دچار حادثه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد مغروقین خارج از محدوده استقرار ناجیان دچار حادثه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید