چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟

به گزارش فروش برتر، کدام اختراع بر غرب بیشتر تاثیر گذاشته است؟ اسلحهٔ ششلول؟ لکوموتیو؟ کمند گاوچران ها؟

چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟

پاسخ: هیچ کدام. بلکه سیم خاردار چنین نقشی داشته است.

در اواسط قرن نوزدهم پیشتازان و مهاجران در جستجوی رؤیای آمریکای،٬ به سوی غرب شتافتند. آن ها که شیفته زمین های ارزان و حاصلخیر غرب شده بودند، مشکل مهمی داشتند:

چگونه از مزارع و محصولاتشان مرافبت نمایند، در حالی که دام ها آزادانه همه جا می چریدند و زمین ها را لگدکوب می کردند؟

چوب به اندازهٔ کافی برای ساختن حصار نبود. کشاورزان سعی کردند از سیم استفاده نمایند، اما حیوانات خرابشان می کرد و از رویشان می گذشتند.

مخترعان سعی کردند میخ های نوک تیزی به سیم ها بیفزایند، اما راه حلی که عملی و کارآمد باشد به ذهنشان نرسید.

در سال 1874 ٬ کشاورزی اهل دیکالب در ایالت ایلی نویز، به نام ژزف گلیدن Joseph Glidden با استفاده از آسیاب قهوه، تکه های کوتاه سیم را به خارهای نوک تیز تبدیل کرد. او آن ها را به دور سیمی صاف پیچاند و سپس سیم صاف را به دور سیم دیگری تاباند تا خارها ثابت بمانند.

گلیدن هنگامی که به یک نمایشگاه محلی رفته بود، نمونه ای از حصار سیمی را دید که با میخ هایی بیرون آمده، تخته ای را نگه دشته بود. و فکر اختراع سیم خاردار از این جا به ذهنش خطور کرد.

گاوها از این سیم متنفر بودند. سرخپوستان آن را طناب شیطان می نامیدند. در عرض بیست سال، سیم خاردار فضاهای باز و دشت های وسیع غرب را تبدیل به فضاهای محصور و بسته کرد.

به این ترتیب، روزهایی که گاوچران ها و دام هایشان به راحتی همه جا پرسه می زدند، به سرانجام رسید. از آن زمان تا کنون از این سیم ها در جبهه های جنگ و بازداشتگاه ها استفاده شده است.

دو مخترع دیگر٬ به نام های آیزک الوود Isaac ellwood و یاکوب هایش Jacob haish درخواست هایی برای ثبت اختراعی مشابه پر کردند، اما در چالش 20 سالهٔ جواز ثبت اختراع، گلیدن برنده شد. موفقیت او به این دلیل بود که راهی یافت تا خارها را به سیمی ببندد و همچنین دستگاهی ساخت تا این کار را انجام دهد.

امروزه برآورد می گردد که بیش از 2 هزار نوع سیم خاردار وجود داشته باشد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 870

به "چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید