چرا واکسیناسیون کرونا در بچه ها اهمیت دارد؟

به گزارش فروش برتر، یک متخصص اطفال درباره اهمیت واکسیناسیون کرونا در بچه ها توضیحاتی را ارائه کرد.

چرا واکسیناسیون کرونا در بچه ها اهمیت دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، فائزه بختیاری متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در بچه ها اظهار کرد: واکسیناسیون افراد کم سن و سال و بچه ها در پاندمی کرونا اهمیت زیادی دارد؛ چرا که آن ها دچار انواع عفونت ها، آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی ساده می شوند و بروز این علائم در بچه ها خفیف تر از علائمی است که در بزرگسالان دیده می گردد، حتی آن ها در برخی از مواقع بی علامت هستند.

او اضافه کرد: در بیماری کرونا ممکن است بچه ها با علائمی مانند: بی حالی و کاهش اشتها روبه رو شوند که در اینصورت آن ها ناقل ویروس کرونا هستند و می توانند بیماری را به پدر و مادرشان و همه افرادی که با آن ها در ارتباط هستند از جمله هم سن و سال های خودشان هم انتقال بدهند. ضمن این که بچه ها ما وارد جامعه می شوند و در مهد کودک ها حضور دارند؛ بنابراین این عفونت را به دیگران منتقل می نمایند و همین باعث می گردد خانواده هم در گیر شده و به افراد دیگر جامعه انتقال دهند به همین علت واکسیناسیون کرونا در افراد مختلف زیر 18 سال که به مدرسه می فرایند اهمیت دارد و بسیار می تواند در کنترل پایداری کرونا به ما یاری نمایند.

این متخصص اطفال ادامه داد: چیزی که در حال حاضر پذیرفته شده و در مقالات علمی جهان به آن اشاره شده و در کمیته علمی وزارت بهداشت هم آنالیز و به تصویب رسیده، این است که بچه ها و نوجوانان 12 تا 18 سال باید واکسن کرونا را دریافت نمایند و واکسن برای این سن برای بچه ها پذیرفته شده است.

او با اشاره به اینکه چه واکسنی برای بچه ها در نظر گرفته شده گفت: واکسنی که به وسیله وزارت بهداشت در نظر گرفته شده واکسن سینوفارم است که برای بچه ها 12 تا 18 سال پذیرفته شده و هم اکنون هم برای واکسیناسیون افراد بالای 12 سال صورت می گیرد برای نوجوانان 12 تا 18 سال در حال حاضر در آن تزریق است. البته واکسن پاستو کووک هم که فراوری مشترک ایران و کوبا است برای بچه ها زیر 12 سال پذیرفته شده چند ماه آینده یا چند هفته آینده واکسیناسیون آن ها هم شروع خواهد شد.

بختیاری بیان نمود: هر نوع واکسنی که به بچه ها تزریق گردد عوارضی به همراه دارد که معمولاً در واکسیناسیون کرونا علائم عمومی که دیده می گردد به صورت تب خفیف در درجه بین 38 الی 5/38، افزایش حرارت بدن آن ها و بی حالی، کاهش اشتها ممکن است اتفاق بیافتد که تبعات این علائم معمولا یک تا دو روز طول می کشد. چنانچه این علائم مثل تب بیشتر از 3 روز به طول انجامید حتما به خانواده ها توصیه می کنیم در به پزشک مراجعه نمایند و آنالیز آزمایشگاهی و آنالیز علائم بالینی در بچه ها انجام گردد.

او اضافه کرد: در موارد عوارض موضعی، عوارض محل تزریق واکسن وجود دارد که ممکن است با گرمی، تورم، احساس سنگینی در دست وجود داشته باشد که آن هم معمولاً به زودی رفع می گردد. توصیه می کنیم خانواده ها پس از تزریق واکسن فرزندشان از شربت استامینوفن استفاده نمایند یا در بچه ها بزرگتر که وزن بیشتری دارند از قرص استامینوفن استفاده نمایند در کل واکسیناسیون کرونا خیلی عوارض چشمیگیری ندارد که بخواهیم نگران باشیم، ولی اگه طول بکشد حتما احتیاج به مراجعه به پزشک دارد.

این متخصص اطفال در سرانجام توضیح داد: پدر مادر ها تا جایی که می توانند حتماً همکاری نمایند در واکسیناسیون بچه ها، زیرا خیلی تاثیر دارد و یاری می نماید برای کنترل پاندمی و مراجعات را به درمانگاه ها و بیمارستان ها کم می نماید و از همه مهم تر مرگ و میر را کاهش می دهد. برای حفظ سلامتی بچه هامان در درجه اول و بعد از آن بزرگسالان و سالمندان و گاهی اوقات که بچه ها برای نگهداری به سالمندان می سپاریم واکسیناسیون می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1593

به "چرا واکسیناسیون کرونا در بچه ها اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واکسیناسیون کرونا در بچه ها اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید