پرونده سازی برای سیب زمینی

به گزارش فروش برتر، سیب زمینی یکی از محصولات مهم غذایی است که در بسیاری از کشورها نقش اساسی در تامین انرژی مورد نیاز روزانه مردم به عهده دارد. مانند هر ماده غذایی دیگری بسته به روش استفاده از آن می توان آن را به دوستی برای سلامت تبدیل کرد و یا موجب شد که مصرف آن فقط به سلامت ما آسیب برساند. به هر صورت نقش سیب زمینی در الگوی تغذیه ای

پرونده سازی برای سیب زمینی

پرونده سازی برای سیب زمینی

چگونه یک ماده غذایی سالم خطرناک می شود؟

سیب زمینی یکی از محصولات مهم غذایی است که در بسکمک از کشورها نقش اساسی در تامین انرژی مورد احتیاج روزانه مردم به عهده دارد. مانند هر ماده غذایی دیگری بسته به روش استفاده از آن می توان آن را به دوستی برای سلامت تبدیل کرد و یا موجب شد که مصرف آن فقط به سلامت ما آسیب برساند. به هر صورت نقش سیب زمینی در الگوی تغذیه ای مردم بسیار مهم است و این اهمیت موجب می شود که برای حفظ فواید آن روش های استفاده درست آن را یاد بگیریم.

سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار به وسیله میرزا ملکُم خان به ایران آورده شده است. برای همین در ابتدا به آن آلو ملکُم می گفتند و اکنون هم در بعضی شهرهای ایران سیب زمینی را بنام آلو می شناسند.

سیب زمینی در تابلوی تغذیه

سیب زمینی در گروه سبزی های نشاسته ای جای می گیرد زیرا ماده مغذی اصلی آن، نشاسته است. با این حال باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کرد زیرا در هر 120 گرم از این ماده غذایی، 132 کالری انرژی وجود دارد و این موضوع خود نشان دهنده پرکالری بودن آن است.

به علاوه، سیب زمینی اندیس گلایسمی بالایی دارد یعنی بلافاصله پس از خوردن، قند خون را به شدت بالا برده و بدن را به ترشح انسولین تحریک می کند و با حضور این هورمون، قند اضافی به سلول ها وارد شده و در صورت احتیاج نداشتن سلول به قند، این ترکیب به چربی تبدیل و موجب افزایش حجم بافت های چربی و در نهایت اضافه وزن و چاقی می شود.. سیب زمینی غنی از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است که وقتی پخته می شود به آسانی جذب می شود.

سیب زمینی در بین سبزی ها حاوی ویتامین C بالایی است و هر 100 گرم سیب زمینی 20 تا 25 میلی گرم ویتامین C دارد و برای تامین ویتامین C مورد احتیاج برای جلوگیری از خون ریزی لثه مفید است ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب میزان زیادی از ویتامین C آن به هدر می رود. برای اینکه سیب زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد، سعی کنید آن را در میزانهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید. علاوه بر ویتامینC سیب زمینی حاوی مواد مفید دیگری مانند پتاسیم، فسفر، آهن و مهمیم است. سیب زمینی حاوی میزان زیادی ویتامین B6 است. یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد B6 مورد احتیاج روزانه شما را تامین می کند. می دانید که بسکمک از آنزیم های بدن به خصوص آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به B6 محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول های تازه احتیاج به B6 داریم. B6 برای ورزشکاران بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می کند. پس بهتر است حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. B6 در جلوگیری از سرطان هم مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته ای کنند. سیب زمینی پخته شده یا کباب شده با پوست، بیشترین میزان ویتامین ها را داراست.

وقتی سیب زمینی خطرناک می شود

آیا سیب زمینی با روش های پختی چون سرخ کردن به خصوص در رستوران ها باز هم همان غذای ارزشمند خواهد بود یا نه سوالی است که متخصصان سال هاست به آن پرداخته اند. سیب زمینی را می توان به روش های گوناگونی پخت. استفاده از روش آب پز یا بخار پز و حتی کبابی کردن روش های مناسبی است که می تواند ارزش تغذیه ای سیب زمینی را حفظ کند و در عین حال از به وجود آمدن مواد مضری مانند آکریلامید در آن جلوگیری کند. سرخ کردن سیب زمینی با افزودن روغن به این سبزی نشاسته ای میزان انرژی آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. به علاوه، اگر روغن مورد استفاده در سرخ کردن از انواع هیدروژنه(جامد) باشد و یا روغن های مایعی که در فرآیند تهیه آنها استانداردهای لازم رعایت نشده، ترکیب حاوی اسیدهای چربی به نام اسیدهای چرب ترانس خواهد بود که وجود آنها در بدن می تواند موجب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب شود و زمینه های حملات قلبی و سکته را در افراد افزایش دهد. به طور کلی دیده شده است افرادی که از روغن های با اسید چرب ترانس بالا استفاده می کنند بیشتر به التهابات عروقی و گرفتگی عروق مبتلا می شوند. متأسفانه در بسکمک از رستوران ها برای کاهش هزینه های تولید از روغن های نامرغوب استفاده می شود که بررسی ها نشان داده اند این روغن ها سرشار از اسیدهای چرب ترانس بوده و می توانند زیان بارتر باشند. به علاوه مدت زمان حرارت دیدن و یا دفعات استفاده از روغن برای سرخ کردن مواردی است که کنترل آنها به طور دایمی امکان ندارد. به این دلیل است که برای سرخ کردن های طولانی مدت توصیه می شود از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده شود حتی در رستوران هایی که غذاهای اصلی شان سرخ کرده هستند.

یکی دیگر از مسائل اساسی سیب زمینی های سرخ کرده که به نگرانی اصلی این دسته از غذاها هم معروفیت یافته اند، ترکیبی به نام آکریلامید است. این ترکیب در غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند، در طی سرخ کردن تولید می شود. به این ترتیب، سیب زمینی سرخ کرده هم از این موضوع مستثنا نیست. جالب است بدانید که آکریلامید به نام یک عامل بروز سرطان شناخته شده و توصیه می شود که مصرف مواد غذایی را که احتمال وجود این ترکیب در آنها بالاست به حداقل برسانید.

محتویات سیب زمینی برحسبدرصد

ماده مغذی میزان

درصد

آب

8/77

پروتئین

5%

چربی

1%

سلولز

5%

نشاسته و قند

5/18

خاکستر و مواد معدنی

1

ویتامینC

25 میلی گرم در 100گرم

منبع: http://www.salamat.comaeمنبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1572

به "پرونده سازی برای سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده سازی برای سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید