بازسازی آپارتمان: مستندنگاری و بازسازی درگاه سنگی شهر استخر فارس به خاتمه رسید

به گزارش فروش برتر، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، مستندنگاری و بازسازی درگاه سنگی شهر استخر فارس به سرانجام رسید.

بازسازی آپارتمان: مستندنگاری و بازسازی درگاه سنگی شهر استخر فارس به خاتمه رسید

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید در مطلب ارسالی از قول حمید فدایی اضافه کرد: از جمله آثار شاخص در شهر استخر ستون و درگاه بلند سنگی آن است که در مجاورت بقایای مسجد واقع شده است و اگرچه تک ستون سنگی در دهه های گذشته بازسازی شده است اما موضوع حفاظت از درگاه مذکور برای سالهای متمادی از جمله نیازهای اساسی بازسازی در این محوطه تاریخی بوده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته با ایجاد و تجهیز مرکزی دائمی در زمینه پژوهش و حفاظت از این محوطه ارزشمند تاریخی و سپس استقرار گروهی از کارشناسان حفاظت و بازسازی در محل، عملیات حفاظت از این درگاه سنگی شروع شد.

فدایی اضافه کرد: در نخستین اقدام قبل از بازسازی، گروه مستندنگار پایگاه عملیات فتوگرامتری وجوه مختلف این درگاه سنگی را انجام دادند و بنابراین تصاویر تخت تهیه شده بستری را برای آسیب نگاری اثر فراهم نمود.

فدایی گفت: آسیب نگاری های صورت گرفته حاکی از شدت آسیب های وارده به سنگ بود که پس از دسته بندی آسیب ها از نقطه نظر نوع، منشا و شدت آن، طرح نهایی حفاظت تهیه شد و در آن راهکارهای متناسب درمانی اندیشیده شد و نهایتا حفاظت و بازسازی اثر با پیروزت به انجام رسید.

مجید عابدی، کارشناس ارشد بازسازی و از مجریان این پروژه نیز ضمن پیروز خواندن مراحل اجرایی پروژه شرح داد: انجام مطالعات اثر و از جمله ردیابی شواهد تصویری این درگاه در اسناد تاریخی از جمله مطالعات مقدماتی صورت گرفته می باشد که با نتایج مثبتی همراه بوده است.

وی اضافه کرد: ایجاد و تجهیز کارگاه مسقف بر روی درگاه سنگی با هدف دسترسی به سطوح مختلف اثر و در ارتفاعات مختلف آن از دیگر مقدمات کار آسیب نگاری و بازسازی این درگاه سنگی بود که به انجام رسید.

عابدی فرسایش شدید درگاه سنگی را که با ترک های ریز و درشت زیادی همراه بود از مهمترین مسائل اثر ارزیابی نمود و در مورد عملیات بازسازیی گفت: در حفاظت از این اثر مهم تاریخی از انواع اقدامات: پاکسازی، تزریق مواد استحکام بخش به درون ساختار سنگ و ملات گذاری داخل ترک ها و سطوح کمبود، استفاده شد که نتیجه آن حفاظت حداکثری درگاه سنگی و یاری به پایداری بیشتر آن بود.

عابدی توضیح داد: به منظور حفاظت از این اثر سنگی و بعلاوه آثار سنگی مشابه همه جا از مواد و مصالح متناسب آهکی با بافت و رنگ متناسب با ساختار سنگ تاریخی استفاده شده است.

مریم فراست، باستان شناس و از دیگر اعضای گروه اجرایی مستقر در شهر استخر نیز در مورد این پروژه حفاظتی گفت در حین بازسازی این جرز سنگی به قطعات سنگ در کنار اثر نیز برخوردیم که امکان اتصال آنها به اثر مورد ارزیابی نهاده شد و بعضی از قطعات جانمایی و متصل شد.

فراست با اشاره به پاکسازی و خواناسازی محوطه پیرامون اثر به عنوان بخشی از اجرای این طرح عنوان داشت: پاکسازی عوامل گیاهی موجود در اطراف اثر به منظور کنترل فرسایش های بعدی و نیز ساماندهی قطعات سنگ موجود در پیرامون اثر و معین محدوده اثر از دیگر اقدامات مثبت مربوط به این پروژه است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1816

به "بازسازی آپارتمان: مستندنگاری و بازسازی درگاه سنگی شهر استخر فارس به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: مستندنگاری و بازسازی درگاه سنگی شهر استخر فارس به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید