محوطه کله کوب دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی تا دوره مفرغ است

به گزارش فروش برتر، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، محوطه کله کوب دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی تا دوره مفرغ است.

محوطه کله کوب دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی تا دوره مفرغ است

تقی عیدی از شروع چهارمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه کله کوب آیسک شهرستان سرایان اطلاع داد.

وی اضافه نمود: چهارمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه کله کوب آیسک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به سرپرستی محمدحسین عزیزی خرانقی عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی شروع شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: کاوش های این محوطه از سال 1397 شروع شد و نتایج باستان شناختی بسیار مهمی درخصوص توالی فرهنگهای پیش از تاریخ در شرق ایران به همراه داشته است.

وی بیان نمود: شاید مهمترین دستاورد این مطالعات، شناسایی مواد فرهنگی متعلق به دوره شروع شهرنشینی یا فرهنگ شروع ایلامی است.

عیدی اضافه نمود: شناسایی سفال های شاخص این دوره شامل سفال لبه واریخته، سینی بانشی، سفال های دسته دماغی و لوله اوروکی همگی شواهدی متقن از حضور فرهنگی است که تا قبل از آثار آن تا فلات مرکزی ایران و کرمان شناسایی شده بود.

وی گفت: شناسایی آثار این فرهنگ در شرق ایران نشان دهنده گستره بزرگ آن در فلات ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: علیرغم شناسایی مواد فرهنگی متنوع و متعدد از فرهنگ شروع ایلامی در کله کوب، هنوز لایه فرهنگی برجایی از این دوره شناسایی نشده است.

وی اضافه نمود: مواد فرهنگی مذکور در بافت ثانویه بدست آمده و نتایج تاریخ گذاری مطلق انجام شده از نمونه های ذغال با همکاری دانشگاه توکیو نیز تاریخ مطلقی از این دوره ارائه نکرده است.

عیدی گفت: هدف اصلی کاوش در فصل چهارم، کوشش برای شناسایی لایه های برجای شروع شهرنشینی در محوطه کله کوب است که با ایجاد گمانه هایی در بخشهای مختلف محوطه کوشش خواهد شد توالی دقیق تری از فرهنگ های پیش از تاریخ این محوطه ارائه گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 2064

به "محوطه کله کوب دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی تا دوره مفرغ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه کله کوب دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی تا دوره مفرغ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید