فهرست کامل مراکز خرید یزد، از بازارهای سنتی تا پاساژهای مدرن

به گزارش فروش برتر، بازار یزد و مراکز خرید این شهر از جاذبه های اصلی شهر یزد هستند و معمولا گردشگران بخشی از سفر خود را به بازارگردی و پاساژگردی و خرید سوغاتی در این شهر اختصاص می دهند. بازارهای سنتی و قدیمی علاوه بر این که محل مناسبی برای خرید هستند معماری بسیار مجذوب کننده و فوق العاده ای هم دارند. در این مقاله قصد داریم بازارهای سنتی و پاساژهای مدرن یزد را معرفی کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

فهرست کامل مراکز خرید یزد، از بازارهای سنتی تا پاساژهای مدرن

بازارهای سنتی شهر یزد

بازارهای سنتی یزد با معماری قدیمی و کهن خود گردشگران زیادی را جذب می نمایند. گردشگران می توانند انواع کالاها و سوغات شهر یزد را در مکان ها پیدا نمایند و بعلاوه از گشت وگذار و عکاسی در فضاهای قدیمی و دلنشین بازارها هم حسابی لذت ببرند.

  • بازار خان یزد

بازار خان یزد طولانی ترین و اصیل ترین بازار یزد محسوب می شود. این بازار در کنار میدان خان، حمام خان و مدرسه علمیه خان قرار گرفته است. همگی این آثار در دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه ساخته شده اند. البته بانی و موسس آن ها، یکی از حکام یزد به نام محمدتقی خان بافقی بوده که آثار ماندگار دیگری مانند بازار قیصریه، باغ دولت آباد و باغ گلشن هم از او به یادگار مانده است. بازار خان، قسمت های بزرگ و کوچک زیادی دارد، هر کدام از این قسمت ها مربوط به یک صنف خاص است و انواع کالاها و سوغاتی های یزد در آن ها به فروش می رسند. جالب است بدانید این بازار در زمان قاجار متعلق به طبقه اشراف بوده و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند.

آدرس بازار خان یزد: یزد، خیابان امام، خیابان قائم، بازار خان یزد

  • بازار حاجی قنبر

بازار حاجی قنبر یک بازار سنتی و قدیمی است که به وسیله نظام الدین خواجه قنبر جهانشاهی ساخته شده است و هدف از ساخت آن افزایش رونق مالی شهر یزد و فروش صنایع دستی این شهر بوده است. تزئینات فوق العاده و خاص این بازار یزد کاشی های معقلی هستند، این تزئینات بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. قدیمی ترین بخش این بازار هم، بازار امیر چخماق است که در قرن نهم هجری ساخته شده است. بعلاوه مسجدی مربوط به دوره تیموریان در این بازار وجود دارد.

آدرس بازارچه حاجی قنبر یزد: یزد، خیابان قیام

  • بازار قیصریه یزد

بدون شک یکی از زیباترین و تماشایی ترین بازارهای سنتی یزد، بازار قیصریه یزد است. سبک خاص معماری این بازار باعث شده در بین 5 بازار معروف ایران قرار بگیرد و حتی می توان آن را برترین بازار سنتی یزد دانست. بنای این بازار یزد در اواخر قرن دوازدهم هجری ساخته شده است. بعلاوه این بازار در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بازار قیصریه یزد: حد فاصل میدان و مدرسه خان یزد

  • بازار تبریزیان یزد

بازار تبریزیان یا بازار هفده شهریور در دوره قاجار ساخته شده است. این بازارچه در انتهای بازار مسگرهای یزد(بازار قدیمی پنجه علی) قرار گرفته است. مصالح استفاده شده در بازار تبریزیان یزد خشت و آجر است و طاق ها و قوس های آن پس از گذشت سال ها همچنان زیبایی خود را حفظ نموده اند.

آدرس بازار تبریزیان یزد: یزد، خیابان قیام

  • بازار پنجه علی یزد یا بازار مسگرها

بازار پنجه علی یزد یا بازار مسگرها یکی دیگر از بازارهای سنتی یزد است. قدمت این بازار به 600 سال پیش می رسد و امروزه در آن انواع و اقسام ظروف مسی و فلزی فروخته می شود. گردشگران هنگام حضور در این بازار یزد می توانند مسگرهای مشغول چکش کاری را در حجره هایشان حین کار تماشا نمایند. آن ها معمولا انواع ظروف آشپزخانه و صنایع دستی تزئینی فراوری می نمایند.

آدر بازار پنجه علی یزد یا بازار مسگرها: یزد، خیابان قیام

  • بازار زرگری یزد

قدمت بازار زرگری یزد به قرن های دوازده و سیزده هجری برمی شود. این بازار یزد، 53 حجره دارد و یکی از پربازدیدترین بازارهای شهر است. بازار زرگری یزد هم مانند دیگری بازارهای سنتی ایران از معماری خاصی برخوردار است و سقف طاق و تویزه با قوس های هلالی شکل آن برای بیشتر گردشگران مجذوب کنندهیت دارد.

  • بازار رنگرزی

بازار رنگرزی در بخشی از بازار قدیمی یزد قرار گرفته است. در این قسمت نخ هایی که به صورت طبیعی رنگ شده اند برای فروش موجود هستند و فراورینمایندگان با همان روش های قدیمی رنگرزی نخ ها را انجام می دهند. قطعا بازدید از کارگاه های رنگرزی در این بازار برای گردشگران بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

مراکز خرید مدرن شهر یزد

به جز بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرن شهر یزد هم محل خوبی برای خرید و گشت وگذار هستند. اگر علاقه مند به پاساژگردی و خرید هستید پیشنهاد می کنیم در زمان سفر به یزد سری هم به این مراکز بزنید. در این قسمت چند مورد از برترین مراکز خرید مدرن شهر یزد را معرفی می کنیم.

  • پاساژ ستاره

پاساژ ستاره یزد یکی از مدرن ترین پاساژهای این شهر محسوب می شود. این مرکز خرید دارای رستوران، کافی شاپ، سالن بدنسازی، شهر بازی و سالن بیلیارد است و در صورتی که با فرزندتان به یزد سفر نموده باشید قطعا بازدید از این مرکز خرید برای او بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

آدرس مرکز خرید ستاره یزد: یزد، میدان آزادی

  • مجتمع تجاری آریا

مجتمع تجاری آریا انواع و اقسام کالاهای مورد احتیاج مشتریان شامل پوشاک، لوازم آشپزخانه، صنایع چرمی و اسباب بازی را عرضه می نماید. این مرکز خرید در 5 طبقه ساخته شده است، 4 طبقه آن مرکز خرید و رستوران و یک طبقه هم پارکنیگ است. به طور کلی اگر در پی خرید اسباب بازی، وسایل آشپزخانه، لباس و عطر باشید مرکز خرید آریا برایتان ایده آل است.

آدرس مجتمع تجاری آریا در یزد: یزد، بلوار شهید قندی

  • پاساژ کویتی های یزد

پاساژ کویتی های یزد یکی از قدیمی ترین و مشهوترین مراکز خرید این شهر است. مغازه های این مرکز خرید اقلامی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، طلا و جواهر و بسیاری دیگر از کالاها را عرضه می نمایند. یکی از نقاط مثبت این پاساژ پایین بودن قیمت اجناس آن نسبت به دیگر مراکز خرید و بازار یزد است. همین امر سبب شده اقشار مختلف شهر یزد بیشتر از پاساژ کویتی ها خرید نمایند.

آدرس پاساژ کویتی ها در یزد: میدان شهید بهشتی، نزدیک خیابان شهید فتوحی

  • مرکز خرید شقایق یزد

مرکز خرید شقایق یزد یک پاساژ تجاری اداری است که در بافت تازه شهر واقع شده است. در این مرکز مشتریان می توانند کالاهایی مانند پوشاک، کفش و کیف، لوازم آرایشی و بهداشتی و بسیاری دیگر از اقلام مورد احتیاج خود را خریداری نمایند.

آدرس مرکز خرید شقایق یزد: خیابان فرخی، روبروی دادگستری

  • مجتمع تجاری صدف

مجتمع تجاری صدف یکی از لوکس ترین مراکز خرید یزد است که در سال 1392 فعالیت خود را شروع نموده است. مساحت این مرکز خرید 5 هزار مترمربع بوده و مجتمع دارای 5 طبقه است. مغازه های شیک و مدرن این مرکز خرید کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهر، لواز آرایشی و بهداشتی و صنایع دستی را برای مشتریان خود عرضه می نمایند. اجناس ارائه شده در این مرکز کیفیت بالایی دارند و مشتریان می توانند با خیالی آسوده از مجتمع تجاری صدف خرید نمایند.

جمع بندی درباره مراکز خرید یزد

در این مقاله بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن شهر یزد را معرفی کردیم. معمولا بازارهای سنتی هر شهر یکی از مقاصد گردشگران برای خرید و بازدید است. بازارهای قدیمی شهر یزد هم با معماری بی نظیر و مجذوب کننده خود گردشگران زیادی را جذب می نماید و حتی اگر آن ها قصد خرید هم نداشته باشند برای تماشا طاق ها، قوس ها، درب های چوبی و بافت قدیمی این بازارها و عکاسی حتما سری به این مکان ها می زنند. بازارهای سنتی محل مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی شهر یزد هستند. بعلاوه در صورتی که گردشگردان قصد خرید کالاهای لوکس را داشته باشند می توانند سری به مراکز خرید مدرن یزد بزنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1967

به "فهرست کامل مراکز خرید یزد، از بازارهای سنتی تا پاساژهای مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست کامل مراکز خرید یزد، از بازارهای سنتی تا پاساژهای مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید