لزوم حرکت به سمت پژوهش های متناسب با احتیاج دستگاه ها

به گزارش فروش برتر، سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان ضمن تاکید بر لزوم حرکت به سمت تحقیقات متناسب با احتیاج دستگاه های اجرایی، توجه به توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان را یک ضرورت و الزام برشمرد.

لزوم حرکت به سمت پژوهش های متناسب با احتیاج دستگاه ها

رضا نیک بخش در دهمین هم اندیشی و دانش افزایی دبیران شورای پژوهش ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور که به میزبانی شیراز برگزار گردید، یکی از اهداف این نشت را هم اندیشی برای ترسیم نقشه راه در حوزه ورزش وجوانان دانست و در عین حال تاکید نمود که شمای کلی و مسیر حرکت در بیانیه گام دوم برای ترسیم نقشه راه تعیین شده است.

او با بیان اینکه حرکت به سمت تحقیقات کاربردی و ترجمه زبان علم به عمل، از وظایف همه پژوهشگران است، گفت: در انجام اقدامات پژوهشی شناخت احتیاج دستگاه ها اولویت اول محسوب می گردد؛ نباید تنها به سمت تحقیقات بنیادی تمایل داشت بلکه باید تحقیق و پژوهش ها متناسب با احتیاج هر دستگاه انجام گردد.

نیک بخش دومین اولویت را حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان ظرفیتی بزرگ در کشور ذکر کرد و گفت: امروز شرکت های دانش بنیان در عرصه های مختلف به دستاورد ها و فراوریات خوبی رسیده اند، هرچند امکان دارد بعضی از موارد متناسب با استاندارد های جهانی نباشد، اما می توان از آن ها در برطرف احتیاج های محلی و ملی استفاده کرد. به عنوان مثال شاید توپ استاندارد مد نظر فیفا را فراوری ننمایند، اما محصول فراوری شده، قابلیت برطرف احتیاج داخلی را دارد.

او با اشاره به اینکه امروز بسیاری از استان ها دارای پارک های علم و فناوری قوی است و فراوریات خوبی را شاهد هستیم، گفت: همه استان ها باید شرکت های توانمند در زمینه فراوریات با کاربرد ورزشی را شناسایی و به وزارت ورزش و جوانان معرفی نمایند.

نیک بخش بعلاوه، وجود مراکر توسعه و نوآوری (منش) را متذکر شد و با بیان اینکه بعضی استان ها هنوز این مراکز را ایجاد و راه اندازی ننموده اند، گفت: آئین نامه لازم برای ایجاد مراکز رشد تنظیم شده است.

او با بیان اینکه باید به سمت استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها حرکتی جدی داشت، گفت: امروز در کشور شمار شرکت های فراوری نماینده نرم افزار زیاد است، اما شرکت هایی که در زمینه فراوری تجهیزات ورزشی فعال باشند، باید شناسایی شوند، اگرچه گاهی ما آگاهی کافی از وجود این شرکت ها و فراوریات ان ها نداریم، بنابراین ضروریست که فراوریات این واحد ها را شناسایی نموده و از طرفی احتیاج های خود را به شرکت های دانش بنیان عرضه کنیم.

نیک بخش، تمرکز زدایی را از سیاست های مد نظر خود در زمینه مطالعات و پژوهش های راهبردی دانست و با بیان اینکه هر استان باید براساس شناخت و احتیاجسنجی و توان خود حرکت انجام دهد، گفت: امروز در وزارت ورزش یک پایگاه اطلاعات ازدواج و طلاق ایجاد و همه اطلاعات در خصوص این 2 شاخص برای همه گروه های سنی، در آن درج شده است.

او دسترسی به این بانک را در اختیار مدیران کل ورزش و جوانان استان ها دانست و گفت: در این بانک، اطلاعات آماری خوبی در زمینه سن، جنس و جغرافیای ازدواج و طلاق وجود دارد و امکان مقایسه هم فراهم شده است.

نیکبخش، با اشاره به ایجاد سامانه اطلاعات پژوهشی در وزارت ورزش و جوانان، گفت: این سامانه در برگیرنده همه اطلاعات مربوط به مطالعات و پژوهش های اجرا شده طی سال های 1394 تا 1400 بوده و هدف از آن جلوگیری از اقدامات تکراری و شفاف سازی و ... است.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان لزوم توجه به انجام اقدامات مطالعاتی و مقایسه را یادآور شد و گفت: ارتقاء کیفی مجله علمی پژوهشی وزارت و گرفتن مجوز الکترونیکی شدن آن به همراه کوشش برای دریافت مجوز کتاب الکترونیکی نیز از دیگر اقدامات اجرا شده بوده است.

حیدر صفرپور، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز در این نشست گفت: هر زمانی که مبنای اقدامات اجرایی مستندات و اطلاعات علمی و پژوهشی بوده، با افزایش بهره وری روبرو بوده ایم.

صفرپور با اشاره به اینکه هر روز بیش از پیش احتیاج به پژوهش و مطالعات علمی احساس می گردد، گفت: در شرایطی که کمبود منابع مالی وجود دارد، انجام اقداماتی که مبتنی بر پژوهش هدفگذاری شده باشد، منجر به اثرگذاری بیشتر خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس لزوم ارتباط نزدیکتر بین دانشگاه و مراکز اجرایی را منجر به پژوهشی و علمی شدن اقدامات اجرایی و اثرگذارتر و ماندگارتر شدن این اقدامات دانست.

دهمین هم اندیشی و دانش افزایی دبیران شورای پژوهش ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور صبح امروز در شیراز شروع به کار نموده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1952

به "لزوم حرکت به سمت پژوهش های متناسب با احتیاج دستگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم حرکت به سمت پژوهش های متناسب با احتیاج دستگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید