تور فرانسه: قلعه چنانسی فرانسه (Chenonceau)، قلعه زنان قدرتمند

به گزارش فروش برتر، قلعه چنانسی فرانسه (Château de Chenonceau) یکی از جاذبه های کمتر شناخته فرانسه است که در مرکز این کشور و 200 کیلومتری جنوب غربی فرانسه قرار گرفته است. این قلعه یکی زیباترین جاهای دیدنی فرانسه است و پس از کاخ ورسای، دومین قلعه و کاخ پربازدید در سرتاسر فرانسه است.

تور فرانسه: قلعه چنانسی فرانسه (Chenonceau)، قلعه زنان قدرتمند

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

اگرچه معمولا قلعه چنانسی در برنامه تور فرانسه جای ندارد، اما با اینحال پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با این بنای زیبا و چشم نواز بیشتر آشنا شوید.

موقعیت قلعه چنانسی فرانسه

قلعه چنانسی فرانسه در حاشیه رود شِر (River Cher) و در نزدیکی شهر کوچک چنانسی (Chenonceaux) واقع شده است. شهر چنانسی در منطقه اندر-ا-لوآر (Indre-et-Loire) و استان سانتر-وال-دلوآر (Centre-Val de Loire) واقع شده است.

همانطور که گفتیم، قلعه چنانسی فرانسه در حدود 200 کیلومتر با پاریس فاصله دارد و شما ظرف مدت 2 ساعت و نیم، می توانید خود را از پاریس به این شهر برسانید.

درباره قلعه چنانسی فرانسه

پیش از اینکه درباره قلعه چنانسی فرانسه صحبت کنیم، باید کمی به مفهوم کلمه Château در فرانسه بپردازیم. در فرانسه به عمارت های اربابی و اعیانی و حتی کاخ های سلطنتی، شاتو یا Château گفته می شود. بعضی از این عمارت ها استحکامات دفاعی و برج و بارو و خندق دارند و بعضی نیز دارای این امکانات نیستند. به عنوان مثال در زبان فرانسوی به کاخ ورسای نیز Château de Versailles گفته می شود.

قلعه چنانسی فرانسه نیز ترکیبی استثنایی و زیبا از سبک های معماری گوتیک (Gothic) و رنسانس (Renaissance) است که با داشتن باغ ها بزرگ، زیبا و فرحبخش، از جمله مهمترین و تماشای ترین قلعه ها در سرتاسر فرانسه است و از سال 1840 میلادی به وسیله وزارت فرهنگ فرانسه، در لیست میراث تاریخی و فرهنگی این کشور ثبت شده است.

اولین اشاره ها به محدوده ای که امروزه قلعه چنانسی فرانسه در آن نهاده شده است، به قرن یازدهم میلادی بازمی شود و به دلیل وجود رودخانه شر در حاشیه این منطقه، یک آسیاب آبی در این نقطه قرار داشته است.

در قرن سیزدهم میلادی، این آسیاب و زمین های اطراف آن به خانواده مارکوئز (Marques) که از اربابان و فئودال های فرانسه بوده اند تعلق داشته است. این خانواده یک قلعه در این منطقه احداث کردند که در نتیجه مخالفت با پادشاه فرانسه و به عنوان مجازات، به آتش کشیده شد. خاندان مارکوئز این قلعه را در دهه 1430 میلادی بازسازی کردند، اما جانشینان آنها در قرن شانزدهم تصمیم به فروش این ملک اربابی گرفتند.

توماس بوهیر (Thomas Bohier) که در آن موقع از رجال معتبر و پرنفوذ دربار هنری هشتم فرانسه (Charles VIII of France) به شمار می رفت، این قلعه را در سال 1513 میلادی خرید و بخش زیادی از آن را تخریب کرد تا عمارت تازهی برای خود بنا کند.

عملیات ساخت این بنای تازه در سال 1515 میلادی شروع و در سال 1521 به خاتمه رسید. عملیات ساخت این بنا زیر نظر همسر بوهیر، کاترین بریسونه (Katherine Briçonnet) انجام گرفت و کاترین چنان بنای زیبایی ساخت که دوبار میزبان پادشاه فرانسه فرانسیس اول (Francis I) شد.

اما در سال 1535 میلادی، فرانسیس اول بخاطر بدهی بوهیر، قلعه چنانسی فرانسه را مصادره کرد. پس از مرگ فرانسیس، پسرش هنری دوم (Henry II) به سلطنت رسید و این قلعه را به معشوقه خود، دیان د پویتیه (Diane de Poitiers) بخشید. دیان شیفته این قلعه شده بود و در سال 1555 دستور داد تا پلی بر روی رودخانه بسازند تا قلعه به زمین های جنوبی نیز متصل شود. بعلاوه بخش مهمی از باغ های اطراف قلعه چنانسی فرانسه نیز به دستور دیان انجام شد و امروزه باغ شرقی این قلعه به نام دیان شناخته می شود.

اما پس از درگذشت هنری دوم در سال 1559میلادی، همسر قدرتمندش کاترین مدیچی (Catherine de Medici) که نایب السلطنه فرانسه شده بود، قلعه چنانسی را از دیان پس گرفت و آن را به عنوان اقامتگاه مورد علاقه خود برگزید. کاترین هزینه زیادی در بازسازی و تزئین این قلعه به خرج داد و به دستور وی، یک تالار بزرگ بر روی پل جنوبی قلعه ساخته شد. بعلاوه در سال 1560، اولین آتش بازی تاریخ فرانسه در همین قلعه چنانسی و به دستور کاترین مدیچی برگزار گردید.

پس از مرگ کاترین، قلعه چنانسی فرانسه به عروسش لوییز لورین (Louise of Lorraine) رسید. لوییز در این عمارت سکونت داشت که خبر ترور همسرش پادشاه هنری سوم (Henry III) را شنید و گفته می شود از آن تاریخ به مدت یازده سال تا زمان مرگش، به افسردگی شدید مبتلا شد و با لباس سیاه در این قلعه تردد می کرد. پس از این دوران، از محبوبیت قلعه چنانسی فرانسه کاسته شد و تنها به عنوان محلی برای شکار به وسیله خانواده سلطنتی فرانسه استفاده می شد و لوئی چهاردهم (Louis XIV) آخرین پادشاهی بود که به قلعه چنانسی فرانسه سفر کرد.

در سال 1733 قلعه چنانسی فرانسه به وسیله کلاود دوپین (Claude Dupin) خریداری شد و از آنجاییکه همسرش لوییز دوپین (Louise Dupin) زنی هنرمند و ادب دوست بود، یک کتابخانه و سالن اجتماعات بزرگ در این قلعه احداث کرد و قلعه چنانسی فرانسه به محلی برای گردهمایی چهره های برجسته تاریخ هنر و ادبیات فرانسه چون ولتر (Voltaire) و مونتسکیو (Montesquieu) بد شد. بعلاوه ژان ژاک روسو (Jean-Jacques Rousseau) معلم خصوصی پسر خانواده دوپین بوده و تعدادی از آثار خود را در قلعه چنانسی فرانسه نوشته است. علاوه بر این، لوییز دوپین نیز پس از مرگ، در زمین های جنوبی قلعه چنانسی به خاک سپرده شد و می توانید از مقبره او تماشا کنید.

بعلاوه ژان ژاک روسو (Jean-Jacques Rousseau) معلم خصوصی پسر خانواده دوپین بوده و تعدادی از آثار خود را در قلعه چنانسی فرانسه نوشته است

در سال 1913 میلادی، هنری منیه (Henri Menier) این عمارت را خریداری کرد و هنوز نیز همین خاندان، مالک قلعه چنانسی فرانسه به شمار می فرایند. در جریان جنگ جهانی اول، عمارت ساخته شده بر روی پل به عنوان یک بیمارستان برای مداوای مجروحان جنگی استفاده می شد و در جنگ جهانی دوم نیز به یکی از استحکامات نظامی نیروهای آلمانی اشغالگر فرانسه بدل شد. متاسفانه در طول جنگ جهانی دوم، قلعه چنانسی فرانسه چندین مرتبه هدف بمباران نیروهای متحدین و متفقین نهاده شد و آسیب دید. البته پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و در سال 1951، این قلعه و باغ های اطراف آن به خوبی بازسازی و بازسازی شد تا همچنان شکوه و زیبایی قدیمی خود را به رخ بازدیدکنندگان بکشد.

قلعه چنانسی یکی از جاذبه های زیبا و کمتر شناخته شده فرانسه است و پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید برای بار دوم به فرانسه سفر کنید، از جاذبه های خاص تری چون این قلعه، تماشاخانه نیم، مونت سن میشل و یا منطقه ساحلی فرنچ ریویرا تماشا کنید.

منبع: ققنوس
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1690

به "تور فرانسه: قلعه چنانسی فرانسه (Chenonceau)، قلعه زنان قدرتمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: قلعه چنانسی فرانسه (Chenonceau)، قلعه زنان قدرتمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید