فرودگاه بجنورد درگیر لغو پرواز داخلی با وعده سفر های خارجی ، جیب خالی، پُز عالی!

به گزارش فروش برتر، مسئولان خراسان شمالی در حالی وعده پرواز های خارجی از فرودگاه بجنورد را می دهند که این فرودگاه با لغو پرواز های داخلی به دلیل زیرساخت های نامناسب روبرو است.

فرودگاه بجنورد درگیر لغو پرواز داخلی با وعده سفر های خارجی ، جیب خالی، پُز عالی!

از سفر با تورهای پاتایا زمستان 1400 لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ راه های ارتباطی همیشه به عنوان یکی از شریان های حیاتی برای توسعه یک منطقه در نظر گرفته می گردد تا حدی که عده ای، توسعه بدون زیر ساخت های جاده ای را ممکن نمی دانند.

در این بین برای استان های دور دست از مرکز کشور، به دلیل فاصله زیاد، راه های هوایی از اهمیت بالاتری برخوردار است به حدی که حضور سرمایه گذاران، مسئولان کشوری و لشکری و بسیاری از نخبگان در آن استان معطوف به این دست از راه هاست.

خراسان شمالی یکی از این استان ها محسوب می گردد. استانی در شمال شرق کشور که با فاصله ای قریب به هزار کیلومتر تا تهران و 400 کیلومتری تا مشهد، از جمله استان های احتیاجمند به توسعه راه های هوایی است.

مسئولان خراسان شمالی نیز به این موضوع اذعان دارند، به حدی که در بسیاری از انتخابات ها، فرودگاه بجنورد به عاملی برای وعده دهی و اخذ رای از مردم تبدیل شده است.

توسعه پرواز های بجنورد به تهران و حتی سایر نقاط کشور، بار ها و بار ها از سوی مسئولان مختلف وعده داده شده، اما همچنان شرایط فرودگاه بجنورد نامساعد است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد 4200 در 45 متر، اپرون به ابعاد 245 در 118 متر، تاکسی وی عمود به ابعاد 23 در 120 متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700 متر مربع و ترمینال جدید به مساحت 4600 مترمربع است.

پرواز های به مقصد بجنورد معمولا لغو می شوند

طبق برنامه ریزی های اجرا شده، بجنورد باید به صورت هفتگی میزبان 10 پرواز باشد؛ اما با قاطعیت می توان گفت که این اتفاق هیچ گاه رقم نمی خورد و هفته ای نیست که بجنورد با لغو پرواز روبرو نباشد. شرایط ویژه آب و هوایی و مکان یابی نامناسب فرودگاه، کمبود هواپیما و اکنون نیز کرونا عوامل اصلی لغو پرواز های بجنورد- تهران محسوب می شوند.

محمد ابراهیم قدمگاهی، مدیر فرودگاه شهدای بجنورد در این خصوص می گوید: معمولا پرواز شرکت های هواپیمایی به مقصد بجنورد به علت کمبود ناوگان و احتیاج آن به آنالیز فنی دوره ای هواپیما، شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر لغو می گردد.

قدمگاهی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش پرواز های خطوط هوایی به مقصد خراسان شمالی و افت 23 درصدی جا به جایی مسافر این فرودگاه در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال شد.

سال گذشته 242 پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی بین تهران و بجنورد انجام شد که این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن 120 درصد افزایش داشت، اما از اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، سفر با ناوگان هوایی در خراسان شمالی کاهش چشمگیری یافت.

28 هزار و 162 مسافر، سال گذشته به وسیله پرواز های فرودگاه بجنورد جابه جا شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 98.5 درصد افزایش نشان می دهد.

استمرار پروازهای بجنورد به مردم استان بستگی دارد

تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در این باره اظهار کرد: با شروع و گسترش ویروس کرونا در جهان و به طبع آن در کشور و کاهش شدید مسافر، تعداد پرواز های داخلی در ماه های اخیر به شدت کاهش یافت، اما پس از اعمال مقررات و پروتکل های بهداشتی و نظارت سختگیرانه سازمان هواپیمایی کشوری در راستای رعایت پروتکل ها، با فرایند رو به رشد در پرواز های داخلی روبرو هستیم.

وی اضافه نمود: در مورد پرواز های بجنورد نیز شرایط به همین شکل بوده است.

دهقانی زنگنه همچنین درباره پرواز های خارجی فرودگاه بجنورد اینگونه شرح داد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام پرواز های بین المللی منطقه ای را در دستور کار قرار داده و پس از آنالیز های بازرگانی و فنی، پرواز بجنورد به عشق اباد توسط این شرکت برقرار خواهد شد.

وی تاکید نمود: به غیر از عوامل ذکر شده ضروری است به این موضوع اشاره کنیم که برقراری و استمرار پرواز ها به استقبال مردم از آن ها بستگی دارد.

اما این وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز کارساز نبود و بجنورد همچنان با لغو پرشمار پرواز ها روبرو است.

وعده های بیشمار مسئولان برای پروازهای خارجی بجنورد!

در حالی که فرودگاه بجنورد برای پرواز های داخلی با مشکل شدید روبرو است، بعضی از مسئولان از پرواز های خارجی نیز وعده می دهند. به عنوان نمونه استاندار خراسان شمالی در اسفند ماه سال گذشته به برقراری پرواز های حج عمره و عتبات عالیات در استان اشاره داشت و گفت: با پیگیری های اجرا شده از سوی استان سازمان حج و زیارت کشور پذیرفته است این پرواز ها از فرودگاه بجنورد برقرار گردد.

البته ورای این وعده، در مهرماه سال 98 ماجرا فراتر از این نیز رفت؛ تا حدی که معاون سیاسی وقت استانداری خراسان شمالی در جمع خبرنگاران از پرواز قطعی بجنورد به نجف اطلاع داد و حتی قیمت بلیط آن را نیز تعیین کرد.

ولی الله حیاتی در این خصوص گفته بود: این نخستین بار است که پرواز بین المللی از فرودگاه بجنورد انجام می گردد و از این طریق، زائران حسینی (ع) به نجف اشرف منتقل می شوند. ظرفیت این پرواز، 150 نفر است. هزینه بلیت رفت و بازگشت این پرواز 35 میلیون ریال است.

اما این وعده نیز محقق نشد. با این حال مسئولان استانداری باری دیگر وعده پرواز خارجی از بجنورد دادند؛ این بار به مقصد ترکمنستان. محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی ابتدای تیرماه امسال گفت: پرواز های هفتگی بجنورد به مقصد پایتخت کشور ترکمنستان به زودی شروع می گردد.

وی اضافه نمود: برقراری پرواز های مستقیم از بجنورد به عشق آباد می تواند ضمن آسان سازی آمد و شد به کشور ترکمنستان و دیگر کشور های آسیای مرکزی، فصل جدیدی در برنامه های توسعه استان و کشور ایجاد کند.

ادامه داد: پس از سفر سال گذشته به ترکمنستان و امضای تفاهم نامه های مختلف، اجرایی شدن آن ها در دستور کار جدی استان نهاده شد که روز گذشته در نشست با رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برقراری این پرواز های هفتگی جهت بجنورد-عشق آباد و بالعکس قطعی شد.

استاندار خراسان شمالی اواسط تیرماه نیز بر این موضوع تاکید دوباره داشت و برقراری سفر هوایی به ترکمنستان در مردادماه را قطعی دانست.

اما به یکباره اما و اگر هایی به میان آمد. این بار مقصر دولت ترکمنستان شناخته شد و عدم برقراری پرواز ها منوط به نظر این دولت اعلام گشت. حال این سئوال مطرح می گردد که اگر دولت مقابل مجوزی برای این پرواز صادر نکرده بود، مسئولان استان چطور وعده قطعی در این زمینه می دادند؟

کشمکش بر سر فرودگاه دوم خراسان شمالی

مسائل زیرساختی و مکانی فرودگاه بجنورد باعث شده طی سالیان گذشته شهرستان های اطراف به دنبال ایجاد فرودگاه رزرو در خراسان شمالی باشند. این موضوع بار ها توسط نمایندگان مجلس شهرستان ها مطرح شده و گاهی نیز به درگیری لفظی انجامیده است. به عنوان نمونه عبدالرضا عزیزی، نماینده سابق مردم شیروان گفت: عصاره 5 شهرستان استان نمی فهمد که ساخت فرودگاه بجنورد خیانت به مردم بود. حتی اگر یک بزغاله فرودگاه مرکز استان را ببیند می فهمد که ساخت این فرودگاه خیانت بوده است.

با تغییر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شیروان برای ساخت فرودگاه تعیین شد . این سخنان نماینده سابق بیشتر یک اقدام تبلیغاتی بوده و کار کارشناسی برای فرودگاه شیروان انجام نشده است لذا این موضوع نیز از دستور کار خارج شد و استاندار خراسان شمالی در ملاقات اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه جاجرم به عنوان باند پروازی رزرو استان رونمایی کرد!

قرعه فرودگاه رزرو به نام جاجرم افتاد

شجاعی در این ملاقات گفت: به دنبال تقویت بیشتر و حمایت قاطع وزارت راه و شهرسازی برای برقراری پرواز بجنورد به عشق آباد هستیم.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه با شروع فصل سرما و مه گرفتگی و نبود دید برای فرود هواپیما، پرواز های استان تعطیل می گردد، اضافه نمود: خواهان نظر کارشناسی نهایی وزارت راه وشهرسازی برای شرایط فرودگاه بجنورد از نظر امکانات و تجهیزات هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از دو دهه ای فرودگاه بجنورد، بیان نمود: اگر این فرودگاه مشکل کارشناسی ندارد، باید تجهیزات مانده اش در گمرک، آزادسازی گردد ؛ در غیر این صورت، تجهیزات فنی مورد احتیاج تامین گردد.

شجاعی با اشاره به پای کار آمدن مردم برای توسعه فرودگاهی استان در سال های گذشته، بیان نمود: سیستم فرودگاهی کشور با همکاری سازمان ملی مسکن، برای توسعه فرودگاه های کشور 11 هکتار زمین را برای فرودگاه های کشور در نظر گرفت، اما سیستم فرودگاهی وزارت راه وشهرسازی این موضوع را در استان لغو کرد که خواهان تخصیص این زمین ها هستیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین خواهان معرفی فرودگاه جاجرم به عنوان فرودگاه دوم و پشتیبان استان با توجه به وجود باند فرودگاه در این شهرستان شد.

نبود ریل، پرواز های مستمر در فرودگاه بجنورد و آزاد راه از کمبود های حوزه راه و شهرسازی در استان است و تبعات تردد سالانه 20 میلیون مسافر از محور های مواصلاتی استان، با شرایط تصادفات در این جاده ها و نگاهی به بیمارستان های خراسان شمالی تعیین است. با این شرایط وزارت راه وشهرسازی به مردم خراسان شمالی بدهکار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1014

به "فرودگاه بجنورد درگیر لغو پرواز داخلی با وعده سفر های خارجی ، جیب خالی، پُز عالی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بجنورد درگیر لغو پرواز داخلی با وعده سفر های خارجی ، جیب خالی، پُز عالی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید