معنویت حرم امام رضا(ع) در هیچ کجای جهان قابل تجربه نیست، بازتاب شگفت انگیز نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی

به گزارش فروش برتر، خبرنگار بین المللی کرواسی گفت: شاید ده ها بار نامه امام خامنه ای در رسا نه های مختلف اروپا منتشر شد و بازتاب خیلی مثبتی داشت و سبب شد مردم اروپا ذهنیت شان در خصوص ایرانی ها تغییر کند.

معنویت حرم امام رضا(ع) در هیچ کجای جهان قابل تجربه نیست، بازتاب شگفت انگیز نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی

با ما سفر کنید و با تور جمهوری چک از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای پراگ را ببینید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، حسن حیدر دیاب خبرنگار بین المللی، دبیر سرویس خاورمیانه روزنامه وسرنیلی در کشور کرواسی است. وی از سال 2011 برای پوشش خبری اخبار مختلف به ایران سفر می نماید و در روزهای اخیر به دعوت اداره اخبار و رسانه آستان قدس رضوی به مشهد مقدس سفر نموده تا برنامه های دهه کرامت را پوشش دهد.

به همین دلیل به بهانه حضور وی در مشهد گفت وگویی اختصاصی با وی در دفتر خبرنگاران خراسان رضوی داشتیم که مشروح آن به توضیح زیر است:

خبرنگاران: نخستین سفرتان به ایران چطور بود و چه نظری در خصوص مردم ایران پیدا کردید؟

حیدر دیاب: من روزنامه نگار بین المللی هستم و به کشورهای مختلفی سفر کردم، برای نخستین بار در سال 2011 برای کنفرانس انتفاضه به تهران آمدم. زمانی که به کشورم برگشتم یک مقاله از حضورم در بین مردم ایران نوشتم، مردم کشورم وقتی مقاله ام را خواندند، باور نمی کردند که ایران چنین کشوری باشد.

مردم ایران، آدم های بسیار صمیمی و دوست داشتنی هستند، من تا به امروز مقاله های مختلفی در خصوص ایران نوشتم، ایران دارای فرهنگ غنی 2500 ساله است. البته آن چیزی که قبل از نخستین سفرم به ایران خوانده بودم، کاملاً از آن چه خودم در ایران مشاهده کردم متفاوت بود.

خبرنگاران: شنیده ایم که بارها مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را در ایران پوشش داده اید. این مراسم را به عنوان یک خبرنگار چگونه دیدید؟

حیدر دیاب: من چندین بار برای پوشش خبری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به ایران آمدم. این مراسم بی نظیر است، جمعیت انبوهی از مردم را که حدود سه میلیون نفر هستند را در این مراسم دیدم و بسیار برای من جالب بود، همینطور سخنرانی که امام خامنه ای در این مراسم می کردند برای من بسیار تاثیرگذار بود.همچنین نامه ای که امام خامنه ای به جوانان اروپا نوشتند هم برای من خیلی جالب بود و اینکه بازتاب بسیار خوبی بین مردم اروپا داشت.

خبرنگاران: فضای ایران چقدر با فضایی که رسانه های غربی از آن به تصویر می کشند متفاوت است؟

حیدر دیاب:من بعد از انقلاب ایران، با توجه به تبلیغات منفی که ایران می شد، می ترسیدم که به ایران بیایم ولی بعداً متوجه شدم که فضای ایران آن چیزی نیست که رسانه ها به ما نشان می دهند و فهمیدم که مردم ایران خیلی علاقه مند هستند به امام خامنه ای و هر زمان که ایشان سخنرانی دارند، به خیابان ها می آیند.

خبرنگاران: در این مدت که برای پوشش برنامه های سالگرد ارتحال امام به ایران سفر می کردید چه شناختی از امام خمینی (ره) پیدا کردید؟

حیدر دیاب: امام خمینی (ره) شخصیت بسیار بزرگی دارند و به نظر من ایشان کار بزرگی کردند. قبل از انقلاب ایران جهان به دو قطب آمریکا و شوروی تقسیم شده بود که امام خمینی (ره) این شرایط رادیکالی را تغییر دادند و نقشه جهان را عوض کردند.

زمانی که جریان انقلاب ایران به دنیا آمد جهان را تحت تاثیر قرار داد و تمام این ها بخاطر ایدئولوژی بود که امام خمینی (ره) داشتند. قبل از انقلاب ایران، انقلاب های دیگری هم رخ داده بود ولی هیچکدام به اندازه انقلاب ایران تاثیرگذار نبودند. مهم تر از همه اینکه این شرایط در حال حاضر هم وجود دارد و ایدئولوژی امام خمینی (ره) همچنان هم بین مردم ایران باقی است و اثرگذاری خود را چه در ایران و جهان دارد.

خبرنگاران: در بخشی از صحبت های خود به نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی اشاره کردید، بازتاب نامه امام خامنه ای به جوانان اروپا چگونه بود؟

حیدر دیاب: شاید ده ها بار این نامه در رسا نه های مختلف اروپا منتشر شد و بازتاب خیلی مثبتی بین مردم اروپا داشت و سبب این شد که مردم اروپا ذهنیت شان در خصوص ایرانی ها تغییر بکند، اروپایی ها مردم ایران را خیلی بافرهنگی می دانند و خیلی هم علاقه مند هستند به فرهنگ ایرانی. همچنین که ایران بسیار کشور زیبایی در چشم مردم اروپاست. مردم اروپا بین مردم ایران و کشورهای عربی تفاوت می گذارند.

من خودم به شخصه بارها مقاله های متفاوتی راجع به فرهنگ ایران و اقتصاد ایران در روزنامه نوشتم و همواره بازتاب خیلی خوبی در خصوصشان داشتم. در صورتی که وقتی در خصوص عربستان یا ترکیه می نویسم این بازتاب مثبت را نمی بینم.

خبرنگاران: شنیده ام سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران داشته اید. شهرهای ایران را چگونه دیدید؟

حیدر دیاب: من در سفرهایی که به ایران و شهرهای مختلف داشتم، همواره احساس خوبی داشتم. سفرم به اصفهان واقعاً بی نظیر بود، این شهر تاریخ بسیار خوبی دارد و شما احساس شگفت انگیزی در این شهر تاریخی می کنید و زمانی که به کشورم بازگشتم مقاله سه صفحه ای کاملی برای این شهر در روزنامه ای که در کروواسی کار می کنم؛ نوشتم و بازتاب خیلی خوبی هم به همراه داشت.

همه شهرهای ایران پر از داستان های گوناگون و رمز آلود است و این برای من که یک خبرنگار هستم و آزاد هستم که هرچه می خواهم بنویسم بسیار جالب است. من همواره مقاله های خوبی برای ایران می نویسم چرا که خودم همواره احساس خوبی از حضور در ایران داشتم. ایران واقعا کشور جالبی است، شما در ایران در تاکسی هم داستان های جالبی می شنوید. اینجا هر روز اتفاقات شگفت انگیزی می افتد.

خبرنگاران: از حضورتان در مشهد و مشرف شدن به حرم امام رضا (ع) برای ما بگویید.

حیدر دیاب: وقتی مهیا شدم که به مشهد سفر کنم، خیلی خرسند شدم. زیرا که اینجا شهر خیلی خوب و معروفی است. دلیل اصلی هم وجود حرم امام رضا (ع) است. من به دعوت اداره اخبار و رسانه آستان قدس رضوی برای پوشش خبری دهه کرامت به مشهد آمدم و تا به امروز از مکان های مختلف بازدید داشتم و همچنین با زوار غیر ایرانی ملاقات داشتم.

من فکر می کنم این شهر ویژگی های خیلی خاصی دارد؛ زیرا که وجود بارگاه امام رضا (ع) یک احساس خوبی را در این شهر به وجود آورده و آن انرژی و امواج مثبتی که در محل بارگاه امام رضا (ع) تابانده می گردد یک حس خوب را در تمام شهر بوجود آورده است. آن چیزی که بعد از حرم امام رضا (ع) در این شهر حائز اهمیت است وجود زوار غیرایرانی است.

من زمانی که در صفحه اینترنت نوشتم که قصد که سفر به مشهد را دارم، بازتاب خیلی مثبتی از دوستان غیر مسلمانم داشتم که برخی از آنها حتی به مشهد سفر نموده بودند و به من می گفتند که ما هم به مشهد سفر کردیم و جای بسیار خوبی است. من از این اتفاق خیلی خرسند شدم، چرا که خودم شیعه هستم و همواره دوست داشتم حرم امام رضا (ع) را از نزدیک ببینیم.

همین الان هم مشغول نوشتن مقاله ای در خصوص مشهد و حرم امام رضا (ع) هستم و آغاز مقاله ام با حرم امام رضا (ع) است. زمانی که از نزدیک به حرم امام رضا (ع) مشرف شدم، فضایی معنوی که در حرم وجود دارد بسیار شگفت زده ام کرد و این نه تنها در خود بارگاه امام رضا (ع) بلکه در تمام شهر وجود دارد، فضای معنوی حرم امام رضا(ع) را در هیچ کجای دیگر تجربه ننموده ام.

نیمه شب مردم زیادی را می بینم که در حرم حضور دارند و دعا می نمایند و این برای من بسیار حیرت انگیز بود. از همه جالب تر برای من حضور انبوهی از زوار خارجی است که شاید ده ها هزار نفر هر ساله به این شهر می آیند تا به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند. من اسلام واقعی را در حرم امام رضا (ع) احساس کردم.

خبرنگاران: در سال های اخیر کروات های زیادی در فوتبال ایران حاضر شده اند. شما خودتان هم فوتبالی هستید؟

حیدر دیاب: بله به شدت هوادار تیم فوتبال بارسلونا هستم. یادم می آید همواره وقتی میروسلاو بلاژویچ که مربی تیم ملی کشور ایران بود که از دوستان قدیمی من هم هست، از ایران بازمی گشت می گفت مردم ایران قلب بسیار بزرگی دارند و بسیار صمیمی هستند. ولی تنها ایرادی که دارد شلوغی تهران است.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 546

به "معنویت حرم امام رضا(ع) در هیچ کجای جهان قابل تجربه نیست، بازتاب شگفت انگیز نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنویت حرم امام رضا(ع) در هیچ کجای جهان قابل تجربه نیست، بازتاب شگفت انگیز نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید