غذاهای خطرناک و مرگ آور گوشه کنارِ جهان

به گزارش فروش برتر، بیشتر آدما دوست دارن غذاهای مختلف رو از سراسر جهان امتحان کنن و مزه های تازهی رو تست کنن، اما خب این امتحان کردن همواره بی خطر و خوشمزه نیست. برخی از این امتحان های تازه غذاهای خطرناک و مرگ آور هستن که خوردن برخی هاشون شجاعت زیادی میخواد، البته برای خوردن این خوراکی های کشنده فقط لازم نیست شجاع باشید چون خوردن برخی هاشون از نظر من چندش آور به حساب میاد، اما خب چه میشه کرد با انسان که هر روز در پی نوعی تنوع توی زندگی میکرده و دست به هرکاری میزنه حتی خوردن غذاهای خطرناک و مرگ آور و در برخی موارد هم چندش آور. این خوراکی های بومی در سراسر جهان البته علاقه مندان زیادی هم داره. برای شناخت این غذاهای خطرناک و مرگ آور گوشه کنار جهان همراه ما باشین.

غذاهای خطرناک و مرگ آور گوشه کنارِ جهان

قورباغه بزرگ آفریقایی (bullfrog) | نامیبیا در آفریقا

آفریقایی ها تمام اعضای بدن این قورباغه بسیار بزرگ رو میخورن و فقط به خوردن پاهاش که رایج تره اکتفا نمیکنن. اما این رو باید بدونین که این قورباغه که به عنوان غذا خورده میشه حاوی نوعی ماده سمیِ که معمولا در نوع جوان و نابالغ اون بیشتر یافت می شه و مصرفش مسائل جدی کلیوی رو به وجود میاره و واقعا باید جزو خوراکی های کشنده قرار بگیره.

فوگو (fugu) | ژاپن

فوگو نام نوعی ماهی بادکنکیه که در ژاپن محبوبیت زیادی داره. خوردن این ماهی به صورت سرخ شده، آبپز و حتی خام که به نام ساشمی (sashimi) شناخته میشه مسئله ای به وجود نمیاره، اما به هیچ عنوان نباید کبد و اعضای داخلی بدن ماهی رو به عنوان غذا بخورین چون حاوی نوعی سم کشنده به نام تترودوتوکسین هستش. گزارشی که از آمار مسموم شدگان با این ماهی وجود داره، نشون داده که بین سال های 1996 تا 2006 ، 44 نفر به خاطر خوردن سم موجود در این ماهی مردن و بعلاوه در سال 2015 نیز 5 مرد بلافاصله پس از مصرف کبد ماهی کشته شدن، فوگو یکی مهم ترین غذاهای خطرناک و مرگ آور دنیاس.

گیاه آکی (ackee) | جامائیکا

از غذاهای خطرناک و مرگ آور دنیا باید از گیاهی به نام آکی نام ببریم که در غرب آفریقا یافت میشه و اتفاقا خیلی هم محبوبه. باید توجه داشته باشین که میوه اون رو باید حتما باید وقتی کاملا رسیده اس میل کنین چون در غیر این صورت به استفراغ جامایکایی مبتلا میشین و دچار تشنج مرگبار میشین. ضمناً باید از خوردن دانه های سیاه رنگ اون که حاوی نوعی سم به نام هیپوگلیسین هستش، واقعا دوری کرد چون میتونه باعث برهم زدن عملکرد آنزیم های حیاتی بدن بشه. طبق گزارشات در خصوصتلفات ناشی از مصرف این میوه، سالانه حدود 1000 نفر در جامائیکا به خاطر خوردن این میوه جون خودشون رو از دست میدن.

هاکارل (hákarl) | گرینلند

گوشت کوسه یا هاکارل (hákarl) که در زبان قبائل مائوری زلاند نو به معنای جشنِ در واقع نام نوعی غذاس که از گوشت فاسد کوسه تهیه میشه. نکته قابل توجه در خصوص این گوشت اینِ که چنان بوی بدی میده که مردم بومی ایسلند که در نزدیکی گرینلند هستن، میگنه که بوی این گوشت فاسد همواره از گرینلند به مشام میرسه و بسیار منزجرکننده اس. روش تهیهاین خوراکی کشنده به این شکل هست که گوشت رو برای مدت 6 ماه در مکانی دفن میکنن و روی اون رو با شن و ماسه میپوشونن و سنگ بزرگی رو هم برای خارج شدن مایعات بدن کوسه رو اونمیزارن و بعد این گوشت فاسد رو به قطعات کوچک تقسیم میکنن و اجازه میدن تا خشک بشه و اون رو همراه با نان گندم سیاه میخورن.

ساناکجی (sannakji) | کره

ساناکجی نوعی غذا اس که از قطعات اختاپوسی که تازه کشته شده تشکیل میشه و به همراه کنجد و روغن کنجد خورده میشه. این غذا رو به صورت کاملا خام مصرف می کنن اما باید به دفعات فراوان این خوراکی کشنده رو بجوید چونخطر بسته شدن راه های تنفسی از طریق حفره های مکنده و زنده روی بازوهای اختاپوس وجود داره. سالانه حدود 6 نفر به علت خفگی ناشی از بلعیدن ساناکجی جونشون رو از دست میدن.

عروس دریایی نومورا یا echizen kurage | ژاپن

عروس دریایی نومورا که نوعی عروس دریایی بسیار بزرگِ در میان ژاپنی ها به نام echizen kurage شناخته میشه و یک غذا بسیار محبوب در ژاپن به حساب میاد. اما برای مصرفش باید حتما قسمت های سمی اون رو جدا کرد و بعد پخت تا ریسک خوردن این موجود دریایی از بین بره و تبدیل به یک خوراک لذیذ برای طرفدارانش بشه.

مغز میمون | آسیا

مغز میمون یک غذای بسیار محبوب در بسیاری از کشورهای آسیایی هستش و به صورت خام و پخته شده خورده میشه. مصرف این غذا باعث میشه انسان به بیماری به نام کروتسفلد ژاکوب مبتلا شه که نوعی بیماری عصبی و کشنده اس. به این شیوه ها طبیعت انتقامش رو از انسان هایی که احترامی برای باقی موجودات قایل نیستن میگیرن.

صدف قرمز (blood clams) | چین

علت این نام گذاری به خاطر وجود رگه های خونیه که دراون وجود داره؛ برای همین به صدف خونی یا قرمز مشهوره. در شانگهای چین قبل از سرو این این غذا، اون رو به اندازه خیلی کم می جوشونن اما بازهم خوردن این صدف دل نترس میخواد، چون این غذا حاوی انواع ویروس ها و باکتری هاس که منجر به بیماری های متعددی از جمله هپاتیت A,E ، تب تیفویید و اسهال خونی می شه. در سال 1998 در شانگهای حدود 300,000 نفر در نتیجه خوردن این خوراکی کشنده به ویروس ها و باکتری هایی آلوده شدن که منجر به مرگ 31 نفر از اون ها شد. در کل حدود 15% از افرادی که این صدف رو یمخورن مسموم میشن.

کاسو مارزو (casu marzu) | ایتالیا

کاسو مارزو نام نوعی پنیره که در زبان ایتالیایی به معنای پنیر فاسده و به عنوان خطرناک ترین پنیر دنیا و جزوی از خوراکی های کشنده شناخته میشه. این پنیر که در روستای ساردینا در ایتالیا تهیه میشه در محیطی غیر بهداشتی بدون هیچ پوششی بر روی اون درست میشه و حتی پرندگان در نزدیکی محل تهیه اون تخمگذاری میکنن. طی فرایند تخمیر این پنیر فاسد کرم هایی در اون رشد می کنن که درصورت زنده ماندن در بدن انسان منجر به بیماریهای روده ای می شن. ورزات بهداشت ایتالیا مصرف این پنیر رو ممنوع اعلام نموده و معمولا روستاییان این پنیر رو برای مصرف خودشون درست میکنن..

fesikh | مصر

یکی دیگه از خوراکی های کشنده نوعی ماهی به نام فسیخ هستش که در مصر غذایی بسیار پر طرفداره. این ماهی تخمیر شده رو پس از این که در آفتاب خشک شد و به مدت یک سال در نمک میخوابونن و در جشن بهار مخصوص مردم مصر که به نام جشن شم النسیم (shem el-essim) شناخته میشه در روز دوم ماه می میخورن. اما احتمال مسمومیت با این ماهی محبوب هم وجود داره و طبق آمارهای موجود سالانه تعداد زیادی از مردم مصر بوسیله این ماهی مسموم میشن . در سال 2015 هم 6 نفر به علت مصرف این ماهی راهی بیمارستان شدن.

کاساوا، مانیوک (cassava) | آمریکای جنوبی

کاساوا یا کاساوا مانیوک نام گونه ای گیاه هستش که در آمریکای جنوبی رشد میکنه و دوگونه تلخ و شیرین داره. این گیاه رو میشه به صورت آبپز، سرخ شده، بخارپز، کبابی ،گریل شده و له شده خورد . اما اگر این گیاه که شامل اندازه زیادی لینامارین هستش رو به صورت خام مصرف کنین در بدن تبدیل به سم سیانید میشه و باعث مسمومیت شدید میشه. در سال 2005 ، 27 کودک فیلیپینی که از این گیاه به عنوان میان وعده در مدرسه خورده بودن جونشون رو از دست دادن.

pangium edule | جنوب غربی آسیا

این میوه که در کشورهای آسیای غربی پیدا میشه به نام میوه تهوع معروفه. برای مصرف این خوارکی کشنده تنها دو راه وجود داره تا دچار مسمومیت شدید نشید . اول پوستش رو جدا کنین و در آب بجوشونید یا این که میوه رو بجوشونید و به مدت یک ماه در برگ های موز و خاکستر دفن کنین. نام ماده سمی موجود در این میوه که برای انسان خطرناکِ هیدروژن سیانید (hydrogen cyanid) هستش.

ایلدبری (elderberries) | در سراسر دنیا

این میوه باید حتما به صورت کاملا رسیده و پخته مصرف بشه البته بدون دونه، شاخه و برگهاش، چون در اون ها ماده سمی سیانید وجود داره. اگه این میوه رو در حالی که کاملا رسیده یا پخته نشده مصرف کنین به تشنج و اسهال شدید دچار میشید.

ابسنت (absinthe) | اروپا

از دیگر خوراکی های کشنده گیاه ابسنت هستش که اغلب به صورت نوشیدنی میل میکنن که خوردن اون باعث آشفتگی و خارج شدن از حالت طبیعی میشه. معمولا نوشیدنی که از این گیاه تهیه میشه، مخلوطی از رازیانه شیرین(sweet fennel) ، آنیس شیرین (sweet anise)و گیاه افسنتین هستش که حاوی نوعی ماده شیمیایی سمی به نام thujone هست. این نوشیدنی توهم زا، روانگردان و اعتیاد آوره . بعلاوه عوارض ناشی از مصرفش اقدام به خودکشی، ابتلا به بیماری سل و صرعِ.

بادام هندی خام | درسراسر دنیا

هیچ وقت بادام هندی رو خام مصرف نکنید چون وقتی خام باشه دارای نوعی ماده شیمیایی به نام اروشیول (urushiol) هست که در پیچک سمی هم یافت میشه و مصرف اندازه زیادی از این ماده شیمیایی سمی منجر به مرگ میشه. البته لازم هم نیست بترسید چون بادام هایی که در مغازه ها به فروش میرسن رو بخارپز میکنن تا ماده شیمیایی موجود در اون ها از بین بره.

میوه ستاره ای | در سراسر دنیا

این میوه که به شکل ستاره اس بیشتر در جنوب شرقی آسیا پیدا میشه و یکی از کم کالری ترین میوه هاس که سرشار از ویتامین سی هم هست. اما علت اینکه این میوه در فهرست خوراکی های کشنده اس اینه که اگه شما مسائل کلیوی داشته باشین و کلیه هاتون به خوبی کار نکنن حتی 100 میلی لیتر از آب این میوه برای شما سمیه چون حاوی ماده سمی نوروتوکسین هست که بر روی مغز و اعصاب آثار مخربی داره. اما افرادی که کلیه هاشون به خوبی عمل میکنن میتونن این ماده شیمیایی رو فیلتر کنن.

برگ های ریواس | درسراسر دنیا

برگهای ریواس دارای نوعی اسید به نام اگزایک هستن که با مصرف این برگ ها این اسید به بلورهای کریستالی سمی در کلیه تبدیل میشن. علائم مسمومیت از طریق برگ های این گیاه تنگی نفس، تهوع، اسهال، درد چشم ، احساس سوزش در دهان و گلو و ادرار به رنگ قرمز هستش.

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1972

به "غذاهای خطرناک و مرگ آور گوشه کنارِ جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای خطرناک و مرگ آور گوشه کنارِ جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید