صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی قزوین

به گزارش فروش برتر، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان قزوین از صادرات 6/3میلیون دلاری صنایع دستی قزوین به صورت چمدانی و به وسیله گمرک در سال 98 اطلاع داد.

صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی قزوین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین سید میثم حصاری با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه صنایع دستی قزوین در سال 98 گفت: در سال 98 مبلغ 3/6 میلیون دلار از صنایع دستی استان به صورت عمده شامل محصولات شیشه و تراش شیشه، دستبافته های داری، سفال، زیورآلات سنتی و چرم به صورت چمدانی و یا به وسیله گمرک به کشورهای هدف اعم از عراق، قطر، امارات، آلمان، هلند، روسیه، آمریکای جنوبی، آذربایجان، ترکمنستان و... صادر شده و در حدود 20 هنرمند عرصه صنایع دستی استان در زمینه صادرات محصولات فعالیت دارند.

حصاری همچنین با اشاره به میزان فروش داخلی محصولات صنایع دستی استان در سال 98 اظهار کرد: همچنین در سال 98 میزان فروش داخلی محصولات صنایع دستی در قالب نمایشگاه های منطقه ای، سراسری و داخلی و فروشگاه ها در حدود 110 میلیارد ریال ارزیابی شده که عمده فروش مربوط به محصولاتی چون بافته های داری، چرم دست دوز، سفال، شیشه و زیورآلات سنتی بوده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان قزوین از آموزش بیش از 1900 هنرجو در آموزش های عمومی رشته های مختلف صنایع دستی طی سال 98 اطلاع داد و اضافه نمود: در سال گذشته 210 دوره آموزش عمومی کوتاه مدت شامل 42 دوره آموزش روستایی و 168 دوره آموزش شهری در 17 رشته صنایع دستی اعم از گلیم بافی، سفالگری، زیورآلات سنتی، تراش سنگ، رودوزی های سنتی، منبت، معرق، چرم دوزی، حکاکی روی چرم و... برای 1917 هنرجو در سطح استان برگزار گردید و 81 نفر از شاغلین حوزه صنایع دستی در رشته های گلیم بافی و رودوزی های سنتی نیز در سه دوره آموزشی تخصصی این حوزه شرکت کردند.

او با اشاره به صدور و تمدید بیش از 600 مجوز در حوزه صنایع دستی استان خاطر نشان کرد: طی سال 98، تعداد 619 مجوز در حوزه معاونت صنایع دستی استان صادر و تمدید شده که از این تعداد 425 فقره به پروانه فراوری انفرادی، 15 فقره به پروانه فراوری کارگاهی و 179 فقره به کارت شناسایی هنرمندان صنایع دستی اختصاص دارد.

حصاری با بیان اینکه در سال 98 بالغ بر 14میلیارد ریال تسهیلات به فراوریکنندگان حوزه صنایع دستی قزوین اعطا شده، ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال، رونق فراوری صنایع دستی و حمایت از فراوریکنندگان این عرصه مبلغ 14میلیارد و 990میلیون ریال تسهیلات کم بهره از محل اعتبارات مشاغل خانگی، سامانه کارا و تفاهم نامه کشوری معاونت صنایع دستی و بانک گردشگری به هنرمندان و فراوریکنندگان صنایع دستی استان در سال 98 پرداخت شده و صنعتگرانی که از تسهیلات ارائه شده بهره مند شده اند در رشته های گلیم، فراوریات چرمی دست دوز، منبت، سفال، تراش و مینای شیشه، رودوزی های سنتی و... فعالیت داشته اند.

او با اشاره به صدور 147 مجوز مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در حوزه صنایع دستی استان طی سال 98 اضافه نمود: به منظور حمایت از فراوری کالای ایرانی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدزایی برای متقاضیان فعالیت در حوزه صنایع دستی استان تعداد 147 مجوز مشاغل خانگی شامل 118 فقره مجوز مستقل و 29 فقره مجوز پشتیبان با اشتغال زایی 152 نفر در سال 98 صادر شده و تعداد 64 واحد خانگی با تایید کارگروه اشتغال استان پیروز به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ 13 میلیارد و 190میلیون ریال از محل اعتبارات توسعه مشاغل خانگی از بانک های عامل رفاه، تجارت و ملی شده اند.

حصاری همچنین از برپایی بیش از 40 بازارچه موقت صنایع دستی در سال 98 اطلاع داد و گفت: در سال گذشته با هدف معرفی و ارائه صنایع دستی و سوغات مناطق مختلف سه نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهر قزوین و شهرستان آبیک با حضور هنرمندان استان های زنجان، گیلان، تهران، البرز، همدان، خراسان جنوبی، اصفهان و… برگزار و آثار هنرمندان در رشته های مختلف در آن به نمایش درآمد.

او اضافه نمود: همچنین در سال 98 به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی و رونق فروش محصولات داخلی، 48 بازارچه موقت صنایع دستی در نقاط مختلف شهر قزوین از جمله مجتمع تجاری مهر و ماه و ادارات شامل اداره کل اقتصاد و دارایی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان کوثر، ایستگاه راه آهن و … و شهرستانهای تابعه برگزار گردید و 40 نفر از هنرمندان صنایع دستی استان نیز طی سال گذشته در نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور و مشارکت داشته اند.

حصاری با برشمردن آثاری که در سال 98 پیروز به دریافت نشان ملی شدند، ادامه داد: هشت اثر شاخص هنرمندان صنایعدستی و هنرهای سنتی استان قزوین در رشته های زیورآلات سنتی، زره بافی، کاغذسازی، چادرشب بافی، لیه چینی چوب و قلم زنی روی فلز در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت کالیا صنایع دستی منطقه شمال غرب کشور نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان قزوین از بیمه بیش از 60 نفر در حوزه صنایع دستی، احیای رشته نقاشی پشت شیشه، برپایی همایش نگارگری مکتب قزوین، برگزاری سه نشست تخصصی بسته بندی، کسب و کار و رونق فراوری صنایع دستی، مستندنگاری و تکمیل دو پرونده ثبتی شامل مهارت نخ ریسی فشگلدره و ثبت حسن کوکبی قفل ساز سنتی در فهرست حاملان میراث نا ملموس و ثبت مالکیت معنوی دو قفل آهنی به عنوان سایر اقدامات اجرا شده در حوزه صنایع دستی استان قزوین طی سال 98 نام برد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 830

به "صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 6میلیون دلاری صنایع دستی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید