سبزی پلو نوروز در موزه ویکتوریا و آلبرتِ لندن

به گزارش فروش برتر، این موزه که به اختصار V&A نامیده می شود، در شهر لندن واقع شده و یکی از ارزشمندترین و غنی ترین ذخایر هنری و فرهنگی جهان را با بیش از دو میلیون شیء در اختیار دارد؛ دارایی هایی با پنج هزار سال قدمت و از جنس سرامیک، شیشه، منسوجات، لباس، نقره، آهن آلات، جواهرات، مبلمان، اشیای قرون وسطایی، مجسمه، چاپ، نقاشی و عکس.

سبزی پلو نوروز در موزه ویکتوریا و آلبرتِ لندن

موزه ویکتوریا و آلبرت حالا در آستانه آغاز سال نو و گشایش نمایشگاه ایران حماسی، ویدئویی از سبزی پلو با ماهی و کوکوسبزی، غذاهای سنتی ایران در مناسبت عید نوروز را به همراه تصاویری از شاهکارهای هنری ایران که در این موزه نگهداری می شود، منتشر کرده و به این دو پرسش که سال نو ایرانی چیست و چگونه جشن گرفته می شود، پاسخ داده است.

این موزه سراغ سابرینا غیور، سرآشپز و نویسنده ایرانی تبار اهل انگلیس رفته تا درباره این فستیوال بهاری پرجنب و جوش توضیحاتی دهد. او برای مخاطبان این موزه با بیانی ساده، نوروز را که با فصل بهار آغاز می شود، معنی می کند و درباره غذاهای سنتی ایرانی مثل سبزی پلو با ماهی، کوکوسبزی و ماست و خیار که در نوروز تهیه می شود، توضیحاتی می دهد و از رسم مهمِ دید و بازدید، هدیه دادن به بچه ها و جوانان، و پوشیدن لباس های رنگی و شاد در روز عید سخن می گوید.

خانم غیور ابراز امیدواری می کند که این توضیحات پنجره ای کوچک از دنیای غنی فرهنگ، هنر و تاریخ ایران باشد که در این موزه نشانه هایی از آن را می توان مشاهده کرد و در ادامه دعوت می کند تا از نمایشگاه Epic Iran که در موزه ویکتوریا و آلبرت همزمان با نوروز باستانی برپا شده است، بازدید شود.

در وب سایت موزه ویکتوریا و آلبرت نیز درباره این نمایشگاه نوشته شده که تمدن بزرگ ایران هنوز برای بسیاری ناشناخته است و این نمایشگاه فرصتی است برای سفر به ایران باستان تا معاصر به همراه بیش از 300 شیء نمایش داده شده از مجسمه ها، سرامیک، فرش، چاپ، عکس و فیلم که تا پنج هزار سال قدمت دارند.

این نمایشگاه از حالا تا آگوست (شهریورماه) 2021 در موزه ویکتوریا و آلبرت برپا است.

گوشه ای از آثار به نمایش گذاشته شده از ایران حماسی در این موزه

منبع: گردشبان
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1308

به "سبزی پلو نوروز در موزه ویکتوریا و آلبرتِ لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی پلو نوروز در موزه ویکتوریا و آلبرتِ لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید