روزشمار: 20 بهمن؛ زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در دنیا

به گزارش فروش برتر، هشتم فوریه زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در دنیا است. با خبرنگاران همراه باشید.

روزشمار: 20 بهمن؛ زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در دنیا

در این روز در سال 1919 نخستین هواپیمای شرکت ای.ا.سی.تی برلن- پاریس- لندن به نام گولیات از لندن به پاریس به صورت بازرگانی (فروش بلیت) مسافر حمل کرد و فاصله دو شهر را در 3 ساعت و 30 دقیقه با سرعت 155 کیلومتر در ساعت طی کرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، دیگر قطع نشده است.

خلبان هواپیما به روزنامه نگاران گفت که در طول سفر، باد شمال چند بار هواپیما را دچار تلاطم کرد و مسافران بدون وقفه سیگار دود می کردند و به بازی بریج پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش نمایند.

وی گفت که قرار است به زودی ترتیب پذیرایی از مسافران با قهوه، ساندویچ و نیز روزنامه داده گردد. فعلا استفاده از گرامافون هَندلی و پخش موسیقی در هواپیما سخت است، زیرا که با هر تکان هواپیما، سوزن گرامافون از روی صفحه خارج می گردد.

پذیرایی از مسافران از همان زمان مرسوم و هواپیماها دارای مهماندار شده اند.

فرمان F60 گولیات یک هواپیمای جنگی فرانسوی بود که از طریق شرکت صنایع هوایی فرمان در سال 1919 فراوری شده بود. این هواپیما در اوایل شکل گیری صنعت هوانوردی و مسیرهای بازرگانی اروپا پس از جنگ جهانی اول بسیار تاثیرگذار بود.

گولیات در ابتدا در سال 1918 به عنوان یک بمب افکن سنگین با قابلیت حمل 1000 کیلوگرم بمب با برد 1500 کیلومتر طراحی شد. جنس بدنه این هواپیما از چوب بود و با وجود دو موتور سالمسون Z.9، ساختاری سبک و ساده و بهینه داشت. بال ها مستطیلی بودند و اصول آیرودینامیک در طراحی آن ها رعایت شده بود.

پس از سرانجام جنگ جهانی اول آزمایش های اولیه روی آن سرانجام یافت و فرمان متوجه شد که این طراحی به راحتی با اندکی تغییر می تواند تبدیل به یک هواپیمای مسافربری گردد. صنعت هوانوردی تجاری در شروع راه توسعه بود و به شدت به هواپیماهایی احتیاج داشت که اختصاصا برای این هدف فراوری می شدند. با تغییر طراحی گولیات و قرار گرفتن کابین مسافران در آن، این هواپیما می توانست بین 12 تا 14 مسافر را جابه جا کند. پنجره های بزرگ این امکان را به مسافران می داد تا منظره ها بیرون را به راحتی دیدن نمایند. بنا به درخواست مشتری موتورهای سالمسون می توانستند با مدل های دیگر مثل رنو و لورین جایگزین شوند. حدودا 60 هواپیما F60 گولیات در بین سال های 1927 تا 1929 ساخته شد که 8 مورد از آن ها با موتورهای مختلف تحت نظارت شرکت فرمان در چکسلواکی ساخته شدند که 4 تای آن ها از طریق آویا و 4 تای دیگر از طریق لتوف فراوری شدند.

در همین روز:

  • درگذشت استاد ابوالفتوح عرب زاده پدر فرش نو ایران (1375 شمسی)
  • کشته شدن خسرو پرویز پادشاه سلسله ساسانیان (7 قمری)
  • تصرف کشمیر از طریق قوای سلطان محمود غزنوی در جریان حمله به هند (396 قمری)
  • تولد کریستین اسنوک مستشرق و اسلام شناس هلندی (1857 میلادی)
  • زادروز کتابخانه سیار (1857 میلادی)
منبع: کجارو / en.wikipedia.org / iranianshistoryonthisday.com
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1744

به "روزشمار: 20 بهمن؛ زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 20 بهمن؛ زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید